westerscheldetunnel tolvrij werkzaamheden

Westerscheldetunnel in 2025 tolvrij door 140 miljoen euro steun van Rijk

Foto ter impressie. Eerdere onderhoudswerkzaamheden bij de tolpoorten van de Westerscheldetunnel. westerscheldetunnel.nl

Automobilisten en motorrijders hoeven vanaf 2025 geen tol meer te betalen als ze gebruikmaken van de Westerscheldetunnel. Om gemiste inkomsten uit de tolheffing de komende jaren te dekken, stelt het Rijk 140 miljoen euro beschikbaar.

Minister Mark Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) en gedeputeerde Harry van der Maas (provincie Zeeland) ondertekenden op maandag de overeenkomst voor het tolvrij maken van de tunnel tussen Zuid-Beveland en Zeeuws-Vlaanderen. “Het is een langgekoesterde wens van de Zeeuwen — en het is mooi dat we die wens nu in vervulling kunnen laten gaan”, aldus Harbers.

Vervroegd tolvrij

Een meerderheid van de Tweede Kamer sprak zich ruim een jaar geleden uit voor het vervroegd tolvrij maken van de Westerscheldetunnel. Aanvankelijk was het de bedoeling dat de tol in 2033 opgeheven zou worden. Nu gebeurt dat vervroegd.

“Een tolvrije tunnel is een belangrijke impuls voor de leefbaarheid en economie van Zeeland. Naast de bereikbaarheid in Zeeland is het tolvrij maken van de tunnel een forse verbetering voor de verbinding met de rest van Nederland en Vlaanderen”, zegt Van der Maas.

Het bedrag van 140 miljoen euro dekt de gemiste inkomsten door de tolheffing tot 2030. Harbers zei dat er ook voor de periode van 2030 tot en met 2033 afspraken zijn gemaakt. Als het voorgenomen rekeningrijden, ook wel betalen naar gebruik genoemd, dan toch niet wordt ingevoerd, dekt het Rijk ook voor die periode de gemiste inkomsten uit de tolheffing.

Vrachtverkeer blijft uit

Voor het tolvrij maken van de tunnel voor vrachtverkeer is nog geen geld beschikbaar. Wel hebben het Rijk en de provincie Zeeland afgesproken zich de komende tijd in te spannen om ook dit op te lossen. Werkgeversorganisatie VNO-NCW Zeeland zegt in een reactie dat het graag zou zien dat ook vrachtwagens vanaf 2025 gratis door de tunnel kunnen rijden.

Volgens Van der Maas is het niet alleen een kwestie van financiën. “Mogelijk gaat vrachtverkeer vaker van de Westerscheldetunnel gebruikmaken als die tolvrij is. We moeten goed onderzoeken of dit het geval is en of de infrastructuur daarop voldoende is toegerust.”

Westerscheldetunnel

De Westerscheldetunnel is in 2003 geopend en uitsluitend bestemd voor wegverkeer. Voor de bouw van de tunnel waren Zeeuws-Vlaanderen en Walcheren en Zuid-Beveland door autoveerdiensten met elkaar verbonden. Die veerdiensten zijn bij de opening van de Westerscheldetunnel opgeheven. Er vaart nog wel een fiets-voetveer tussen Vlissingen en Breskens.

Een retour door de tunnel kost voor een personenauto tien euro. Veelgebruikers en abonnementhouders betalen minder. Per dag maken gemiddeld ruim 21.000 voertuigen gebruik van de verbinding.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Bron: ANP

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Westerscheldetunnel in 2025 tolvrij door 140 miljoen euro steun van Rijk | Infrasite
westerscheldetunnel tolvrij werkzaamheden

Westerscheldetunnel in 2025 tolvrij door 140 miljoen euro steun van Rijk

Foto ter impressie. Eerdere onderhoudswerkzaamheden bij de tolpoorten van de Westerscheldetunnel. westerscheldetunnel.nl

Automobilisten en motorrijders hoeven vanaf 2025 geen tol meer te betalen als ze gebruikmaken van de Westerscheldetunnel. Om gemiste inkomsten uit de tolheffing de komende jaren te dekken, stelt het Rijk 140 miljoen euro beschikbaar.

Minister Mark Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) en gedeputeerde Harry van der Maas (provincie Zeeland) ondertekenden op maandag de overeenkomst voor het tolvrij maken van de tunnel tussen Zuid-Beveland en Zeeuws-Vlaanderen. “Het is een langgekoesterde wens van de Zeeuwen — en het is mooi dat we die wens nu in vervulling kunnen laten gaan”, aldus Harbers.

Vervroegd tolvrij

Een meerderheid van de Tweede Kamer sprak zich ruim een jaar geleden uit voor het vervroegd tolvrij maken van de Westerscheldetunnel. Aanvankelijk was het de bedoeling dat de tol in 2033 opgeheven zou worden. Nu gebeurt dat vervroegd.

“Een tolvrije tunnel is een belangrijke impuls voor de leefbaarheid en economie van Zeeland. Naast de bereikbaarheid in Zeeland is het tolvrij maken van de tunnel een forse verbetering voor de verbinding met de rest van Nederland en Vlaanderen”, zegt Van der Maas.

Het bedrag van 140 miljoen euro dekt de gemiste inkomsten door de tolheffing tot 2030. Harbers zei dat er ook voor de periode van 2030 tot en met 2033 afspraken zijn gemaakt. Als het voorgenomen rekeningrijden, ook wel betalen naar gebruik genoemd, dan toch niet wordt ingevoerd, dekt het Rijk ook voor die periode de gemiste inkomsten uit de tolheffing.

Vrachtverkeer blijft uit

Voor het tolvrij maken van de tunnel voor vrachtverkeer is nog geen geld beschikbaar. Wel hebben het Rijk en de provincie Zeeland afgesproken zich de komende tijd in te spannen om ook dit op te lossen. Werkgeversorganisatie VNO-NCW Zeeland zegt in een reactie dat het graag zou zien dat ook vrachtwagens vanaf 2025 gratis door de tunnel kunnen rijden.

Volgens Van der Maas is het niet alleen een kwestie van financiën. “Mogelijk gaat vrachtverkeer vaker van de Westerscheldetunnel gebruikmaken als die tolvrij is. We moeten goed onderzoeken of dit het geval is en of de infrastructuur daarop voldoende is toegerust.”

Westerscheldetunnel

De Westerscheldetunnel is in 2003 geopend en uitsluitend bestemd voor wegverkeer. Voor de bouw van de tunnel waren Zeeuws-Vlaanderen en Walcheren en Zuid-Beveland door autoveerdiensten met elkaar verbonden. Die veerdiensten zijn bij de opening van de Westerscheldetunnel opgeheven. Er vaart nog wel een fiets-voetveer tussen Vlissingen en Breskens.

Een retour door de tunnel kost voor een personenauto tien euro. Veelgebruikers en abonnementhouders betalen minder. Per dag maken gemiddeld ruim 21.000 voertuigen gebruik van de verbinding.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Bron: ANP

Journalist en redacteur voor Infrasite.