BLANKENBURGVERBINDING

Jack-up schip Neptune legt tegels van 100 ton

Jack-up schip Neptune foto DEME

Bouwconsortium BAAK start deze week met een nieuwe fase in de aanleg van de Maasdeltatunnel (Blankenburgverbinding) tussen Vlaardingen en Rozenburg. Op de bodem van het Scheur, zoals de Nieuwe Waterweg daar officieel heet, wordt de fundering van de twee reusachtige tunneldelen aangebracht.

De fundering bestaat uit 12 enorme tegels. Die hebben weinig meer gelijk met stoeptegels, want ze wegen 100 ton per stuk. De tegels worden in  in een uitgebaggerde geul geplaatst. Hiervoor komt het Belgische DEME met hun Neptune, een jack-up kraanschip naar de bouwlocatie. De Neptune zet zich met vier poten vast op de bodem van het Scheur, waarna de tegels op de centimeter nauwkeurig worden neergelaten.

200 meter lang

Voor de plaatsing van de fundering moet de scheepvaart deze maand regelmatig worden stilgelegd. De plaatsing van de twee tunnelelementen (afzinkelementen) van 200 meter lang, 42 meter breed en 8 meter hoog gebeurt op 31 maart en 15 april volgend jaar. De Blankenburgverbinding is een nieuwe snelweg (de A24), die vanaf 2024 de A20 bij Vlaardingen met de A15 bij Rozenburg verbindt.

Lees ook:

‘Dit is een onvervalst staatje Hollands Meesterschap!’

Rioolsnelweg aangelegd op Maasdeltatunnel

Auteur: Redactie