Stadsbaantunnel

Brandwerendheid Stadsbaantunnel weer in orde

Foto: nieuwsbericht gemeente Utrecht.

Na een renovatie van ruim zeven weken is de Stadsbaantunnel in Utrecht weer toegankelijk voor verkeer. De afgelopen weken is brandwerende bekleding aangebracht op de tunnelwanden en het plafond omdat een deel van de tunnel niet voldeed aan de eisen voor brandwerendheid.

Na het terugplaatsen en uitgebreid testen van de tunneltechnische installaties kon de tunnel in stadsdeel Leidsche Rijn weer open. Door corona kostten de werkzaamheden een aantal weken meer dan voorzien. Het werk moest namelijk gespreid worden, zodat de betrokken personen voldoende afstand konden houden.

Begin vorig jaar bleek na hitteproeven in de tunnel dat het beton niet op alle plekken brandwerend genoeg was. Het beton moet minimaal twee uur tegen een extreem hete brand bestand zijn om ernstige schade te voorkomen. Een deel van de tunnel voldeed niet aan die eis. Om de brandwerendheid te verhogen was herstel nodig. Hiervoor is beplating aangebracht.

De Stadsbaantunnel is nog maar een paar jaar geleden gebouwd. De tunnel ligt parallel aan de Leidsche Rijntunnel in de A2. Kort na de oplevering in 2015, net voor de opening, ging aannemer VBK Noord failliet. De herstelkosten – zo’n 5 miljoen euro – zijn daarom niet meer te verhalen.

Meer tunnels onvoldoende brandwerend

De Stadsbaantunnel is niet de enige tunnel waar zich een probleem voortdeed met de brandwerendheid. Afgelopen zomer informeerde minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) de Tweede Kamer over een aantal andere wegtunnels van na 2008 met een verminderde brandwerendheid. Het gaat om de SallandTwentetunnel (N35), de Ketheltunnel (A4), de Tweede Coentunnel (A10), de Koning Willem Alexandertunnel (A2) en de Gaasperdammertunnel (A9).

In die laatste tunnel kon het herstel makkelijk ingepast worden omdat de tunnel nog in aanbouw was. Voor de bestaande tunnels verwacht de minister dat het herstel niet eerder dan 2021 kan beginnen, omdat er nog vervolgonderzoek nodig was en herstelplannen gemaakt moesten worden.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen:

Auteur: Redactie Infrasite

Brandwerendheid Stadsbaantunnel weer in orde | Infrasite
Stadsbaantunnel

Brandwerendheid Stadsbaantunnel weer in orde

Foto: nieuwsbericht gemeente Utrecht.

Na een renovatie van ruim zeven weken is de Stadsbaantunnel in Utrecht weer toegankelijk voor verkeer. De afgelopen weken is brandwerende bekleding aangebracht op de tunnelwanden en het plafond omdat een deel van de tunnel niet voldeed aan de eisen voor brandwerendheid.

Na het terugplaatsen en uitgebreid testen van de tunneltechnische installaties kon de tunnel in stadsdeel Leidsche Rijn weer open. Door corona kostten de werkzaamheden een aantal weken meer dan voorzien. Het werk moest namelijk gespreid worden, zodat de betrokken personen voldoende afstand konden houden.

Begin vorig jaar bleek na hitteproeven in de tunnel dat het beton niet op alle plekken brandwerend genoeg was. Het beton moet minimaal twee uur tegen een extreem hete brand bestand zijn om ernstige schade te voorkomen. Een deel van de tunnel voldeed niet aan die eis. Om de brandwerendheid te verhogen was herstel nodig. Hiervoor is beplating aangebracht.

De Stadsbaantunnel is nog maar een paar jaar geleden gebouwd. De tunnel ligt parallel aan de Leidsche Rijntunnel in de A2. Kort na de oplevering in 2015, net voor de opening, ging aannemer VBK Noord failliet. De herstelkosten – zo’n 5 miljoen euro – zijn daarom niet meer te verhalen.

Meer tunnels onvoldoende brandwerend

De Stadsbaantunnel is niet de enige tunnel waar zich een probleem voortdeed met de brandwerendheid. Afgelopen zomer informeerde minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) de Tweede Kamer over een aantal andere wegtunnels van na 2008 met een verminderde brandwerendheid. Het gaat om de SallandTwentetunnel (N35), de Ketheltunnel (A4), de Tweede Coentunnel (A10), de Koning Willem Alexandertunnel (A2) en de Gaasperdammertunnel (A9).

In die laatste tunnel kon het herstel makkelijk ingepast worden omdat de tunnel nog in aanbouw was. Voor de bestaande tunnels verwacht de minister dat het herstel niet eerder dan 2021 kan beginnen, omdat er nog vervolgonderzoek nodig was en herstelplannen gemaakt moesten worden.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Onderwerpen:

Auteur: Redactie Infrasite