Dit jaar nog licht aan het einde van de nieuwe tunnel bij Amsterdam Zuid

brittenpassage tunnel amsterdam-zuid
Uitzicht op de noordkant van de Brittenpassage, de reizigerstunnel in aanbouw. Tegen het einde van het jaar zijn de laatste meters ontgraven en schijnt hier licht, verwacht de projectorganisatie. Zuidasdok / Marcel Steinbach

Vraag je het aan omgevingsmanager Paul Kamermans, dan wordt 2024 het jaar van de Zuidasdok. De werkzaamheden voor de uitbreiding van het station Amsterdam Zuid gaan de komende tijd “in sneltreinvaart verder”. Van de plaatsing van funderingspalen voor een nieuw metroviaduct tot het ontgraven van het laatste deel van de nieuwe reizigerstunnel: in dit artikel lees je een overzicht.  

De uitbreiding van het station is een meerjarige klus die deel uitmaakt van het project Zuidasdok. De hoofdaannemers van dit deel zijn Mobilis, Boskalis en Van Gelder. Omgevingsmanager Paul Kamermans vertelt op de website van het project wat er in het komende jaar gaat gebeuren.

Tot de zomer

De eerste vijf maanden van 2024 staan in het teken van het verleggen van kabels en leidingen in de Parnassusweg voor de bouw van het nieuwe metroviaduct. Hier worden voor de zomer funderingspalen, korven en damwanden geplaatst als onderdeel van de fundering van een steunpunt voor het viaduct.

Even verderop werken de aannemers begin dit jaar verder aan de Brittenpassage, de nieuwe reizigerstunnel. Het merendeel van het dak, bestaand uit miljoenen kilo’s zware betonnen elementen, werd in de afgelopen jaren al op zijn plek geschoven. De tijdelijke steunpunten waarop dit gebeurde worden in de komende tijd afgezaagd. Dat maakt het mogelijk om de fundering te bouwen van de betonnen kolommen waarop het dak later definitief komt te rusten.

De tijdelijke steunpunten waarop de dakdelen zijn ingeschoven. Artikel gaat verder na de foto. © Zuidasdok / Marcel Steinbach

Ook worden er vanaf april kabels en leidingen doorgetrokken naar de Brittenpassage vanuit de ‘Integrale Leidingentunnel (ILT)’ onder de Gustav Mahlerlaan. Deze 500 meter lange tunnel werd in 2005 aangelegd en bevat de kabels en leidingen die kantoren en huizen in de omgeving voorzien van water, elektriciteit en gas. Door de kabels door te trekken kan ook de Brittenpassage worden aangesloten. Naar verwachting zijn deze werkzaamheden in 2025 gereed, zegt omgevingsmanager Kamermans.

Verder treffen de aannemers in het voorjaar voorbereidingen voor de aanleg van een nieuw steunpunt in de bestaande Minervapassage. Op het steunpunt moet in de zomer een nieuw dakdeel komen te liggen, waarover later meer. Volgens de huidige planning vindt de betonstort voor het dakdeel in maart plaats. In dezelfde periode worden de funderingspalen voor het steunpunt aangelegd en krijgen de aanwezige kabels en leidingen een nieuwe plek.

Vorig jaar werd al aan de Minervapassage gewerkt. Artikel gaat verder na de foto. © Zuidasdok / Marcel Steinbach

Tijdens en na de zomer

Het werk in de eerste helft van het jaar komt volgens Kamermans samen tijdens een zes weken lange zomerperiode van 12 augustus tot en met 25 augustus. Dan wordt het noordelijke metrospoor volledig afgesloten en gaat de A10 Zuid richting Schiphol meerdere keren dicht.

Dat afsluiting van het metrospoor maakt het voor de aannemers mogelijk om het spoor te slopen en twee meter hoger te herbouwen. Dat is nodig om ruimte te maken voor het vernieuwde dak van de Minervapassage, zegt de omgevingsmanager, want de passage wordt verhoogd. De plaatsing van een nieuw dakdeel staat begin augustus op de planning.

In dezelfde periode, rond eind juli, wordt ook aan het dak van de nieuwe Brittenpassage gewerkt. Dan moet het zevende en laatste dakdeel met een schuifoperatie op zijn plek komen te liggen. Verder worden tegen het najaar de laatste meters ontgraven voor de noordelijke toegang van de reizigerstunnel, op de plek van de inmiddels gesloopte Atriumgarage.

“Natuurlijk gaat het werk ook daarna door”, zegt Kamermans. “Bijvoorbeeld in november, als we de uitneembare treinperrons tussen de twee passages alvast in hun definitieve staat brengen. Daarmee bereiden we de opening van de Brittenpassage in uiterlijk 2027 voor, wanneer reizigers hoofdzakelijk via deze nieuwe passage het station en de treinperrons zullen betreden.”

De vierde en vijfde dakdelen van de Brittenpassage werden vorig jaar met hydraulische vijzels ingeschoven. © ProMedia Group / Geert van der Klugt 

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Dit jaar nog licht aan het einde van de nieuwe tunnel bij Amsterdam Zuid | Infrasite

Dit jaar nog licht aan het einde van de nieuwe tunnel bij Amsterdam Zuid

brittenpassage tunnel amsterdam-zuid
Uitzicht op de noordkant van de Brittenpassage, de reizigerstunnel in aanbouw. Tegen het einde van het jaar zijn de laatste meters ontgraven en schijnt hier licht, verwacht de projectorganisatie. Zuidasdok / Marcel Steinbach

Vraag je het aan omgevingsmanager Paul Kamermans, dan wordt 2024 het jaar van de Zuidasdok. De werkzaamheden voor de uitbreiding van het station Amsterdam Zuid gaan de komende tijd “in sneltreinvaart verder”. Van de plaatsing van funderingspalen voor een nieuw metroviaduct tot het ontgraven van het laatste deel van de nieuwe reizigerstunnel: in dit artikel lees je een overzicht.  

De uitbreiding van het station is een meerjarige klus die deel uitmaakt van het project Zuidasdok. De hoofdaannemers van dit deel zijn Mobilis, Boskalis en Van Gelder. Omgevingsmanager Paul Kamermans vertelt op de website van het project wat er in het komende jaar gaat gebeuren.

Tot de zomer

De eerste vijf maanden van 2024 staan in het teken van het verleggen van kabels en leidingen in de Parnassusweg voor de bouw van het nieuwe metroviaduct. Hier worden voor de zomer funderingspalen, korven en damwanden geplaatst als onderdeel van de fundering van een steunpunt voor het viaduct.

Even verderop werken de aannemers begin dit jaar verder aan de Brittenpassage, de nieuwe reizigerstunnel. Het merendeel van het dak, bestaand uit miljoenen kilo’s zware betonnen elementen, werd in de afgelopen jaren al op zijn plek geschoven. De tijdelijke steunpunten waarop dit gebeurde worden in de komende tijd afgezaagd. Dat maakt het mogelijk om de fundering te bouwen van de betonnen kolommen waarop het dak later definitief komt te rusten.

De tijdelijke steunpunten waarop de dakdelen zijn ingeschoven. Artikel gaat verder na de foto. © Zuidasdok / Marcel Steinbach

Ook worden er vanaf april kabels en leidingen doorgetrokken naar de Brittenpassage vanuit de ‘Integrale Leidingentunnel (ILT)’ onder de Gustav Mahlerlaan. Deze 500 meter lange tunnel werd in 2005 aangelegd en bevat de kabels en leidingen die kantoren en huizen in de omgeving voorzien van water, elektriciteit en gas. Door de kabels door te trekken kan ook de Brittenpassage worden aangesloten. Naar verwachting zijn deze werkzaamheden in 2025 gereed, zegt omgevingsmanager Kamermans.

Verder treffen de aannemers in het voorjaar voorbereidingen voor de aanleg van een nieuw steunpunt in de bestaande Minervapassage. Op het steunpunt moet in de zomer een nieuw dakdeel komen te liggen, waarover later meer. Volgens de huidige planning vindt de betonstort voor het dakdeel in maart plaats. In dezelfde periode worden de funderingspalen voor het steunpunt aangelegd en krijgen de aanwezige kabels en leidingen een nieuwe plek.

Vorig jaar werd al aan de Minervapassage gewerkt. Artikel gaat verder na de foto. © Zuidasdok / Marcel Steinbach

Tijdens en na de zomer

Het werk in de eerste helft van het jaar komt volgens Kamermans samen tijdens een zes weken lange zomerperiode van 12 augustus tot en met 25 augustus. Dan wordt het noordelijke metrospoor volledig afgesloten en gaat de A10 Zuid richting Schiphol meerdere keren dicht.

Dat afsluiting van het metrospoor maakt het voor de aannemers mogelijk om het spoor te slopen en twee meter hoger te herbouwen. Dat is nodig om ruimte te maken voor het vernieuwde dak van de Minervapassage, zegt de omgevingsmanager, want de passage wordt verhoogd. De plaatsing van een nieuw dakdeel staat begin augustus op de planning.

In dezelfde periode, rond eind juli, wordt ook aan het dak van de nieuwe Brittenpassage gewerkt. Dan moet het zevende en laatste dakdeel met een schuifoperatie op zijn plek komen te liggen. Verder worden tegen het najaar de laatste meters ontgraven voor de noordelijke toegang van de reizigerstunnel, op de plek van de inmiddels gesloopte Atriumgarage.

“Natuurlijk gaat het werk ook daarna door”, zegt Kamermans. “Bijvoorbeeld in november, als we de uitneembare treinperrons tussen de twee passages alvast in hun definitieve staat brengen. Daarmee bereiden we de opening van de Brittenpassage in uiterlijk 2027 voor, wanneer reizigers hoofdzakelijk via deze nieuwe passage het station en de treinperrons zullen betreden.”

De vierde en vijfde dakdelen van de Brittenpassage werden vorig jaar met hydraulische vijzels ingeschoven. © ProMedia Group / Geert van der Klugt 

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.