Sijtwendetunnel zuidelijke ingang

Tunnels Sijtwendetracé krijgen nieuwe verlichting

De zuidelijke ingang van de Sijtwendetunnel. Steven Lek/Creative Commons

De komende maanden zullen de tunnels van het Sijtwendetracé om de beurt gesloten worden teneinde ze van nieuwe verlichting te kunnen voorzien. Het tracé bestaat uit drie afzonderlijke tunnels. Van oost naar west zijn dit de Vliettunnel, Parktunnel en de Spoortunnel.

De tunnels maken deel uit van de autoweg N14 tussen Leidschendam en Voorburg en verbindt de A4 met de N44. De drie tunnels gaan in de periode van 4 februari tot en met 18 mei een voor een dicht. De Vliettunnel richting Den Haag is als eerste aan de beurt. De werkzaamheden daar staan gepland van 4 tot en met 24 februari. De tunnel is dan doordeweeks afgesloten voor verkeer. “Er wordt van zondagavond 21.00 uur tot zaterdagochtend 06.00 uur gewerkt, 24 uur per dag”, aldus de gemeente.

Daarna wordt de Parktunnel richting Den Haag afgesloten – van 25 februari tot 9 maart – gevolgd door de Spoortunnel richting Den Haag, van 10 maart tot 23 maart. Vervolgens wordt er ‘de andere kant op’ gewerkt, vanuit het zuiden dus. Dan krijgt verkeer richting de A4 last van de werkzaamheden. De Spoortunnel is dan dicht van 31 maart tot 15 april, vervolgens sluit de zuidzijde van de Parktunnel – van 14 april tot 27 april – en in de laatste fase wordt de andere kant van de Vliettunnel afgesloten, van 28 april tot 18 mei. De kruispunten tussen de tunnels blijven gedurende alle werkzaamheden open voor het verkeer.

“Weggebruikers worden omgeleid en moeten rekening houden met extra reistijd van 10 tot 30 minuten”, meldt de gemeente, die forenzen aanraadt om als het kan thuis te werken, buiten de spits te reizen of gebruik te maken van het openbaar vervoer of de fiets.

Voor de tunnels staat in 2030 weliswaar al een grote renovatie gepland, maar de verlichting is erg oud en het risico op storingen daardoor te groot, volgens de gemeente. “Om de tunnel veilig te houden en te voorkomen dat de tunnel regelmatig onverwacht dicht moet voor spoedreparaties, wordt alle verlichting nu reeds vervangen.”

Lees ook:

Auteur: Jeroen Baldwin

Tunnels Sijtwendetracé krijgen nieuwe verlichting | Infrasite
Sijtwendetunnel zuidelijke ingang

Tunnels Sijtwendetracé krijgen nieuwe verlichting

De zuidelijke ingang van de Sijtwendetunnel. Steven Lek/Creative Commons

De komende maanden zullen de tunnels van het Sijtwendetracé om de beurt gesloten worden teneinde ze van nieuwe verlichting te kunnen voorzien. Het tracé bestaat uit drie afzonderlijke tunnels. Van oost naar west zijn dit de Vliettunnel, Parktunnel en de Spoortunnel.

De tunnels maken deel uit van de autoweg N14 tussen Leidschendam en Voorburg en verbindt de A4 met de N44. De drie tunnels gaan in de periode van 4 februari tot en met 18 mei een voor een dicht. De Vliettunnel richting Den Haag is als eerste aan de beurt. De werkzaamheden daar staan gepland van 4 tot en met 24 februari. De tunnel is dan doordeweeks afgesloten voor verkeer. “Er wordt van zondagavond 21.00 uur tot zaterdagochtend 06.00 uur gewerkt, 24 uur per dag”, aldus de gemeente.

Daarna wordt de Parktunnel richting Den Haag afgesloten – van 25 februari tot 9 maart – gevolgd door de Spoortunnel richting Den Haag, van 10 maart tot 23 maart. Vervolgens wordt er ‘de andere kant op’ gewerkt, vanuit het zuiden dus. Dan krijgt verkeer richting de A4 last van de werkzaamheden. De Spoortunnel is dan dicht van 31 maart tot 15 april, vervolgens sluit de zuidzijde van de Parktunnel – van 14 april tot 27 april – en in de laatste fase wordt de andere kant van de Vliettunnel afgesloten, van 28 april tot 18 mei. De kruispunten tussen de tunnels blijven gedurende alle werkzaamheden open voor het verkeer.

“Weggebruikers worden omgeleid en moeten rekening houden met extra reistijd van 10 tot 30 minuten”, meldt de gemeente, die forenzen aanraadt om als het kan thuis te werken, buiten de spits te reizen of gebruik te maken van het openbaar vervoer of de fiets.

Voor de tunnels staat in 2030 weliswaar al een grote renovatie gepland, maar de verlichting is erg oud en het risico op storingen daardoor te groot, volgens de gemeente. “Om de tunnel veilig te houden en te voorkomen dat de tunnel regelmatig onverwacht dicht moet voor spoedreparaties, wordt alle verlichting nu reeds vervangen.”

Lees ook:

Auteur: Jeroen Baldwin