ARAMIS

Fugro doet survey voor aanleg CO2-leiding

Fugro Seeker (foto: Kees Torn, bron: Port of Rotterdam)

Met dit speciaal voor surveywerk ontwikkelde schip Fugro Seeker brengt Fugro de komende weken een deel van de bodem van de Maasmond in kaart. Het gaat om onderzoek in verband met de eventuele aanleg van een CO2-gasleiding.

De leiding die gepland is, is onderdeel van het Aramis-project van EBN, Gasunie, Shell en Total. Het plan is CO2 van het land naar de Noordzee te transporteren en daar in lege gasvelden op te slaan. De metingen worden onder andere gedaan met een echo multibeam echo sounder (dieptemeter) en sonar.

Topsnelheid

De 12 meter lange Fugro Seeker is speciaal voor dit soort werk bedoeld. Het schip is uitgerust met een groot werkdek en een uitgebreide set aan apparatuur voor onderzoek. De twee Iveco-motoren van 450 pk geven het schip een topsnelheid van 35 km/u.

Tijdens deze campagne zullen geen grondboringen gedaan worden. De verwachting is dat Fugro tot halverwege augustus nodig heeft om dit werk af te ronden.

LEES OOK:

Shell en Eneco schrijven zich eveneens in voor offshore windparken

Vissen zijn welkom in fundering windturbine

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Redactie

Fugro doet survey voor aanleg CO2-leiding | Infrasite
ARAMIS

Fugro doet survey voor aanleg CO2-leiding

Fugro Seeker (foto: Kees Torn, bron: Port of Rotterdam)

Met dit speciaal voor surveywerk ontwikkelde schip Fugro Seeker brengt Fugro de komende weken een deel van de bodem van de Maasmond in kaart. Het gaat om onderzoek in verband met de eventuele aanleg van een CO2-gasleiding.

De leiding die gepland is, is onderdeel van het Aramis-project van EBN, Gasunie, Shell en Total. Het plan is CO2 van het land naar de Noordzee te transporteren en daar in lege gasvelden op te slaan. De metingen worden onder andere gedaan met een echo multibeam echo sounder (dieptemeter) en sonar.

Topsnelheid

De 12 meter lange Fugro Seeker is speciaal voor dit soort werk bedoeld. Het schip is uitgerust met een groot werkdek en een uitgebreide set aan apparatuur voor onderzoek. De twee Iveco-motoren van 450 pk geven het schip een topsnelheid van 35 km/u.

Tijdens deze campagne zullen geen grondboringen gedaan worden. De verwachting is dat Fugro tot halverwege augustus nodig heeft om dit werk af te ronden.

LEES OOK:

Shell en Eneco schrijven zich eveneens in voor offshore windparken

Vissen zijn welkom in fundering windturbine

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Redactie