5 PROCENT ERBIJ

FNV-leden stemmen in met CAO Bouw en Infra

Wegenbouw (bron: BAM Infra)

Een meerderheid van de FNV-leden heeft voor de CAO Bouw en Infra voor 2023 gestemd. De FNV meldt dat liefst 85% van de bouwplaatsmedewerkers vóór stemde. Bij de UTA-collega’s lag dat percentage zelfs nog hoger: 88%.

Aanvaarding van het onderhandelingsresultaat betekent dat de CAO op 1 januari 2023 van kracht wordt. De CAO heeft een looptijd van een jaar. Belangrijkste afspraak is de ongekende loonsverhoging van 5%. De lonen gaan in twee stappen omhoog, per 1 januari 2,5% en per 1 juli 2,5%. De vergoedingen gaan met dezelfde stappen omhoog, met uitzondering van de reiskostenvergoeding.

Onderzoeksopdracht

Verder hebben de onderhandelingspartijen afgesproken dat er een onderzoek naar knelpunten van de UTA-werknemers komt. Het gaat om de vraag of UTA-medewerkers niet ook in aanmerking moeten komen voor de zwaarwerkregeling. Die geldt nu alleen voor bouwplaatsmedewerkers. Vanaf september wordt er in overleg met de werkgevers een onderzoeksopdracht uitgewerkt.

De overige afspraken worden ongewijzigd overgenomen uit de huidige CAO.

LEES OOK:

Waterbouwers krijgen er 3,75% bij

‘Cao-bedrijven dreigen slag om talent te verliezen’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie

FNV-leden stemmen in met CAO Bouw en Infra | Infrasite
5 PROCENT ERBIJ

FNV-leden stemmen in met CAO Bouw en Infra

Wegenbouw (bron: BAM Infra)

Een meerderheid van de FNV-leden heeft voor de CAO Bouw en Infra voor 2023 gestemd. De FNV meldt dat liefst 85% van de bouwplaatsmedewerkers vóór stemde. Bij de UTA-collega’s lag dat percentage zelfs nog hoger: 88%.

Aanvaarding van het onderhandelingsresultaat betekent dat de CAO op 1 januari 2023 van kracht wordt. De CAO heeft een looptijd van een jaar. Belangrijkste afspraak is de ongekende loonsverhoging van 5%. De lonen gaan in twee stappen omhoog, per 1 januari 2,5% en per 1 juli 2,5%. De vergoedingen gaan met dezelfde stappen omhoog, met uitzondering van de reiskostenvergoeding.

Onderzoeksopdracht

Verder hebben de onderhandelingspartijen afgesproken dat er een onderzoek naar knelpunten van de UTA-werknemers komt. Het gaat om de vraag of UTA-medewerkers niet ook in aanmerking moeten komen voor de zwaarwerkregeling. Die geldt nu alleen voor bouwplaatsmedewerkers. Vanaf september wordt er in overleg met de werkgevers een onderzoeksopdracht uitgewerkt.

De overige afspraken worden ongewijzigd overgenomen uit de huidige CAO.

LEES OOK:

Waterbouwers krijgen er 3,75% bij

‘Cao-bedrijven dreigen slag om talent te verliezen’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie