Start bouw grootste zeesteiger in Rotterdamse haven

Rotterdam – Op 9 februari 2006 is, met het slaan van de eerste paal, de bouw gestart van de, tot nu toe grootste steiger in de Rotterdamse haven. De nieuwe steiger wordt, in samenwerking tussen het Havenbedrijf Rotterdam (HbR) en Koninklijke Vopak, gebouwd bij de Vopak terminal in de Europoort (7e petroleum haven). Met deze nieuwe steiger wordt ingespeeld op de groei in aan- en afvoer van olieproducten in de Rotterdamse haven.

Hans Smits, president-directeur van het HbR: “Vroeger werden steigers aangelegd door bedrijven. Sinds enkele jaren investeert het Havenbedrijf Rotterdam hier ook in, meestal in de onderbouw. Vloeibaar massagoed is een groeimarkt en wij willen meegroeien. Voldoende steigers en palen zijn niet alleen commercieel aantrekkelijk, maar bieden ook letterlijk een veilige haven voor die boord-boord overslag van olieproducten die nu nog op open zee plaatsvindt”.

Rob Nijst, president Vopak Oil EMEA, “Wij zijn zeer blij met de bouw van deze nieuwe steiger, die een essentieel onderdeel vormt binnen onze groeistrategie voor Vopak’s Rotterdamse olieterminals. Om aan de groeiende vraag naar opslag van olieproducten te kunnen voldoen bouwen wij momenteel extra tanks voor de opslag van stookolie en voor de opslag van vliegtuigbrandstof. Hierbij is het belangrijk dat er ook een nieuw steiger is om de extra aan en afvoer efficiënt te kunnen behandelen.”

Technische gegevens

  • Lengte: 653 meter
  • 2 ligplaatsen voor zeeschepen tot 150.000 dwt (kan ook gebruikt worden voor binnenvaartschepen)
  • 2 ligplaatsen voor binnenvaartschepen tot 20.000dwt
  • 4 stookolie laadarmen 12″ voor zeeschepen (2 per ligplaats)
  • 4 stookolie laadarmen 10″ voor binnenvaartschepen (1 per ligplaats)
  • 1 vliegtuigbrandstof /gasolie laadarm 12″ voor zeeschepen
  • 2 vliegtuigbrandstof laadarmen 10″ voor binnenvaartschepen
  • 1 gasolie laadarm 10″ voor binnenvaartschepen

In verband met de diepgang van dit deel van de haven zal voor de steiger op extra lange heipalen moeten worden gebruikt. De steiger zelf komt op totaal 186 stalen palen (diameter tot bijna 1 m, lengte tot bijna 50 m) Daarnaast zullen voor loopbruggen, remmingwerk en trospalen nog eens 43 stalen palen (diameter tot 3m, lengte ruim 50 m) worden gebruikt.

De voortgang van de bouw van is te zien op oilrotterdam.vopak.com

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Havenbedrijf Rotterdam (Port of Rotterdam)

Start bouw grootste zeesteiger in Rotterdamse haven | Infrasite

Start bouw grootste zeesteiger in Rotterdamse haven

Rotterdam – Op 9 februari 2006 is, met het slaan van de eerste paal, de bouw gestart van de, tot nu toe grootste steiger in de Rotterdamse haven. De nieuwe steiger wordt, in samenwerking tussen het Havenbedrijf Rotterdam (HbR) en Koninklijke Vopak, gebouwd bij de Vopak terminal in de Europoort (7e petroleum haven). Met deze nieuwe steiger wordt ingespeeld op de groei in aan- en afvoer van olieproducten in de Rotterdamse haven.

Hans Smits, president-directeur van het HbR: “Vroeger werden steigers aangelegd door bedrijven. Sinds enkele jaren investeert het Havenbedrijf Rotterdam hier ook in, meestal in de onderbouw. Vloeibaar massagoed is een groeimarkt en wij willen meegroeien. Voldoende steigers en palen zijn niet alleen commercieel aantrekkelijk, maar bieden ook letterlijk een veilige haven voor die boord-boord overslag van olieproducten die nu nog op open zee plaatsvindt”.

Rob Nijst, president Vopak Oil EMEA, “Wij zijn zeer blij met de bouw van deze nieuwe steiger, die een essentieel onderdeel vormt binnen onze groeistrategie voor Vopak’s Rotterdamse olieterminals. Om aan de groeiende vraag naar opslag van olieproducten te kunnen voldoen bouwen wij momenteel extra tanks voor de opslag van stookolie en voor de opslag van vliegtuigbrandstof. Hierbij is het belangrijk dat er ook een nieuw steiger is om de extra aan en afvoer efficiënt te kunnen behandelen.”

Technische gegevens

  • Lengte: 653 meter
  • 2 ligplaatsen voor zeeschepen tot 150.000 dwt (kan ook gebruikt worden voor binnenvaartschepen)
  • 2 ligplaatsen voor binnenvaartschepen tot 20.000dwt
  • 4 stookolie laadarmen 12″ voor zeeschepen (2 per ligplaats)
  • 4 stookolie laadarmen 10″ voor binnenvaartschepen (1 per ligplaats)
  • 1 vliegtuigbrandstof /gasolie laadarm 12″ voor zeeschepen
  • 2 vliegtuigbrandstof laadarmen 10″ voor binnenvaartschepen
  • 1 gasolie laadarm 10″ voor binnenvaartschepen

In verband met de diepgang van dit deel van de haven zal voor de steiger op extra lange heipalen moeten worden gebruikt. De steiger zelf komt op totaal 186 stalen palen (diameter tot bijna 1 m, lengte tot bijna 50 m) Daarnaast zullen voor loopbruggen, remmingwerk en trospalen nog eens 43 stalen palen (diameter tot 3m, lengte ruim 50 m) worden gebruikt.

De voortgang van de bouw van is te zien op oilrotterdam.vopak.com

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Havenbedrijf Rotterdam (Port of Rotterdam)