Epoxy-asfalt en regulier asfalt

Proefproject moet langere levensduur expoxy-asfalt aantonen

In samenwerking met de Technische Universiteit Delft test de provincie Noord-Holland de komende vier jaar een nieuw soort asfalt, waarin het bitumen verrijkt is met een klein bestanddeel epoxy. Dat zou de levensduur van de wegverharding fors moeten verlengen. Ter hoogte van Wieringerwerf op de N240 wordt een proefvak aangelegd over een lengte van 300 meter. Eerder werd het asfalt ook al getest bij Anna Paulowna.

Ter vergelijking is er ook vak met traditioneel asfalt naast de proefstrook neergelegd. Het vak met het nieuwe mengsel bestaat uit asfalt met een kleine hoeveelheid epoxy, die ervoor zorgt dat de lijmlaag tussen de steentjes sterker wordt en langer goed presteert. Zo moeten er minder scheurtjes in het wegdek ontstaan. Ook is het asfalt beter bestand tegen zwaar autoverkeer en weersinvloeden.

Verwacht wordt dat het nieuwe asfalt ruim vijftig jaar mee kan gaan, terwijl de toplaag normaal elke tien tot twintig jaar vervangen moet worden. De TU Delft en de provincie gaan ervan uit dat het nieuwe mengsel net zo goed herbruikbaar is als gewoon asfalt. Om de prestaties van het asfalt in de gaten te kunnen houden, bevat de teststrook sensoren.

Nog veel winst te behalen

De proef met het epoxy-asfalt gebeurt op initiatief van de provincie Noord-Holland. Het onderzoek wordt uitgevoerd onder leiding van Sandra Erkens, hoogleraar Pavement Engineering Practice aan de TU Delft. Zij doet onderzoek naar manieren om de levensduur van bestaande en nieuwe typen wegverhardingen te voorspellen en te verlengen. Epoxy-asfalt lijkt uitkomst te bieden om asfaltwegen langer mee te laten gaan. Uitvoerders van de proef zijn aannemers Dura Vermeer en WaakSaam, de gebiedsaannemer in de Kop van Noord-Holland.

Gaat het om duurzaam produceren en gebruiken van asfalt, dan valt er volgens Sandra Erkens nog veel winst te behalen, zo zegt ze in een artikel op de website van de TU Delft. “Bij de productie van asfalt wordt veel energie verbruikt en CO2 uitgestoten, doordat het wordt geproduceerd bij temperaturen tussen de 160 en 200 graden. Hoewel al ons asfalt dus wordt hergebruikt en in het meeste nieuwe asfalt al oud asfalt wordt verwerkt, zijn er nog flinke stappen nodig in de manier waarop we asfalt produceren en gebruiken.” In de Verenigde Staten is epoxy-asfalt al gangbaarder. Daar ligt het ligt op vooral op bruggen soms al veertig jaar, zegt Erkens.

‘Te duur voor het hele wegennet’

De afgelopen jaren is er in het laboratorium van de universiteit al het nodige onderzoek gedaan naar epoxy-asfalt, in samenwerking met Dura Vermeer. Zo is er gekeken welke belasting het mengsel aankan. Ook is onderzocht wat de beste manier van hergebruik is.

Erkens verwacht overigens niet dat epoxy-asfalt een oplossing is voor het gehele Nederlandse wegennet. “Het heeft alleen z’n duurzame werking op plekken waar een wegdek langdurig met rust gelaten wordt. In en rond stedelijk gebied moet een straat elke tien jaar wel een keer open voor onderhoudswerkzaamheden aan kabels en leidingen. Dan is epoxy-asfalt gewoon veel te kostbaar en zou het toepassen ook niet duurzaam zijn.”

Op weg naar circulair bouwen

In 2018 legde Dura Vermeer ook al een stuk van het nieuwe asfalt aan bij Anna Paulowna. In die proef lag de focus op de aanleg. Het doel was om erachter te komen hoe het mengsel het beste met het gangbare materieel kon worden aangelegd. Nu dat gelukt is, wordt in het proefvak bij Wieringerwerf ook de kwaliteit van het asfalt getest.

De proeven met epoxy-asfalt passen in het streven van de provincie om de eigen wegen, kanalen, bruggen en viaducten te verduurzamen om uiteindelijk in 2050 honderd procent circulair te bouwen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite