ONDERGRONDS TRANSPORT

Minister Harbers bezoekt Leidingenstraat Nederland

Minister Mark Harbers samen met de Brabantse gedeputeerde Anne-Marie Spierings en directeur Ferdinand van den Oever van LSNed foto Leidingenstraat Nederland foto Leidingenstraat Nederland

Minister Mark Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) heeft maandag een bezoek gebracht aan Leidingenstraat Nederland (LSNed), de beheerder van de buisleidingenstraat van ons land. Door de leidingen vindt transport plaats van vloeistoffen, gassen en data. Ondergronds transport heeft de toekomst, was de boodschap die LSNed aan de minister wilde overbrengen.

De ondergrondse snelweg met pijpleidingen ligt tussen de industriegebieden van Rotterdam en Antwerpen, met aftakkingen naar Moerdijk en Vlissingen. De straat is 100 meter breed en zo’n 80 kilometer lang. LSNed beheert en onderhoudt de buisleidingenstraat. Door de buizen gaat onder meer aardgas, waterstof en ruwe olie. Ruim een derde van de jaarlijkse import vanuit Rotterdam loopt via dit tracé. De verbinding bestaat al bijna 40 jaar. De straat werd met steun van het Rijk gerealiseerd om de industrie richting West-Brabant en Zeeland te spreiden en vanwege de ontwikkeling van de industrie rond Moerdijk.

Alternatief

Veilig, snel en duurzaam. Dat is transport onder de grond volgens Algemeen directeur Ferdinand van den Oever: ‘Onze ondergrondse snelweg vermindert wegverkeer, is onzichtbaar en draagt bij aan een gunstig klimaat. Bovendien bieden buisleidingen een schoon, stil en veilig alternatief voor bijvoorbeeld vervoer van gevaarlijke stoffen. Minister Harbers hebben we bijgepraat over de noodzaak van buisleidingen, het belang van een veilige en ongestoorde ligging en tijdig beschikbare en toekomstbestendige buisleidingentracés.

Minister Harbers: ‘De transportsector staat voor een grote opgave in de transitie naar een schonere en duurzamere wereld, en het vervoer van producten via buizen speelt daarin een belangrijke rol. Daarbij is het de veiligste manier om gevaarlijke stoffen te vervoeren richting Europese industriegebieden. Bij Leidingenstraat Nederland heb ik vandaag gezien hoe dit in zijn werk gaat en welke kansen deze vorm van transport nog meer biedt voor de toekomst.’

Toekomstbestendig

Van den Oever: ‘Wij zien een bredere rol weggelegd voor het Rijk bij de ontwikkeling en het faciliteren van de buisleidingeninfrastructuur. Er is namelijk grote vraag naar nieuwe leidingen, maar de huidige capaciteit kan een ruimtelijk knelpunt opleveren voor de energietransitie. Als kennispartner willen we niets liever dan onze opgebouwde kennis en ervaring inzetten voor ondersteuning van andere overheden en andere leidingstroken die toekomstbestendig en goed voor het milieu zijn.’

Klanten van LSNed zijn de petrochemische industrie (63 procent), overheden (5 procent), nutsbedrijven (3 procent) en de telecom- en internetsector (29 procent).

Lees ook:

Auteur: Redactie

Minister Harbers bezoekt Leidingenstraat Nederland | Infrasite
ONDERGRONDS TRANSPORT

Minister Harbers bezoekt Leidingenstraat Nederland

Minister Mark Harbers samen met de Brabantse gedeputeerde Anne-Marie Spierings en directeur Ferdinand van den Oever van LSNed foto Leidingenstraat Nederland foto Leidingenstraat Nederland

Minister Mark Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) heeft maandag een bezoek gebracht aan Leidingenstraat Nederland (LSNed), de beheerder van de buisleidingenstraat van ons land. Door de leidingen vindt transport plaats van vloeistoffen, gassen en data. Ondergronds transport heeft de toekomst, was de boodschap die LSNed aan de minister wilde overbrengen.

De ondergrondse snelweg met pijpleidingen ligt tussen de industriegebieden van Rotterdam en Antwerpen, met aftakkingen naar Moerdijk en Vlissingen. De straat is 100 meter breed en zo’n 80 kilometer lang. LSNed beheert en onderhoudt de buisleidingenstraat. Door de buizen gaat onder meer aardgas, waterstof en ruwe olie. Ruim een derde van de jaarlijkse import vanuit Rotterdam loopt via dit tracé. De verbinding bestaat al bijna 40 jaar. De straat werd met steun van het Rijk gerealiseerd om de industrie richting West-Brabant en Zeeland te spreiden en vanwege de ontwikkeling van de industrie rond Moerdijk.

Alternatief

Veilig, snel en duurzaam. Dat is transport onder de grond volgens Algemeen directeur Ferdinand van den Oever: ‘Onze ondergrondse snelweg vermindert wegverkeer, is onzichtbaar en draagt bij aan een gunstig klimaat. Bovendien bieden buisleidingen een schoon, stil en veilig alternatief voor bijvoorbeeld vervoer van gevaarlijke stoffen. Minister Harbers hebben we bijgepraat over de noodzaak van buisleidingen, het belang van een veilige en ongestoorde ligging en tijdig beschikbare en toekomstbestendige buisleidingentracés.

Minister Harbers: ‘De transportsector staat voor een grote opgave in de transitie naar een schonere en duurzamere wereld, en het vervoer van producten via buizen speelt daarin een belangrijke rol. Daarbij is het de veiligste manier om gevaarlijke stoffen te vervoeren richting Europese industriegebieden. Bij Leidingenstraat Nederland heb ik vandaag gezien hoe dit in zijn werk gaat en welke kansen deze vorm van transport nog meer biedt voor de toekomst.’

Toekomstbestendig

Van den Oever: ‘Wij zien een bredere rol weggelegd voor het Rijk bij de ontwikkeling en het faciliteren van de buisleidingeninfrastructuur. Er is namelijk grote vraag naar nieuwe leidingen, maar de huidige capaciteit kan een ruimtelijk knelpunt opleveren voor de energietransitie. Als kennispartner willen we niets liever dan onze opgebouwde kennis en ervaring inzetten voor ondersteuning van andere overheden en andere leidingstroken die toekomstbestendig en goed voor het milieu zijn.’

Klanten van LSNed zijn de petrochemische industrie (63 procent), overheden (5 procent), nutsbedrijven (3 procent) en de telecom- en internetsector (29 procent).

Lees ook:

Auteur: Redactie