DRAAIMECHANIEK

Calandbrug: reparatie duurt veel langer

Calandbrug (bron Rijkswaterstaat)

Reparatie van de Calandbrug in de Botlek gaat veel langer duren dan eerst was ingeschat. Oorspronkelijk was er sprake van een paar weken. Nu komt een gespecialiseerde aannemer met een nieuwe raming: reken maar dat de brug het pas weer tegen de kerst doet.

De Calandbrug in de N15 (er ligt ook een spoorbrug) werd in mei uit dienst genomen. Tijdens de bediening werd verdacht gekraak gehoord. Bij inspectie bleek dat het draaimechaniek versleten was. De kogellagers van het omloopwiel in twee torens van de brug waren in slechte staat. Daarop werd besloten de brug voorlopig niet meer te bedienen. In overleg met Rijkswaterstaat werd de brug in de open stand gezet zodat de scheepvaart door kon gaan. Dat betekende wel een stremming voor automobilisten, fietsers en voetgangers.

Maanden

Brugbeheerder Prorail kwam kort na het onderzoek met de voorspelling dat de reparatie ‘enkele weken’ zou gaan duren. Al snel werd dat ‘enkele maanden’. Deze week wordt de raming opnieuw bijgesteld. In een bericht dat Prorail maandag tegelijk met Rijkswaterstaat uitstuurde staat dat Hollandia BV als gespecialiseerde aannemer voor de klus is ingeschakeld. Nu blijkt dat ook de kogellagers van twee andere omloopwielen aan vervanging toe zijn.

Realistischere planning

Uit het bericht: ‘Door de omvang en het specialistische karakter van deze werkzaamheden is een speciale aannemer ingehuurd. Hollandia BV. komt nu met een realistischere planning. Deze geeft aan dat de Calandbrug zeker niet voor de kerst opengaat voor het wegverkeer. (…) Een harde datum is nog niet te geven omdat er nog enkele onzekerheden zijn. De zware onderdelen, complexe omstandigheden en het vinden van gespecialiseerde bedrijven, personeel en materieel zorgt ervoor dat deze werkzaamheden langer gaan duren dan eerder werd gedacht.’

Compensatie

Voor het plaatselijke wegverkeer dat niet over de A15 kan betekent dat bijna een half jaar overlast. Vooral getroffen zijn de bewoners van Rozenburg. Prorail komt wel met compensatiemaatregelen voor de gebruikers.

LEES OOK:

DEME Infra NL renoveert Rozenburgsesluis

Zo wordt de staat van 192 beweegbare stalen bruggen onderzocht

Onderwerpen: , ,

Auteur: Redactie

Calandbrug: reparatie duurt veel langer | Infrasite
DRAAIMECHANIEK

Calandbrug: reparatie duurt veel langer

Calandbrug (bron Rijkswaterstaat)

Reparatie van de Calandbrug in de Botlek gaat veel langer duren dan eerst was ingeschat. Oorspronkelijk was er sprake van een paar weken. Nu komt een gespecialiseerde aannemer met een nieuwe raming: reken maar dat de brug het pas weer tegen de kerst doet.

De Calandbrug in de N15 (er ligt ook een spoorbrug) werd in mei uit dienst genomen. Tijdens de bediening werd verdacht gekraak gehoord. Bij inspectie bleek dat het draaimechaniek versleten was. De kogellagers van het omloopwiel in twee torens van de brug waren in slechte staat. Daarop werd besloten de brug voorlopig niet meer te bedienen. In overleg met Rijkswaterstaat werd de brug in de open stand gezet zodat de scheepvaart door kon gaan. Dat betekende wel een stremming voor automobilisten, fietsers en voetgangers.

Maanden

Brugbeheerder Prorail kwam kort na het onderzoek met de voorspelling dat de reparatie ‘enkele weken’ zou gaan duren. Al snel werd dat ‘enkele maanden’. Deze week wordt de raming opnieuw bijgesteld. In een bericht dat Prorail maandag tegelijk met Rijkswaterstaat uitstuurde staat dat Hollandia BV als gespecialiseerde aannemer voor de klus is ingeschakeld. Nu blijkt dat ook de kogellagers van twee andere omloopwielen aan vervanging toe zijn.

Realistischere planning

Uit het bericht: ‘Door de omvang en het specialistische karakter van deze werkzaamheden is een speciale aannemer ingehuurd. Hollandia BV. komt nu met een realistischere planning. Deze geeft aan dat de Calandbrug zeker niet voor de kerst opengaat voor het wegverkeer. (…) Een harde datum is nog niet te geven omdat er nog enkele onzekerheden zijn. De zware onderdelen, complexe omstandigheden en het vinden van gespecialiseerde bedrijven, personeel en materieel zorgt ervoor dat deze werkzaamheden langer gaan duren dan eerder werd gedacht.’

Compensatie

Voor het plaatselijke wegverkeer dat niet over de A15 kan betekent dat bijna een half jaar overlast. Vooral getroffen zijn de bewoners van Rozenburg. Prorail komt wel met compensatiemaatregelen voor de gebruikers.

LEES OOK:

DEME Infra NL renoveert Rozenburgsesluis

Zo wordt de staat van 192 beweegbare stalen bruggen onderzocht

Onderwerpen: , ,

Auteur: Redactie