OPKNAPBEURT

DEME Infra NL renoveert Rozenburgsesluis

Rozenburgsesluis (bron Port of Rotterdam)

DEME infra NL BV gaat vanaf volgend jaar de Rozenburgsesluis in de Botlek renoveren. Na een aanbestedingsprocedure werd de klus vorige maand door het Havenbedrijf Rotterdam aan de dochter van het Belgische baggerbedrijf gegund.

De renovatie is nodig omdat enkele onderdelen van de 50-jarige sluis het einde van hun technische levensduur hebben bereikt en niet langer voldoen aan de huidige normen. Tevens wordt de sluis gereedgemaakt voor bediening op afstand, in een later stadium van de renovatie.

Remmingwerk

De Rozenburgsesluis is onderdeel van een vaarroute die essentieel is voor een goed bereikbare haven van en naar het westelijk havengebied. Er passeren jaarlijks circa 20.000 schepen. Gebleken is dat voor de verschillende onderdelen van het sluiscomplex afwijkende restlevensduren en urgentie gelden voor renovatie. Om die reden is voor een gefaseerde aanpak gekozen. Als eerste onderdeel wordt nu het noordelijk remmingwerk vernieuwd.

Stremmingen

De beoogde oplevering van de eerste renovatiefase staat gepland voor februari 2024. De renovatiewerkzaamheden starten na verwachting het eerste kwartaal van 2023. De aannemer moet eerst het ontwerp verder uitwerken tot een uitvoeringsontwerp. Gedurende de renovatiewerkzaamheden zullen voor het scheepvaartverkeer tijdelijk stremmingen gelden. Deze zullen naar verwachting medio 2023 plaatsvinden.

Waterkerend

De Rozenburgsesluis is een schutsluis die sinds 1971 het Calandkanaal met het Hartelkanaal verbindt in de haven van Rotterdam. De sluis heeft een lengte van 305 meter en een breedte van 24 meter. De Rozenburgsesluis heeft gezien de waterstanden in de Brittanniëhaven en het Hartelkanaal een waterkerende functie.

LEES OOK

Havenbedrijf Rotterdam investeert in capaciteitsuitbreiding Havenspoorlijn

Onderwerpen: , ,

Auteur: Redactie

DEME Infra NL renoveert Rozenburgsesluis | Infrasite
OPKNAPBEURT

DEME Infra NL renoveert Rozenburgsesluis

Rozenburgsesluis (bron Port of Rotterdam)

DEME infra NL BV gaat vanaf volgend jaar de Rozenburgsesluis in de Botlek renoveren. Na een aanbestedingsprocedure werd de klus vorige maand door het Havenbedrijf Rotterdam aan de dochter van het Belgische baggerbedrijf gegund.

De renovatie is nodig omdat enkele onderdelen van de 50-jarige sluis het einde van hun technische levensduur hebben bereikt en niet langer voldoen aan de huidige normen. Tevens wordt de sluis gereedgemaakt voor bediening op afstand, in een later stadium van de renovatie.

Remmingwerk

De Rozenburgsesluis is onderdeel van een vaarroute die essentieel is voor een goed bereikbare haven van en naar het westelijk havengebied. Er passeren jaarlijks circa 20.000 schepen. Gebleken is dat voor de verschillende onderdelen van het sluiscomplex afwijkende restlevensduren en urgentie gelden voor renovatie. Om die reden is voor een gefaseerde aanpak gekozen. Als eerste onderdeel wordt nu het noordelijk remmingwerk vernieuwd.

Stremmingen

De beoogde oplevering van de eerste renovatiefase staat gepland voor februari 2024. De renovatiewerkzaamheden starten na verwachting het eerste kwartaal van 2023. De aannemer moet eerst het ontwerp verder uitwerken tot een uitvoeringsontwerp. Gedurende de renovatiewerkzaamheden zullen voor het scheepvaartverkeer tijdelijk stremmingen gelden. Deze zullen naar verwachting medio 2023 plaatsvinden.

Waterkerend

De Rozenburgsesluis is een schutsluis die sinds 1971 het Calandkanaal met het Hartelkanaal verbindt in de haven van Rotterdam. De sluis heeft een lengte van 305 meter en een breedte van 24 meter. De Rozenburgsesluis heeft gezien de waterstanden in de Brittanniëhaven en het Hartelkanaal een waterkerende functie.

LEES OOK

Havenbedrijf Rotterdam investeert in capaciteitsuitbreiding Havenspoorlijn

Onderwerpen: , ,

Auteur: Redactie