oosterscheldekering
Grootste deltawerk

Renovatie bewegingswerken Oosterscheldekering van start

De Oosterscheldekering in Zeeland (2006). Rijkswaterstaat / Harry van Reeken

Rijkswaterstaat is op maandagochtend begonnen met de renovatie van de 124 bewegingswerken in de Oosterscheldekering, het grootste deltawerk van Nederland. De negen kilometer lange stormvloedkering verbindt Schouwen-Duiveland met Noord-Beveland in Zeeland. Het is voor het eerst sinds de opening in 1986 dat de bewegingswerken van de kering worden opgeknapt. Het karwei gaat jaren duren, aldus Rijkswaterstaat.

De schuiven in de Oosterscheldekering staan altijd open, behalve als er hoogwater op zee wordt verwacht. Dan wordt de kering gesloten door de schuiven te laten zakken. De schuiven zijn bedienbaar vanwege twee bewegingswerken, één aan elke zijde van de schuif. De technische levensduur van deze bewegingswerken loopt over iets meer dan tien jaar af.

Om de stormvloedkering in vorm te houden schreef Rijkswaterstaat in 2020 een aanbesteding uit voor het onderhoud van zes bewegingswerken. Bruggen- en sluizenbouwer Hollandia Services sleepte de opdracht binnen. De aanneemsom bedraagt bijna 18 miljoen euro. Het project ging vanochtend van start.

Het eerste bewegingswerk werd uit de kering gehesen met een 450 tons kraan en op een trailer afgevoerd naar een werkplaats, bevestigt woordvoerder Martijn Kapel van Rijkswaterstaat tegenover Infrasite. Als het weer meezit is het tweede bewegingswerk op woensdag aan de beurt. In augustus worden de opgeknapte constructies teruggebracht en op hun plaats getakeld. In 2024 worden opnieuw vier bewegingswerken aangepakt.

Rijkswaterstaat ziet het onderhoud van de eerste reeks bewegingswerken als een proef om te kijken wat de opgave met zich meebrengt en hoe het werk geoptimaliseerd kan worden. Na 2024 gaat de dienst aan de slag met de overige 118 bewegingswerken. De N57, die over de kering voert, is tijdens werkzaamheden telkens enige tijd afgesloten voor autoverkeer. Dat moet omrijden over de Zeelandbrug.

Oosterscheldekering

Volgens Rijkswaterstaat komt de waterveiligheid niet in gevaar tijdens het werk aan de kering. Er mag alleen gewerkt worden buiten het stormseizoen. Tussen oktober en april is de kans op hoogwater vanuit zee veel groter. Bovendien kan het deltawerk in zijn geheel dergelijke ingrepen aan zonder aan veiligheid in te leveren, aldus een woordvoerder.

Update 14:30 – De oorspronkelijke versie van dit artikel was gebaseerd op informatie van het ANP. Na de publicatie hebben we een aantal vragen gesteld aan woordvoerder Martijn Kapel van Rijkswaterstaat. Uit zijn antwoorden blijkt dat niet alle informatie in het oorspronkelijke artikel juist was. Aan de hand daarvan hebben we het artikel uitgebreid en aangepast.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Renovatie bewegingswerken Oosterscheldekering van start | Infrasite
oosterscheldekering
Grootste deltawerk

Renovatie bewegingswerken Oosterscheldekering van start

De Oosterscheldekering in Zeeland (2006). Rijkswaterstaat / Harry van Reeken

Rijkswaterstaat is op maandagochtend begonnen met de renovatie van de 124 bewegingswerken in de Oosterscheldekering, het grootste deltawerk van Nederland. De negen kilometer lange stormvloedkering verbindt Schouwen-Duiveland met Noord-Beveland in Zeeland. Het is voor het eerst sinds de opening in 1986 dat de bewegingswerken van de kering worden opgeknapt. Het karwei gaat jaren duren, aldus Rijkswaterstaat.

De schuiven in de Oosterscheldekering staan altijd open, behalve als er hoogwater op zee wordt verwacht. Dan wordt de kering gesloten door de schuiven te laten zakken. De schuiven zijn bedienbaar vanwege twee bewegingswerken, één aan elke zijde van de schuif. De technische levensduur van deze bewegingswerken loopt over iets meer dan tien jaar af.

Om de stormvloedkering in vorm te houden schreef Rijkswaterstaat in 2020 een aanbesteding uit voor het onderhoud van zes bewegingswerken. Bruggen- en sluizenbouwer Hollandia Services sleepte de opdracht binnen. De aanneemsom bedraagt bijna 18 miljoen euro. Het project ging vanochtend van start.

Het eerste bewegingswerk werd uit de kering gehesen met een 450 tons kraan en op een trailer afgevoerd naar een werkplaats, bevestigt woordvoerder Martijn Kapel van Rijkswaterstaat tegenover Infrasite. Als het weer meezit is het tweede bewegingswerk op woensdag aan de beurt. In augustus worden de opgeknapte constructies teruggebracht en op hun plaats getakeld. In 2024 worden opnieuw vier bewegingswerken aangepakt.

Rijkswaterstaat ziet het onderhoud van de eerste reeks bewegingswerken als een proef om te kijken wat de opgave met zich meebrengt en hoe het werk geoptimaliseerd kan worden. Na 2024 gaat de dienst aan de slag met de overige 118 bewegingswerken. De N57, die over de kering voert, is tijdens werkzaamheden telkens enige tijd afgesloten voor autoverkeer. Dat moet omrijden over de Zeelandbrug.

Oosterscheldekering

Volgens Rijkswaterstaat komt de waterveiligheid niet in gevaar tijdens het werk aan de kering. Er mag alleen gewerkt worden buiten het stormseizoen. Tussen oktober en april is de kans op hoogwater vanuit zee veel groter. Bovendien kan het deltawerk in zijn geheel dergelijke ingrepen aan zonder aan veiligheid in te leveren, aldus een woordvoerder.

Update 14:30 – De oorspronkelijke versie van dit artikel was gebaseerd op informatie van het ANP. Na de publicatie hebben we een aantal vragen gesteld aan woordvoerder Martijn Kapel van Rijkswaterstaat. Uit zijn antwoorden blijkt dat niet alle informatie in het oorspronkelijke artikel juist was. Aan de hand daarvan hebben we het artikel uitgebreid en aangepast.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.