ZERO EMISSIE

Kabinet steekt 22 miljoen in waterstoftankstations

Volvo werkt aan trucks aangedreven op waterstof foto Volvo Group

Het kabinet maakt 22 miljoen euro vrij voor de aanleg van waterstoftankstations. Dat schrijft staatssecretaris Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat) aan de Tweede Kamer. Met de subsidieregeling wil het kabinet een impuls geven aan het gebruik van vrachtwagens en andere zware voertuigen op waterstof.

Heijnen: ‘Ik zie waterstof als schone brandstof voor met name vrachtwagens erg zitten. Zwaar verkeer kan op waterstof veel kilometers maken, zonder uitlaatgassen. Onze transportsector is ambitieus en ik ook, samen kunnen we tempo maken.’

Kip/ei

Er zijn in ons land momenteel 14 waterstoftankstations. Die zijn lang niet allemaal ingericht op zware vrachtwagens. Om investeren in vrachtwagens op waterstof aantrekkelijk te maken zouden dat er meer moeten zijn. Hier geldt het principe van het kip en het ei: omdat er weinig vrachtwagens op waterstof rijden, is het voor tankondernemers niet aantrekkelijk een waterstoftankstation te openen. En zonder tankmogelijkheid kunnen de waterstofauto’s niet rijden.

Subsidie is nodig, zegt het ministerie, omdat investeren in waterstofvrachtwagens of -bussen een stuk duurder is dan in hun broertjes en zusjes op diesel. Niet alleen de tankstations kunnen een bijdrage aanvragen. Ook de aanschaf van de waterstofvrachtwagens wordt gesubsidieerd. Er wordt gerekend op gemiddeld zo’n 20-25 trucks per tankstations.

Zero-emissie

Bestuursvoorzitter van Transport en Logistiek Nederland Elisabeth Post: ‘Het is belangrijk en goed dat er geïnvesteerd wordt in de infrastructuur van zero-emissie voertuigen. Dat geldt niet alleen voor batterij-elektrische voertuigen, maar zeker ook voor waterstof-elektrische. Het is dus goed dat IenW helpt om daarin belangrijke stappen te zetten. De komende jaren is de uitdaging om snel verder op te schalen.’

Projectvoorstellen

De € 22 miljoen die Heijnen uittrekt voor de subsidieregeling is naar schatting voldoende om op 5 tot 10 locaties in het land tankstations met bijbehorende vrachtwagens van de grond te krijgen. Het exacte aantal hangt af van de precieze projectvoorstellen die ingediend worden.

De subsidieregeling gaat naar verwachting begin 2024 van start.

Lees ook:

Drie trucks op waterstof gaan de strijd aan in de wegenbouw

Gasunie start met aanleg waterstofnetwerk in Nederland

Onderwerpen: , ,

Auteur: Redactie

Kabinet steekt 22 miljoen in waterstoftankstations | Infrasite
ZERO EMISSIE

Kabinet steekt 22 miljoen in waterstoftankstations

Volvo werkt aan trucks aangedreven op waterstof foto Volvo Group

Het kabinet maakt 22 miljoen euro vrij voor de aanleg van waterstoftankstations. Dat schrijft staatssecretaris Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat) aan de Tweede Kamer. Met de subsidieregeling wil het kabinet een impuls geven aan het gebruik van vrachtwagens en andere zware voertuigen op waterstof.

Heijnen: ‘Ik zie waterstof als schone brandstof voor met name vrachtwagens erg zitten. Zwaar verkeer kan op waterstof veel kilometers maken, zonder uitlaatgassen. Onze transportsector is ambitieus en ik ook, samen kunnen we tempo maken.’

Kip/ei

Er zijn in ons land momenteel 14 waterstoftankstations. Die zijn lang niet allemaal ingericht op zware vrachtwagens. Om investeren in vrachtwagens op waterstof aantrekkelijk te maken zouden dat er meer moeten zijn. Hier geldt het principe van het kip en het ei: omdat er weinig vrachtwagens op waterstof rijden, is het voor tankondernemers niet aantrekkelijk een waterstoftankstation te openen. En zonder tankmogelijkheid kunnen de waterstofauto’s niet rijden.

Subsidie is nodig, zegt het ministerie, omdat investeren in waterstofvrachtwagens of -bussen een stuk duurder is dan in hun broertjes en zusjes op diesel. Niet alleen de tankstations kunnen een bijdrage aanvragen. Ook de aanschaf van de waterstofvrachtwagens wordt gesubsidieerd. Er wordt gerekend op gemiddeld zo’n 20-25 trucks per tankstations.

Zero-emissie

Bestuursvoorzitter van Transport en Logistiek Nederland Elisabeth Post: ‘Het is belangrijk en goed dat er geïnvesteerd wordt in de infrastructuur van zero-emissie voertuigen. Dat geldt niet alleen voor batterij-elektrische voertuigen, maar zeker ook voor waterstof-elektrische. Het is dus goed dat IenW helpt om daarin belangrijke stappen te zetten. De komende jaren is de uitdaging om snel verder op te schalen.’

Projectvoorstellen

De € 22 miljoen die Heijnen uittrekt voor de subsidieregeling is naar schatting voldoende om op 5 tot 10 locaties in het land tankstations met bijbehorende vrachtwagens van de grond te krijgen. Het exacte aantal hangt af van de precieze projectvoorstellen die ingediend worden.

De subsidieregeling gaat naar verwachting begin 2024 van start.

Lees ook:

Drie trucks op waterstof gaan de strijd aan in de wegenbouw

Gasunie start met aanleg waterstofnetwerk in Nederland

Onderwerpen: , ,

Auteur: Redactie