Drie maal waterstoftruck (bron: Jan Bakker BV)
H2

Drie trucks op waterstof gaan de strijd aan in de wegenbouw

Drie maal waterstoftruck (bron: Jan Bakker BV)

De strijd om hoe het wagenpark in de toekomst zal worden voortgestuwd is nog niet gestreden. Elektrisch, hybride of alternatieve brandstof tanken in een dieseltruck, het zijn allemaal mogelijkheden. Daar komt nu emissieloos transport via waterstofaandrijving bij.

Jan Bakker Transport en Millenaar & Van Schaik Transport presenteerden afgelopen week gezamenlijk de eerste drie waterstofvoertuigen. Mits ze groen opgewekte waterstof tanken rijden deze Hyzon-trucks helemaal CO2-vrij. Groen betekent dat de waterstof compleet milieuvriendelijk is opgewekt via hydrolyse en niet uit kolen of aardgas is gemaakt.

Opvallend is overigens dat er bij ‘schone’ elektrische aandrijving zelden op wordt gewezen dat de stroomproductie zelf nogal vervuilend is: ruim meer dan de helft van de stroom op het net is gemaakt met kolen, gas en kernenergie, zeggen cijfers van het CBS. Een elektrische auto of truck heeft geen uitlaat, maar een conventionele centrale waarin de stroom gemaakt is zeker wel. Zogezien wint de aandrijving op groene waterstof de race om wie de schoonste is nu al met een straatlengte. Want uit de uitlaat van de waterstoftruck komt alleen een beetje water.

Wegenbouwprojecten

Jan Bakker en Millenaar & Van Schaik neemt nu als een van de eerste transportbedrijven in Nederland drie zware transportvoertuigen op waterstof in gebruik. De drie zijn gespoten in de kleuren van Jan Bakker zelf en van Dura Vermeer en Bam. Ze worden ingezet in uiteenlopende wegenbouwprojecten in Nederland, te beginnen bij het groot onderhoud van de A1 bij Apeldoorn.

De vrachtwagens – waarin we in de basis toch echt een DAF menen te herkennen – kunnen circa 520 kilometer rijden op één tankbeurt. De waterstof wordt in het voertuig omgezet in elektriciteit door een zogeheten brandstofcel. De uitstoot bevat uitsluitend waterdamp en er ontstaat geen luchtverontreiniging door stoffen als koolstofmonoxide, stikstofoxiden of fijnstof.

Twintig

De vloot van deze trucks zal snel groeien wat Jan Bakker en Millenaar & Van Schaik hebben er bij Hyzon Motors Europe inmiddels twintig besteld. De trucks worden gebouwd in Winschoten door een joint venture van het Amerikaanse Hyzon en het Nederlandse Holthausen Clean Technology. De trucks worden geleverd als trekker met geïsoleerde opleggers.

Lees ook:

Eerste bouwmachine met waterstofmotor

Shell bouwt waterstoffabriek op de Maasvlakte

Onderwerpen: , , , ,

Auteur: Redactie

Drie trucks op waterstof gaan de strijd aan in de wegenbouw | Infrasite
Drie maal waterstoftruck (bron: Jan Bakker BV)
H2

Drie trucks op waterstof gaan de strijd aan in de wegenbouw

Drie maal waterstoftruck (bron: Jan Bakker BV)

De strijd om hoe het wagenpark in de toekomst zal worden voortgestuwd is nog niet gestreden. Elektrisch, hybride of alternatieve brandstof tanken in een dieseltruck, het zijn allemaal mogelijkheden. Daar komt nu emissieloos transport via waterstofaandrijving bij.

Jan Bakker Transport en Millenaar & Van Schaik Transport presenteerden afgelopen week gezamenlijk de eerste drie waterstofvoertuigen. Mits ze groen opgewekte waterstof tanken rijden deze Hyzon-trucks helemaal CO2-vrij. Groen betekent dat de waterstof compleet milieuvriendelijk is opgewekt via hydrolyse en niet uit kolen of aardgas is gemaakt.

Opvallend is overigens dat er bij ‘schone’ elektrische aandrijving zelden op wordt gewezen dat de stroomproductie zelf nogal vervuilend is: ruim meer dan de helft van de stroom op het net is gemaakt met kolen, gas en kernenergie, zeggen cijfers van het CBS. Een elektrische auto of truck heeft geen uitlaat, maar een conventionele centrale waarin de stroom gemaakt is zeker wel. Zogezien wint de aandrijving op groene waterstof de race om wie de schoonste is nu al met een straatlengte. Want uit de uitlaat van de waterstoftruck komt alleen een beetje water.

Wegenbouwprojecten

Jan Bakker en Millenaar & Van Schaik neemt nu als een van de eerste transportbedrijven in Nederland drie zware transportvoertuigen op waterstof in gebruik. De drie zijn gespoten in de kleuren van Jan Bakker zelf en van Dura Vermeer en Bam. Ze worden ingezet in uiteenlopende wegenbouwprojecten in Nederland, te beginnen bij het groot onderhoud van de A1 bij Apeldoorn.

De vrachtwagens – waarin we in de basis toch echt een DAF menen te herkennen – kunnen circa 520 kilometer rijden op één tankbeurt. De waterstof wordt in het voertuig omgezet in elektriciteit door een zogeheten brandstofcel. De uitstoot bevat uitsluitend waterdamp en er ontstaat geen luchtverontreiniging door stoffen als koolstofmonoxide, stikstofoxiden of fijnstof.

Twintig

De vloot van deze trucks zal snel groeien wat Jan Bakker en Millenaar & Van Schaik hebben er bij Hyzon Motors Europe inmiddels twintig besteld. De trucks worden gebouwd in Winschoten door een joint venture van het Amerikaanse Hyzon en het Nederlandse Holthausen Clean Technology. De trucks worden geleverd als trekker met geïsoleerde opleggers.

Lees ook:

Eerste bouwmachine met waterstofmotor

Shell bouwt waterstoffabriek op de Maasvlakte

Onderwerpen: , , , ,

Auteur: Redactie