Bruggenbouwer Lochem mag weer aan de bak na dodelijk ongeval

nettelhorsterbrug
De boog van de brug op de bouwplaats bij Lochem. Foto via Provincie Gelderland

Uit inspecties van de bouwplaats waar het in februari dodelijk afliep blijkt dat meerdere delen van de Nettelhorsterbrug onherstelbaar zijn beschadigd. Het Belgische staalbouwbedrijf dat de brugdelen produceerde, heeft de taak gekregen om ze opnieuw te maken. De eerste voorbereidingen zijn inmiddels gepland.

Op 21 februari viel een van de brugbogen uit de takels van een kraan tijdens de aanleg van de brug. Twee mensen kwamen om het leven en twee anderen raakten gewond. Terwijl het officiële onderzoek naar de oorzaak nog loopt, wordt er “hard gewerkt” om de bouw van de brug te kunnen hervatten, zo laat de provincie Gelderland woensdag weten op haar website.

“De afgelopen weken heeft BAM (hoofdaannemer, red.) de schade aan de verschillende delen van de Nettelhorsterbrug geïnspecteerd. Uit deze inspectie is onder andere gebleken dat een aantal delen van de brug niet meer te gebruiken is en opnieuw zal moeten worden gemaakt. Dit betreft onder andere het boogdeel dat tijdens het hijsen is losgeraakt, en het deel van het brugdek waarop dit boogdeel terechtkwam.”

Aelterman bouwt nieuwe brugdelen

Het betekent dat de brugdelen opnieuw gemaakt zullen moeten worden, zegt de provincie. Die opdracht ligt bij Aelterman, een staalbouwbedrijf en bruggenbouwer uit Gent. Hetzelfde bedrijf maakte de oorspronkelijke brugdelen die nu onherstelbaar zijn beschadigd. De bouw zal opnieuw plaatsvinden op de werf van Aelterman in Gent. Net zoals vorige keer worden ze per schip naar de bouwlocatie aan het Twentekanaal in Lochem getransporteerd. Wanneer is niet bekend, maar de eerste voorbereidingen zijn inmiddels gepland, zo laat de provincie weten.

BAM demonteert op de bouwplaats

Ondertussen wordt de bouwplaats opgeruimd. De beschadigde brugdelen moeten losgekoppeld worden om ze af te kunnen voeren en te onderzoeken of er nog meer schade is. “Als eerste stap verwijdert het bouwbedrijf (BAM, red.) op donderdag 6 juni 2024 de personenliften die aan de bouwtoren zijn bevestigd. Vanwege de hoogte vindt de demontage hiervan plaats met behulp van een hijskraan. Het is noodzakelijk om eerst de personenliften te demonteren, voordat begonnen kan worden met het verwijderen van de beschadigde delen van de brug. Het beschadigde boogdeel en het brugdek worden vervolgens in delen afgevoerd.”

Planning

De provincie verwacht na de zomer meer duidelijkheid te kunnen geven over de planning van het project, dat naast de bouw van de 140 meter lange Nettelhorsterbrug bestaat uit de aanleg van een nieuwe rondweg, de N346 Schakel Achterhoek-A1. BAM sleepte de opdracht in 2022 binnen voor een aanneemsom van bijna 50 miljoen euro.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Bruggenbouwer Lochem mag weer aan de bak na dodelijk ongeval | Infrasite

Bruggenbouwer Lochem mag weer aan de bak na dodelijk ongeval

nettelhorsterbrug
De boog van de brug op de bouwplaats bij Lochem. Foto via Provincie Gelderland

Uit inspecties van de bouwplaats waar het in februari dodelijk afliep blijkt dat meerdere delen van de Nettelhorsterbrug onherstelbaar zijn beschadigd. Het Belgische staalbouwbedrijf dat de brugdelen produceerde, heeft de taak gekregen om ze opnieuw te maken. De eerste voorbereidingen zijn inmiddels gepland.

U las zojuist de inleiding van het artikel. Wilt u verder lezen?

Bent u al abonnee?

Inloggen

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.