dodelijk ongeval Nettelhorsterbrug lochem

Elf medewerkers in de bouw en infra kwamen vorig jaar niet meer thuis

Foto alleen ter illustratie. Werklieden vlak na het dodelijke ongeval op de bouwplaats bij Lochem op woensdag 21 februari 2024. Een van hen heeft het hoofd in de handen. ANP / Luciano de Graaf

Elf mensen verloren vorig jaar hun leven in de bouw en infra, één meer dan in het jaar daarvoor. Dat maakt de Arbeidsinspectie woensdag bekend. Op dezelfde dag staan meer dan 700 bedrijven in de branche stil bij veiligheid als onderdeel van de Bewust Veilig-dag. Het blijkt hard nodig, want het aantal ernstige ongevallen in de bouw en infra is volgens de inspectie nauwelijks veranderd ten opzichte van de afgelopen paar jaar. 

Net zoals in 2022 was de bouw en infra in 2023 relatief gezien de sector met het hoogste aantal ernstige arbeidsongevallen. Per 100.000 banen vielen er gemiddeld 111 ernstige slachtoffers. Het is vergelijkbaar met eerdere jaren, zegt de inspectie. In 2022 ging het om 124 ernstige slachtoffers per 100.000 banen.

De ambitie van de branchevereniging Bouwend Nederland, die het aantal dodelijke ongevallen naar nul wil krijgen, is weer niet behaald. Dit jaar gaat het ook niet meer lukken. Twee medewerkers kwamen afgelopen februari om het leven op de bouwplaats van de Nettelhorsterbrug in Lochem. In dezelfde maand overleed een medewerker van het funderingsbedrijf Vroom na het omvallen van een heistelling in Rotterdam.

Een van de maatregelen

Er worden verschillende dingen geprobeerd om het aantal ongevallen terug te dringen. Opdrachtgevers en grote bouwbedrijven hebben bijvoorbeeld afgesproken om per 1 juli 2026 alleen nog maar samen te werken met onderaannemers die het derde niveau hebben behaald van de Safety Culture Ladder, een indicatie van hoe veilig een bedrijf werkt.

Het idee is dat de hoofdaannemer of opdrachtgever van een project verantwoordelijkheid kan nemen voor de veiligheid door niet te werken met partijen die te weinig oog hebben voor veiligheid. Een van de ondertekenaars van de afspraken is Dura Vermeer, een bouwbedrijf dat regelmatig als hoofdaannemer werkt. De organisatie wist 2023 af te sluiten zonder ernstige ongevallen onder eigen medewerkers. Wel raakten twee medewerkers van andere bedrijven gewond tijdens projecten van Dura Vermeer.

Ketenaansprakelijkheid

Het bouwbedrijf zei onlangs in zijn jaarverslag dat “onderaannemers en de verdere keten vaak minder oog hebben voor een veilige werkplek”. Volgens Dura Vermeer is het niet de oplossing om die veilige werkplek altijd als hoofdaannemer te proberen te faciliteren. “In feite verplaatsen we daarmee het probleem, waardoor we de situatie in stand houden. Daarom gaan we strakker sturen en handhaven op de gedeelde verantwoordelijkheid.”

De veiligheidseisen aan onderaannemers en leveranciers worden volgens het bouwbedrijf scherper. En als een partij niet aan de voorwaarden voldoet, dan wordt er niet met de partij gewerkt. Dat laatste is dan de verantwoordelijkheid van de hoofdaannemer. Dura Vermeer zegt die verantwoordelijkheid onder andere te nemen door bouwplaatsen uit te rusten met een camerasysteem, ‘BouwWatch’. Dit systeem controleert wie de bouwplaats betreedt. Het doel voor de lange termijn is dat dit alleen medewerkers zijn van bouwbedrijven en uitzendbureaus “met een gegarandeerde kwaliteit”.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Elf medewerkers in de bouw en infra kwamen vorig jaar niet meer thuis | Infrasite
dodelijk ongeval Nettelhorsterbrug lochem

Elf medewerkers in de bouw en infra kwamen vorig jaar niet meer thuis

Foto alleen ter illustratie. Werklieden vlak na het dodelijke ongeval op de bouwplaats bij Lochem op woensdag 21 februari 2024. Een van hen heeft het hoofd in de handen. ANP / Luciano de Graaf

Elf mensen verloren vorig jaar hun leven in de bouw en infra, één meer dan in het jaar daarvoor. Dat maakt de Arbeidsinspectie woensdag bekend. Op dezelfde dag staan meer dan 700 bedrijven in de branche stil bij veiligheid als onderdeel van de Bewust Veilig-dag. Het blijkt hard nodig, want het aantal ernstige ongevallen in de bouw en infra is volgens de inspectie nauwelijks veranderd ten opzichte van de afgelopen paar jaar. 

Net zoals in 2022 was de bouw en infra in 2023 relatief gezien de sector met het hoogste aantal ernstige arbeidsongevallen. Per 100.000 banen vielen er gemiddeld 111 ernstige slachtoffers. Het is vergelijkbaar met eerdere jaren, zegt de inspectie. In 2022 ging het om 124 ernstige slachtoffers per 100.000 banen.

De ambitie van de branchevereniging Bouwend Nederland, die het aantal dodelijke ongevallen naar nul wil krijgen, is weer niet behaald. Dit jaar gaat het ook niet meer lukken. Twee medewerkers kwamen afgelopen februari om het leven op de bouwplaats van de Nettelhorsterbrug in Lochem. In dezelfde maand overleed een medewerker van het funderingsbedrijf Vroom na het omvallen van een heistelling in Rotterdam.

Een van de maatregelen

Er worden verschillende dingen geprobeerd om het aantal ongevallen terug te dringen. Opdrachtgevers en grote bouwbedrijven hebben bijvoorbeeld afgesproken om per 1 juli 2026 alleen nog maar samen te werken met onderaannemers die het derde niveau hebben behaald van de Safety Culture Ladder, een indicatie van hoe veilig een bedrijf werkt.

Het idee is dat de hoofdaannemer of opdrachtgever van een project verantwoordelijkheid kan nemen voor de veiligheid door niet te werken met partijen die te weinig oog hebben voor veiligheid. Een van de ondertekenaars van de afspraken is Dura Vermeer, een bouwbedrijf dat regelmatig als hoofdaannemer werkt. De organisatie wist 2023 af te sluiten zonder ernstige ongevallen onder eigen medewerkers. Wel raakten twee medewerkers van andere bedrijven gewond tijdens projecten van Dura Vermeer.

Ketenaansprakelijkheid

Het bouwbedrijf zei onlangs in zijn jaarverslag dat “onderaannemers en de verdere keten vaak minder oog hebben voor een veilige werkplek”. Volgens Dura Vermeer is het niet de oplossing om die veilige werkplek altijd als hoofdaannemer te proberen te faciliteren. “In feite verplaatsen we daarmee het probleem, waardoor we de situatie in stand houden. Daarom gaan we strakker sturen en handhaven op de gedeelde verantwoordelijkheid.”

De veiligheidseisen aan onderaannemers en leveranciers worden volgens het bouwbedrijf scherper. En als een partij niet aan de voorwaarden voldoet, dan wordt er niet met de partij gewerkt. Dat laatste is dan de verantwoordelijkheid van de hoofdaannemer. Dura Vermeer zegt die verantwoordelijkheid onder andere te nemen door bouwplaatsen uit te rusten met een camerasysteem, ‘BouwWatch’. Dit systeem controleert wie de bouwplaats betreedt. Het doel voor de lange termijn is dat dit alleen medewerkers zijn van bouwbedrijven en uitzendbureaus “met een gegarandeerde kwaliteit”.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.