aanbesteding vervanging Paddepoelsterbrug
Vijf jaar na aanvaring

Aanbesteding vervanging Paddepoelsterbrug van start

Het brugdek van de Paddepoelsterbrug in het water na de aanvaring op 26 september 2018. ANP / Novum / Persbureau Meter

De gemeente Groningen is gestart met de aanbesteding voor de vervanging van de Paddepoelsterbrug over het Van Starkenborghkanaal. De voormalige fiets- en voetgangersbrug werd in 2018 aangevaren door een vrachtschip en dusdanig beschadigd dat het brugdek in het water belandde. Nu kunnen aannemers zich aanmelden voor de opdracht om een nieuwe brug over het kanaal te bouwen. 

De aanbesteding staat sinds vorige week op TenderNed. De opdracht draait om de planuitwerking, voorbereiding en bouw van een vaste brug over het Van Starkenborghkanaal in de buurt van de oude Paddepoelsterbrug, vat de gemeente in een aanbestedingsdocument samen.

Aannemers kunnen zich tot begin februari 2024 aanmelden voor de inschrijffase. In dezelfde maand maakt de gemeente een selectie van de kandidaten, die vervolgens worden uitgenodigd om een officiële inschrijving te doen. De gemeente verwacht de winnaar in juli volgend jaar bekend te maken. Het is de bedoeling dat de bouwfase in augustus begint. De brug moet uiterlijk in 2027 open zijn voor verkeer.

Het definitieve budget voor de bouwkosten wordt later vastgesteld, zegt de gemeente, die op dit moment schat dat het om ongeveer negen miljoen euro gaat. Als inschrijfprijs mogen bedrijven maximaal 800.000 euro rekenen.

Aanvaring Paddepoelsterbrug

De aanvaring die jaren geleden tot de verwijdering van de oude Paddepoelsterbrug leidde, werd volgens het Openbaar Ministerie (OM) veroorzaakt door een bedieningsfout van een brugwachter.

De schipper van het vrachtschip dat in de middag van 26 september 2018 tegen de brug voer, had de sluis vanwaaruit de brug op afstand werd bediend op tijd gevraagd om een opening. “Kort vóórdat het schip de opening van de brug had bereikt, ging de brug plotseling dicht”, valt te lezen op de website van het OM.

De opdracht voor de sluiting kwam van een brugwachter, die de actie met een aanraking op zijn beeldscherm in gang zette. De brugwachter had op dat moment niet door dat hij de Paddepoelsterbrug sloot, schrijft het OM. De brugwachter dacht dat hij de Gerrit Krolbrug sloot, die hij tegelijkertijd met de Paddepoelsterbrug bediende.

Het vrachtschip kon niet op tijd stoppen. Door de klap van het schip werd het brugdek van zijn fundering losgerukt. Het brugdek belandde in het water en werd later afgevoerd. In 2019 kreeg de brugwachter een taakstraf van veertig uur. Een jaar later werden de resterende delen van de Paddepoelsterbrug verwijderd.

Lees ook:

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Aanbesteding vervanging Paddepoelsterbrug van start | Infrasite
aanbesteding vervanging Paddepoelsterbrug
Vijf jaar na aanvaring

Aanbesteding vervanging Paddepoelsterbrug van start

Het brugdek van de Paddepoelsterbrug in het water na de aanvaring op 26 september 2018. ANP / Novum / Persbureau Meter

De gemeente Groningen is gestart met de aanbesteding voor de vervanging van de Paddepoelsterbrug over het Van Starkenborghkanaal. De voormalige fiets- en voetgangersbrug werd in 2018 aangevaren door een vrachtschip en dusdanig beschadigd dat het brugdek in het water belandde. Nu kunnen aannemers zich aanmelden voor de opdracht om een nieuwe brug over het kanaal te bouwen. 

De aanbesteding staat sinds vorige week op TenderNed. De opdracht draait om de planuitwerking, voorbereiding en bouw van een vaste brug over het Van Starkenborghkanaal in de buurt van de oude Paddepoelsterbrug, vat de gemeente in een aanbestedingsdocument samen.

Aannemers kunnen zich tot begin februari 2024 aanmelden voor de inschrijffase. In dezelfde maand maakt de gemeente een selectie van de kandidaten, die vervolgens worden uitgenodigd om een officiële inschrijving te doen. De gemeente verwacht de winnaar in juli volgend jaar bekend te maken. Het is de bedoeling dat de bouwfase in augustus begint. De brug moet uiterlijk in 2027 open zijn voor verkeer.

Het definitieve budget voor de bouwkosten wordt later vastgesteld, zegt de gemeente, die op dit moment schat dat het om ongeveer negen miljoen euro gaat. Als inschrijfprijs mogen bedrijven maximaal 800.000 euro rekenen.

Aanvaring Paddepoelsterbrug

De aanvaring die jaren geleden tot de verwijdering van de oude Paddepoelsterbrug leidde, werd volgens het Openbaar Ministerie (OM) veroorzaakt door een bedieningsfout van een brugwachter.

De schipper van het vrachtschip dat in de middag van 26 september 2018 tegen de brug voer, had de sluis vanwaaruit de brug op afstand werd bediend op tijd gevraagd om een opening. “Kort vóórdat het schip de opening van de brug had bereikt, ging de brug plotseling dicht”, valt te lezen op de website van het OM.

De opdracht voor de sluiting kwam van een brugwachter, die de actie met een aanraking op zijn beeldscherm in gang zette. De brugwachter had op dat moment niet door dat hij de Paddepoelsterbrug sloot, schrijft het OM. De brugwachter dacht dat hij de Gerrit Krolbrug sloot, die hij tegelijkertijd met de Paddepoelsterbrug bediende.

Het vrachtschip kon niet op tijd stoppen. Door de klap van het schip werd het brugdek van zijn fundering losgerukt. Het brugdek belandde in het water en werd later afgevoerd. In 2019 kreeg de brugwachter een taakstraf van veertig uur. Een jaar later werden de resterende delen van de Paddepoelsterbrug verwijderd.

Lees ook:

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.