pvv verkiezingen grond weg waterbouw

De standpunten van de PVV over de grond-, weg- en waterbouw

Champagne en taart bij de PVV in Den Haag op donderdag 23 november, de dag na de stemmingsdag van de Tweede Kamerverkiezingen. AP Photo / Phil Nijhuis / via ANP

Meer wegen, minder stikstofregels en extra geld voor de waterbouw in het oosten van Nederland. Dat valt te lezen in het verkiezingsprogramma van de partij die deze week de meeste zetels binnensleepte: de PVV. Infrasite dook in het document om de standpunten samen te vatten die relevant zijn voor de grond-, weg- en waterbouw.  

Het is de ‘grote winnaar’ van de Tweede Kamerverkiezingen, schrijven meerdere dagbladen. Volgens de laatste cijfers van het ANP heeft de partij 37 zetels behaald, twaalf meer dan de partij met de twee na meeste zetels: GroenLinks-PvdA.

De uitslag betekent dat de PVV de meeste vertegenwoordigers krijgt in de Tweede Kamer. Vandaaruit kan de partij invloed uitoefenen op het beleid in Nederland, waaronder wetten en regels met betrekking tot de grond-, weg- en waterbouw.

In haar verkiezingsprogramma neemt de PVV verschillende standpunten aan die relevant zijn voor de markt, zoals stikstof, de aanleg van wegen en het versterken van dijken. Hieronder lees je de samenvatting van Infrasite.

Stikstof volgens de PVV

Het huidige stikstofbeleid, dat eerder dit jaar door het kabinet werd genoemd als reden voor de wegenbouwstop, haalt Wilders in de eerste paar regels van het document aan. “We willen geen miljardenuitgaven meer aan links-liberaal ideologisch beleid als stikstof en klimaat”, zegt de partijleider. “En geen dictaten meer van ongekozen eurocommissarissen over klimaat of stikstof, over boerenhaat, of het binnenlaten van asielzoekers. De PVV wil stikstofregels schrappen of op zijn minst versoepelen.”

Wegenbouw, autorijden en openbaar vervoer

Wat de wegenbouw betreft zegt de partij meer wegen aan te willen laten leggen. “Wij vinden dat iedereen zelf moet bepalen op welke manier iemand naar zijn of haar bestemming reist. De overheid moet zich daar niet mee bemoeien.”

Verder zegt de PVV de accijnzen op brandstof te willen verlagen. Naar eigen zeggen is de partij tegen rekeningrijden en moet de de maximumsnelheid omhoog naar 140 kilometer per uur. Ook wil de PVV van milieuzones af. “Dit kabinet denkt het klimaat te kunnen redden door de automobilist aan te pakken. Puur pestgedrag om de staatskas te spekken. Wij willen niet dat de automobilist nog langer gebruikt wordt als melkkoe. Autorijden geeft ook een gevoel van vrijheid dat mensen nooit mag worden afgepakt.”

Ook openbaar vervoer wordt in het verkiezingsprogramma genoemd. “Naast de auto moet het openbaar vervoer veilig, toegankelijk en betaalbaar zijn. Dus geen spitstarieven, voldoende treinen met voldoende zitplaatsen en een hoge punctualiteit van de NS.” De PVV wil bovendien dat de vervoerder samen met spoorbeheerder ProRail in “één groot Nederlands Spoorbedrijf” wordt ondergebracht.

Waterbouw volgens de PVV

Wat de waterbouw betreft zegt de partij meer maatregelen te willen tegen hoogwater en overstromingen in Limburg, Noord-Brabant en Gelderland. “De gevolgen van de overstromingen in Limburg en Noord-Brabant zijn groot. De Limburgers, Brabanders, maar ook Gelderlanders verdienen meer maatregelen tegen hoogwater. Daarom moet het waterbeheer worden geïntensiveerd; naast het verhogen van de dijken wanneer dat nodig is, maakt de PVV extra geld vrij voor meer ruimte voor de rivier.”

De schadeafhandeling voor Limburgers die in 2021 werden getroffen door overstromingen, noemt de partij ”onacceptabel’. “De overstromingen werden tot nationale ramp verklaard en er werd een ruimhartige afhandeling beloofd. Maar in werkelijkheid verdwaalden gedupeerden in een bureaucratisch doolhof en zitten velen nog altijd met een enorm financieel gat. Dat is onacceptabel. De gedupeerden moeten hun schade volledig vergoed krijgen. De PVV maakt daarom geld vrij voor de schadeafhandeling in Limburg.”

Over de binnenvaart en Nederlandse havens schrijft de partij een enkele regel. “De binnenvaart en onze havens blijven een essentiële schakel voor de bereikbaarheid, economie en infrastructuur van Nederland.”

Wooncrisis en bouwvergunningen

Wat de woningbouw betreft zegt de partij ten eerste dat er “niet tegen het opengrenzenbeleid op te bouwen valt”. Het verminderen van de instroom van migranten is volgens Wilders een maatregel tegen het woningtekort.

Verder wil de PVV dat er meer bouwvergunningen worden afgegeven. “Terwijl de woningnood toeneemt, daalt het aantal afgegeven bouwvergunningen en worden er steeds minder woningen bijgebouwd: door het gedaalde consumentenvertrouwen, door dwarszittende stikstofregels, door de focus op binnenstedelijke bouw, door allerlei lokale eisen etc. Daarom: schrap alle belemmerende regels, om te beginnen de stikstofregels. Bouw in steden en dorpen ‘een straatje erbij’; dat kan relatief snel en goedkoop. Maar bouw ook zeker buiten de stad. Gemeenten moeten sneller vergunningen verstrekken.”

Wat komt er van terecht?

Hoe groot de invloed van de partij in de Tweede Kamer zal zijn, wordt in de komende maanden duidelijker. Wilders heeft andere partijen deze week nog opgeroepen om met hem samen te werken en een coalitie te vormen. Hij geeft aan bereid te zijn om compromissen te sluiten voor een meerderheid in de Tweede Kamer. Dat kan van invloed zijn op de standpunten die in het verkiezingsprogramma en dit artikel worden genoemd.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

De standpunten van de PVV over de grond-, weg- en waterbouw | Infrasite
pvv verkiezingen grond weg waterbouw

De standpunten van de PVV over de grond-, weg- en waterbouw

Champagne en taart bij de PVV in Den Haag op donderdag 23 november, de dag na de stemmingsdag van de Tweede Kamerverkiezingen. AP Photo / Phil Nijhuis / via ANP

Meer wegen, minder stikstofregels en extra geld voor de waterbouw in het oosten van Nederland. Dat valt te lezen in het verkiezingsprogramma van de partij die deze week de meeste zetels binnensleepte: de PVV. Infrasite dook in het document om de standpunten samen te vatten die relevant zijn voor de grond-, weg- en waterbouw.  

Het is de ‘grote winnaar’ van de Tweede Kamerverkiezingen, schrijven meerdere dagbladen. Volgens de laatste cijfers van het ANP heeft de partij 37 zetels behaald, twaalf meer dan de partij met de twee na meeste zetels: GroenLinks-PvdA.

De uitslag betekent dat de PVV de meeste vertegenwoordigers krijgt in de Tweede Kamer. Vandaaruit kan de partij invloed uitoefenen op het beleid in Nederland, waaronder wetten en regels met betrekking tot de grond-, weg- en waterbouw.

In haar verkiezingsprogramma neemt de PVV verschillende standpunten aan die relevant zijn voor de markt, zoals stikstof, de aanleg van wegen en het versterken van dijken. Hieronder lees je de samenvatting van Infrasite.

Stikstof volgens de PVV

Het huidige stikstofbeleid, dat eerder dit jaar door het kabinet werd genoemd als reden voor de wegenbouwstop, haalt Wilders in de eerste paar regels van het document aan. “We willen geen miljardenuitgaven meer aan links-liberaal ideologisch beleid als stikstof en klimaat”, zegt de partijleider. “En geen dictaten meer van ongekozen eurocommissarissen over klimaat of stikstof, over boerenhaat, of het binnenlaten van asielzoekers. De PVV wil stikstofregels schrappen of op zijn minst versoepelen.”

Wegenbouw, autorijden en openbaar vervoer

Wat de wegenbouw betreft zegt de partij meer wegen aan te willen laten leggen. “Wij vinden dat iedereen zelf moet bepalen op welke manier iemand naar zijn of haar bestemming reist. De overheid moet zich daar niet mee bemoeien.”

Verder zegt de PVV de accijnzen op brandstof te willen verlagen. Naar eigen zeggen is de partij tegen rekeningrijden en moet de de maximumsnelheid omhoog naar 140 kilometer per uur. Ook wil de PVV van milieuzones af. “Dit kabinet denkt het klimaat te kunnen redden door de automobilist aan te pakken. Puur pestgedrag om de staatskas te spekken. Wij willen niet dat de automobilist nog langer gebruikt wordt als melkkoe. Autorijden geeft ook een gevoel van vrijheid dat mensen nooit mag worden afgepakt.”

Ook openbaar vervoer wordt in het verkiezingsprogramma genoemd. “Naast de auto moet het openbaar vervoer veilig, toegankelijk en betaalbaar zijn. Dus geen spitstarieven, voldoende treinen met voldoende zitplaatsen en een hoge punctualiteit van de NS.” De PVV wil bovendien dat de vervoerder samen met spoorbeheerder ProRail in “één groot Nederlands Spoorbedrijf” wordt ondergebracht.

Waterbouw volgens de PVV

Wat de waterbouw betreft zegt de partij meer maatregelen te willen tegen hoogwater en overstromingen in Limburg, Noord-Brabant en Gelderland. “De gevolgen van de overstromingen in Limburg en Noord-Brabant zijn groot. De Limburgers, Brabanders, maar ook Gelderlanders verdienen meer maatregelen tegen hoogwater. Daarom moet het waterbeheer worden geïntensiveerd; naast het verhogen van de dijken wanneer dat nodig is, maakt de PVV extra geld vrij voor meer ruimte voor de rivier.”

De schadeafhandeling voor Limburgers die in 2021 werden getroffen door overstromingen, noemt de partij ”onacceptabel’. “De overstromingen werden tot nationale ramp verklaard en er werd een ruimhartige afhandeling beloofd. Maar in werkelijkheid verdwaalden gedupeerden in een bureaucratisch doolhof en zitten velen nog altijd met een enorm financieel gat. Dat is onacceptabel. De gedupeerden moeten hun schade volledig vergoed krijgen. De PVV maakt daarom geld vrij voor de schadeafhandeling in Limburg.”

Over de binnenvaart en Nederlandse havens schrijft de partij een enkele regel. “De binnenvaart en onze havens blijven een essentiële schakel voor de bereikbaarheid, economie en infrastructuur van Nederland.”

Wooncrisis en bouwvergunningen

Wat de woningbouw betreft zegt de partij ten eerste dat er “niet tegen het opengrenzenbeleid op te bouwen valt”. Het verminderen van de instroom van migranten is volgens Wilders een maatregel tegen het woningtekort.

Verder wil de PVV dat er meer bouwvergunningen worden afgegeven. “Terwijl de woningnood toeneemt, daalt het aantal afgegeven bouwvergunningen en worden er steeds minder woningen bijgebouwd: door het gedaalde consumentenvertrouwen, door dwarszittende stikstofregels, door de focus op binnenstedelijke bouw, door allerlei lokale eisen etc. Daarom: schrap alle belemmerende regels, om te beginnen de stikstofregels. Bouw in steden en dorpen ‘een straatje erbij’; dat kan relatief snel en goedkoop. Maar bouw ook zeker buiten de stad. Gemeenten moeten sneller vergunningen verstrekken.”

Wat komt er van terecht?

Hoe groot de invloed van de partij in de Tweede Kamer zal zijn, wordt in de komende maanden duidelijker. Wilders heeft andere partijen deze week nog opgeroepen om met hem samen te werken en een coalitie te vormen. Hij geeft aan bereid te zijn om compromissen te sluiten voor een meerderheid in de Tweede Kamer. Dat kan van invloed zijn op de standpunten die in het verkiezingsprogramma en dit artikel worden genoemd.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.