topview rijkswaterstaat A16 rotterdam
Wie betaalt?

Half klaar viaduct bij A16 Rotterdam naar de sloop door ‘productiefout’

Rechts zie je het landhoofd waar het viaduct moet komen te staan. Het wordt de oprit naar de nieuwe A16 Rotterdam. Topview / Rijkswaterstaat

Bouwcombinatie De Groene Boog moet een van de nieuwe viaducten bij de A16 Rotterdam gedeeltelijk slopen. Er zou sprake zijn van een productiefout in het beton, bevestigt een woordvoerder van Rijkswaterstaat tegenover Infrasite. Ondanks de tegenslag verwacht de opdrachtgever dat het project op tijd wordt opgeleverd.

Het kunstwerk in kwestie moet verkeer vanuit Prins Alexander over enkele jaren aansluiten op het nieuwe viaduct over het Terbregseplein. Voorlopig ligt de bouw stil. Een deel van het half voltooide kunstwerk wordt onverwachts afgebroken.

“De onderbouw – pijlers en dergelijke – is in orde, maar de U-bak die erop komt wordt nu gesloopt en opnieuw gemaakt”, zegt een woordvoerder van Rijkswaterstaat. “Er zou sprake zijn van een productiefout in het beton. De aannemer zoekt nog uit wat er precies verkeerd is gegaan.”

Wie betaalt?

De aannemer is de Groene Boog. De bouwcombinatie sleepte het project in 2018 binnen. De aannemer bouwt een weg van elf kilometer en meerdere kunstwerken om de A13 met de A16/A20 te verbinden. Als het meezit zijn de werkzaamheden rond 2025 klaar. Rijkswaterstaat verwacht geen vertragingen als gevolg van de onverwachte tegenvaller.

Extra kosten zijn daarentegen onvermijdelijk. De Groene Boog moet delen van het kunstwerk afbreken, vergruizen en afvoeren voor hergebruik. Daarna begint de wederopbouw. Er wordt momenteel onderzocht wie de fout heeft veroorzaakt en op wie de kosten verhaald kunnen worden.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Half klaar viaduct bij A16 Rotterdam naar de sloop door ‘productiefout’ | Infrasite
topview rijkswaterstaat A16 rotterdam
Wie betaalt?

Half klaar viaduct bij A16 Rotterdam naar de sloop door ‘productiefout’

Rechts zie je het landhoofd waar het viaduct moet komen te staan. Het wordt de oprit naar de nieuwe A16 Rotterdam. Topview / Rijkswaterstaat

Bouwcombinatie De Groene Boog moet een van de nieuwe viaducten bij de A16 Rotterdam gedeeltelijk slopen. Er zou sprake zijn van een productiefout in het beton, bevestigt een woordvoerder van Rijkswaterstaat tegenover Infrasite. Ondanks de tegenslag verwacht de opdrachtgever dat het project op tijd wordt opgeleverd.

Het kunstwerk in kwestie moet verkeer vanuit Prins Alexander over enkele jaren aansluiten op het nieuwe viaduct over het Terbregseplein. Voorlopig ligt de bouw stil. Een deel van het half voltooide kunstwerk wordt onverwachts afgebroken.

“De onderbouw – pijlers en dergelijke – is in orde, maar de U-bak die erop komt wordt nu gesloopt en opnieuw gemaakt”, zegt een woordvoerder van Rijkswaterstaat. “Er zou sprake zijn van een productiefout in het beton. De aannemer zoekt nog uit wat er precies verkeerd is gegaan.”

Wie betaalt?

De aannemer is de Groene Boog. De bouwcombinatie sleepte het project in 2018 binnen. De aannemer bouwt een weg van elf kilometer en meerdere kunstwerken om de A13 met de A16/A20 te verbinden. Als het meezit zijn de werkzaamheden rond 2025 klaar. Rijkswaterstaat verwacht geen vertragingen als gevolg van de onverwachte tegenvaller.

Extra kosten zijn daarentegen onvermijdelijk. De Groene Boog moet delen van het kunstwerk afbreken, vergruizen en afvoeren voor hergebruik. Daarna begint de wederopbouw. Er wordt momenteel onderzocht wie de fout heeft veroorzaakt en op wie de kosten verhaald kunnen worden.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.