Meer geld voor wegenbouw naar provincies en gemeenten, belooft Rijk

werkzaamheden asfalt rotonde drachten
Asfalteringswerkzaamheden voor een rotonde in aanbouw in Drachten in augustus 2018. ANP / Jilmer Postma

Meer geld van het Rijk voor de bouw van rotondes, fietsonderdoorgangen en andere verkeersmaatregelen in gemeenten en provincies. Dat zegt het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat deze week toe. De regels waarmee gemeenten, provincies en waterschappen geld kunnen aanvragen voor dergelijke maatregelen, worden dit jaar nog veranderd, zo belooft minister Mark Harbers. Dat moet het voor hen makkelijker maken om grotere projecten van de grond te krijgen.  

Het Rijk heeft jaren geleden een potje van €500 miljoen beschikbaar gemaakt voor verkeersmaatregelen in gemeenten, provincies en waterschappen. Daarmee kunnen ze geld aanvragen voor initiatieven zoals het verbreden van fietspaden, het verlagen van een snelheidslimiet of de aanleg van rotondes. Ongeveer €200 miljoen is al bijgedragen. Nu worden de regels veranderd om het resterende geld beter te benutten.

Naar verwachting gaan de veranderingen in het derde kwartaal van 2024 in. Een voorbeeld is dat gemeenten, provincies en waterschappen straks in één keer aanspraak kunnen maken op een groter bedrag, zegt de Rijksoverheid donderdag op haar website. “In de vorige periodes gold er een lager plafond, waardoor kleinere gemeenten onvoldoende geld konden krijgen om de grotere maatregelen uit te voeren. Denk dan aan het aanleggen van een rotonde of fietsonderdoorgang.”

Minder verrassingen en geen bonnetjes achteraf

Ook zegt het Rijk meer rekening te gaan houden met het feit dat de kosten van werkzaamheden kunnen veranderen op de lange termijn. “Eerder werden de kosten berekend op basis van het huidige prijspeil. Doordat de uitvoering vaak pas een jaar of twee later plaatsvindt, liepen veel overheden er tegenaan dat de bijdrage van het Rijk aan een maatregel lager uitviel dan verwacht.”

Verder worden de bijdragen van het Rijk niet meer op basis van de bonnetjes vastgesteld. “Nu moeten gemeenten, provincies en waterschappen nog na een project laten weten hoeveel geld ze hebben uitgegeven aan bijvoorbeeld het inrichten van een schoolzone. Zo wordt bepaald op hoeveel geld ze recht hebben. Voor de volgende periode staat de bijdrage voor een maatregel vooraf vast. Als overheden een maatregel goedkoper kunnen uitvoeren, dan is dat dus in hun voordeel.”

500 miljoen euro voorkomt 600 ernstige slachtoffers

Het potje heet de ‘Investeringsimpuls Verkeersveiligheid’ en is bedoeld om Nederland verkeersveiliger te maken. Onderzoekers schatten dat de maatregelen die met het geld worden betaald in de komende 30 jaar bijna 600 ernstige verkeersslachtoffers zullen voorkomen. Dat valt te lezen in een recent rapport van SWOV (Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid).

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Meer geld voor wegenbouw naar provincies en gemeenten, belooft Rijk | Infrasite

Meer geld voor wegenbouw naar provincies en gemeenten, belooft Rijk

werkzaamheden asfalt rotonde drachten
Asfalteringswerkzaamheden voor een rotonde in aanbouw in Drachten in augustus 2018. ANP / Jilmer Postma

Meer geld van het Rijk voor de bouw van rotondes, fietsonderdoorgangen en andere verkeersmaatregelen in gemeenten en provincies. Dat zegt het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat deze week toe. De regels waarmee gemeenten, provincies en waterschappen geld kunnen aanvragen voor dergelijke maatregelen, worden dit jaar nog veranderd, zo belooft minister Mark Harbers. Dat moet het voor hen makkelijker maken om grotere projecten van de grond te krijgen.  

U las zojuist de inleiding van het artikel. Wilt u verder lezen?

Bent u al abonnee?

Inloggen

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.