‘GWW is goed voor drie procent van alle CO2-uitstoot in Nederland’

gww uitstoot
Foto ter impressie. Werkzaamheden aan de A12 bij Utrecht in september 2021. ANP / Hollandse Hoogte / Robin Utrecht

De eerste resultaten van een nieuw onderzoek naar de CO2-uitstoot van de grond-, weg- en waterbouwsector (GWW) zijn binnen. De branche was in het meest recente meetjaar goed voor drie procent van alle CO2-uitstoot in Nederland. Het CROW verzamelt de cijfers om te weten te komen in welke mate de sector bijdraagt aan de klimaatproblematiek.

“We maken gebruik van verschillende bronnen, waaronder het Economisch Instituut voor de Bouw (EIB), het CBS en Rijkswaterstaat”, zegt de kennispartij deze week op haar website. Uit de bronnen blijkt dat de GWW in 2019 verantwoordelijk was voor ongeveer vier megaton CO2-uitstoot, aldus het CROW. Dat is drie procent van de totale uitstoot in Nederland in hetzelfde jaar, 137 megaton. Alle werkzaamheden in de bebouwde omgeving zorgden volgens de onderzoekers voor 22 megaton CO2-uitstoot, oftewel 16 procent van het totaal.

Asfalt tegenover beton

Verder werd er gekeken naar de bronnen van uitstoot binnen de sector, zoals de verschillen tussen asfalt en beton. “Uit cijfers van het EIB blijkt dat de aanleg van asfaltwegen in 2019 goed was voor de meeste CO2-uitstoot in totaal. Maar per eenheid zorgde de aanleg van betonnen bruggen en niet-asfaltverhardingen voor veel meer uitstoot. Bij de aanleg van dezelfde hoeveelheid gewicht aan materiaal was de CO2-uitstoot van niet-asfaltverhardingen ruim twee keer zoveel als de uitstoot van asfalt, en bij bruggen zelfs vier keer zoveel.”

Aandeel van GWW in klimaatproblematiek

De resultaten zijn voorlopig en het onderzoek loopt, laat het CROW weten. Naar eigen zeggen verzamelt de kennispartij de cijfers om duidelijkheid te krijgen over de rol en vooruitgang van de GWW in de klimaatdoelstellingen van de overheid. “De vraag is in welke mate de sector bijdraagt aan de klimaatproblematiek. Cijfers over het grondstoffengebruik en de CO2-uitstoot van de branche zijn lastig te vinden. Daarom zijn we begonnen met het verzamelen van data.”

Rol weggelegd voor gemeenten

Het CROW geeft verder aan dat gemeenten relatief veel invloed hebben op de totale uitstootcijfers van de sector. “De plannen om klimaatdoelen te behalen worden vaak op Rijksniveau gemaakt, maar we zien dat gemeenten verreweg het grootste deel van de asfaltwegen en niet-asfalt verhardingen, bruggen en rioleringen onder hun hoede hebben. Er valt mogelijk veel winst te behalen door gemeenten te ondersteunen bij het verminderen van de uitstoot.”

Dat laatste doet de kennispartij naar eigen zeggen zelf door kennis te delen en tools beschikbaar te maken. Een voorbeeld is de tool ‘Aanpak Duurzaam Asfalt’. Hiermee kunnen aannemers en opdrachtgevers de duurzaamheid van het asfalt dat voor een project wordt gebruikt in een paar stappen aantonen, aldus het CROW. De kennispartij nam het beheer van de tool afgelopen week over van Asfalt Impuls, een innovatieclub van meerdere aannemers, universiteiten en beheerders in Nederland.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

‘GWW is goed voor drie procent van alle CO2-uitstoot in Nederland’ | Infrasite

‘GWW is goed voor drie procent van alle CO2-uitstoot in Nederland’

gww uitstoot
Foto ter impressie. Werkzaamheden aan de A12 bij Utrecht in september 2021. ANP / Hollandse Hoogte / Robin Utrecht

De eerste resultaten van een nieuw onderzoek naar de CO2-uitstoot van de grond-, weg- en waterbouwsector (GWW) zijn binnen. De branche was in het meest recente meetjaar goed voor drie procent van alle CO2-uitstoot in Nederland. Het CROW verzamelt de cijfers om te weten te komen in welke mate de sector bijdraagt aan de klimaatproblematiek.

“We maken gebruik van verschillende bronnen, waaronder het Economisch Instituut voor de Bouw (EIB), het CBS en Rijkswaterstaat”, zegt de kennispartij deze week op haar website. Uit de bronnen blijkt dat de GWW in 2019 verantwoordelijk was voor ongeveer vier megaton CO2-uitstoot, aldus het CROW. Dat is drie procent van de totale uitstoot in Nederland in hetzelfde jaar, 137 megaton. Alle werkzaamheden in de bebouwde omgeving zorgden volgens de onderzoekers voor 22 megaton CO2-uitstoot, oftewel 16 procent van het totaal.

Asfalt tegenover beton

Verder werd er gekeken naar de bronnen van uitstoot binnen de sector, zoals de verschillen tussen asfalt en beton. “Uit cijfers van het EIB blijkt dat de aanleg van asfaltwegen in 2019 goed was voor de meeste CO2-uitstoot in totaal. Maar per eenheid zorgde de aanleg van betonnen bruggen en niet-asfaltverhardingen voor veel meer uitstoot. Bij de aanleg van dezelfde hoeveelheid gewicht aan materiaal was de CO2-uitstoot van niet-asfaltverhardingen ruim twee keer zoveel als de uitstoot van asfalt, en bij bruggen zelfs vier keer zoveel.”

Aandeel van GWW in klimaatproblematiek

De resultaten zijn voorlopig en het onderzoek loopt, laat het CROW weten. Naar eigen zeggen verzamelt de kennispartij de cijfers om duidelijkheid te krijgen over de rol en vooruitgang van de GWW in de klimaatdoelstellingen van de overheid. “De vraag is in welke mate de sector bijdraagt aan de klimaatproblematiek. Cijfers over het grondstoffengebruik en de CO2-uitstoot van de branche zijn lastig te vinden. Daarom zijn we begonnen met het verzamelen van data.”

Rol weggelegd voor gemeenten

Het CROW geeft verder aan dat gemeenten relatief veel invloed hebben op de totale uitstootcijfers van de sector. “De plannen om klimaatdoelen te behalen worden vaak op Rijksniveau gemaakt, maar we zien dat gemeenten verreweg het grootste deel van de asfaltwegen en niet-asfalt verhardingen, bruggen en rioleringen onder hun hoede hebben. Er valt mogelijk veel winst te behalen door gemeenten te ondersteunen bij het verminderen van de uitstoot.”

Dat laatste doet de kennispartij naar eigen zeggen zelf door kennis te delen en tools beschikbaar te maken. Een voorbeeld is de tool ‘Aanpak Duurzaam Asfalt’. Hiermee kunnen aannemers en opdrachtgevers de duurzaamheid van het asfalt dat voor een project wordt gebruikt in een paar stappen aantonen, aldus het CROW. De kennispartij nam het beheer van de tool afgelopen week over van Asfalt Impuls, een innovatieclub van meerdere aannemers, universiteiten en beheerders in Nederland.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.