Elektrisch materieel heijmans

‘Gebruik elektrisch materieel kost gemiddeld minstens 55 procent meer’

Een elektrische draadkraan van Heijmans aan het werk langs de Waal bij Vuren in oktober 2022. ANP / Hollandse Hoogte / Maikel Samuels

Bij het herinrichten van wegen, versterken van dijken en bouwrijp maken van grond is het gebruik van elektrisch materieel gemiddeld minstens 55 procent duurder dan diesel- en benzinemachines. Tenminste, als de laadinfrastructuur nog gerealiseerd moet worden. Dat zegt onderzoeksbureau Decisio in een rapport voor het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Het ministerie liet de kosten van elektrisch materieel voor infraprojecten door Decisio onderzoeken. Het rapport werd eerder deze maand bekendgemaakt op de website van de Rijksoverheid.

De onderzoekers keken naar drie scenario’s: het herinrichten van een weg, versterken van een dijk en bouwrijp maken van grond. Daarbij werden verschillende laadopties onderzocht, zoals het gebruik van een nieuwe netaansluiting, mobiele batterijcontainers en verwisselbare accu’s. Elektrisch materieel was altijd duurder dan diesel- en benzinemachines.

Bij het herinrichten van wegen kwamen de gemiddelde meerkosten uit op 55 tot 80 procent, afhankelijk van de gebruikte laadvoorziening. Bij het bouwrijp maken van grond ging het om 60 tot 90 procent; bij het versterken van dijken om 60 tot 105 procent.

Een groot deel van het verschil zit hem in de kosten van de aanleg van laadinfrastructuur, zeggen de onderzoekers. Bij het gebruik van openbare laadinfrastructuur kan het prijskaartje er anders uitzien. “Maar daar is in dit onderzoek niet naar gekeken. De vraag is dus nog in hoeverre openbare laadinfrastructuur toereikend is voor bouwprojecten.”

Aanschafprijs is hoger, maar brandstof kost minder

Ook de hogere aanschafprijzen van elektrisch materieel speelde een grote rol in het kostenverschil, laten de onderzoekers weten. “Hiertegenover staat wel een daling van de kosten voor brandstof. Als de benzineprijzen stijgen, of als de aanschafprijzen van elektrisch materieel dalen, dan kan dat voor veel lagere meerkosten zorgen ten opzichte van nu.”

Tot slot merken de onderzoekers op dat zware elektrische voertuigen niet altijd duurder hoeven te zijn dan lichtere elektrische voertuigen. “Zwaardere werktuigen hebben een hogere aanschafprijs, maar er is ook een besparing op de brandstofkosten. Zwaar materieel verbruikt namelijk relatief veel brandstof en de elektriciteitsprijzen zijn op dit moment lager dan de dieselprijzen.”

Relatief weinig invloed op totale projectkosten

Naast de kosten van alleen materieel keken de onderzoekers naar de kosten van volledige projecten. Die bestaan immers niet alleen uit machines en brandstof. Kies je bij de herinrichting van een weg voor elektrisch materieel, dan kost het project in totaal gemiddeld 14 tot 20 procent meer dan bij het gebruik van diesel- en benzinemachines. Bij het bouwrijp maken van grond gaat het om 11 tot 16 procent; bij een dijkversterking om 2 tot 4 procent.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

‘Gebruik elektrisch materieel kost gemiddeld minstens 55 procent meer’ | Infrasite
Elektrisch materieel heijmans

‘Gebruik elektrisch materieel kost gemiddeld minstens 55 procent meer’

Een elektrische draadkraan van Heijmans aan het werk langs de Waal bij Vuren in oktober 2022. ANP / Hollandse Hoogte / Maikel Samuels

Bij het herinrichten van wegen, versterken van dijken en bouwrijp maken van grond is het gebruik van elektrisch materieel gemiddeld minstens 55 procent duurder dan diesel- en benzinemachines. Tenminste, als de laadinfrastructuur nog gerealiseerd moet worden. Dat zegt onderzoeksbureau Decisio in een rapport voor het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Het ministerie liet de kosten van elektrisch materieel voor infraprojecten door Decisio onderzoeken. Het rapport werd eerder deze maand bekendgemaakt op de website van de Rijksoverheid.

De onderzoekers keken naar drie scenario’s: het herinrichten van een weg, versterken van een dijk en bouwrijp maken van grond. Daarbij werden verschillende laadopties onderzocht, zoals het gebruik van een nieuwe netaansluiting, mobiele batterijcontainers en verwisselbare accu’s. Elektrisch materieel was altijd duurder dan diesel- en benzinemachines.

Bij het herinrichten van wegen kwamen de gemiddelde meerkosten uit op 55 tot 80 procent, afhankelijk van de gebruikte laadvoorziening. Bij het bouwrijp maken van grond ging het om 60 tot 90 procent; bij het versterken van dijken om 60 tot 105 procent.

Een groot deel van het verschil zit hem in de kosten van de aanleg van laadinfrastructuur, zeggen de onderzoekers. Bij het gebruik van openbare laadinfrastructuur kan het prijskaartje er anders uitzien. “Maar daar is in dit onderzoek niet naar gekeken. De vraag is dus nog in hoeverre openbare laadinfrastructuur toereikend is voor bouwprojecten.”

Aanschafprijs is hoger, maar brandstof kost minder

Ook de hogere aanschafprijzen van elektrisch materieel speelde een grote rol in het kostenverschil, laten de onderzoekers weten. “Hiertegenover staat wel een daling van de kosten voor brandstof. Als de benzineprijzen stijgen, of als de aanschafprijzen van elektrisch materieel dalen, dan kan dat voor veel lagere meerkosten zorgen ten opzichte van nu.”

Tot slot merken de onderzoekers op dat zware elektrische voertuigen niet altijd duurder hoeven te zijn dan lichtere elektrische voertuigen. “Zwaardere werktuigen hebben een hogere aanschafprijs, maar er is ook een besparing op de brandstofkosten. Zwaar materieel verbruikt namelijk relatief veel brandstof en de elektriciteitsprijzen zijn op dit moment lager dan de dieselprijzen.”

Relatief weinig invloed op totale projectkosten

Naast de kosten van alleen materieel keken de onderzoekers naar de kosten van volledige projecten. Die bestaan immers niet alleen uit machines en brandstof. Kies je bij de herinrichting van een weg voor elektrisch materieel, dan kost het project in totaal gemiddeld 14 tot 20 procent meer dan bij het gebruik van diesel- en benzinemachines. Bij het bouwrijp maken van grond gaat het om 11 tot 16 procent; bij een dijkversterking om 2 tot 4 procent.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.