spooronderdoorgang rijen n631
Hydrauliek

Tunnel van vijf miljoen kilo ingeschoven onder Brabants spoor

De tunnelbak ligt op zijn plek onder het spoor (augustus 2023). Provincie Noord-Brabant (videostill)

ProRail en Heijmans hebben deze maand een betonnen tunnelbak van bijna vijf miljoen kilo ingeschoven onder het spoor bij de N631 in Rijen. Hydraulische vijzels brachten de bak in iets meer dan een dag tijd op zijn plaats. Daardoor kan het wegverkeer straks onder het spoor door rijden zonder te wachten op voorbijkomende treinen.             

Na middernacht rijdt de laatste trein over het spoor in het dorp naast Breda. Dat is het startschot voor ProRail, Heijmans en de onderaannemers die verantwoordelijk waren voor de klus. Eerst wordt er meer dan zestig meter aan spoor verwijderd en 11.000 kuub zand afgegraven om ruimte te maken voor tunnelbak. Dan begint het schuiven van de 45 meter lange, bijna vijf miljoen kilo zware constructie. Iets meer dan een dag later ligt die vijftig meter verderop op zijn plaats. In dezelfde week wordt het spoor herbouwd en kunnen de treinen weer rijden.

Kijk zelf mee met de operatie in de video hieronder. Het artikel gaat verder na de video.


Spooronderdoorgang N631

De spooronderdoorgang in Rijen moet de verkeersstroom en veiligheid van weggebruikers op de N631 verbeteren. “Naar verwachting kan het verkeer vanaf de zomer van 2024 door de nieuwe tunnel rijden”, zegt de provincie Noord-Brabant, de opdrachtgever van de klus, in een online nieuwsbericht. “In de onderdoorgang is ook ruimte opgenomen voor de snelfietsroute Breda-Tilburg.”

Het schuiven gebeurde met hydraulische vijzels. Eerder deze maand gebruikte Heijmans een vergelijkbare techniek om twee betonnen dakdelen van miljoenen kilo’s te plaatsen bij het station Amsterdam Zuid. Daar wordt een nieuwe reizigerspassage gebouwd.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Tunnel van vijf miljoen kilo ingeschoven onder Brabants spoor | Infrasite
spooronderdoorgang rijen n631
Hydrauliek

Tunnel van vijf miljoen kilo ingeschoven onder Brabants spoor

De tunnelbak ligt op zijn plek onder het spoor (augustus 2023). Provincie Noord-Brabant (videostill)

ProRail en Heijmans hebben deze maand een betonnen tunnelbak van bijna vijf miljoen kilo ingeschoven onder het spoor bij de N631 in Rijen. Hydraulische vijzels brachten de bak in iets meer dan een dag tijd op zijn plaats. Daardoor kan het wegverkeer straks onder het spoor door rijden zonder te wachten op voorbijkomende treinen.             

Na middernacht rijdt de laatste trein over het spoor in het dorp naast Breda. Dat is het startschot voor ProRail, Heijmans en de onderaannemers die verantwoordelijk waren voor de klus. Eerst wordt er meer dan zestig meter aan spoor verwijderd en 11.000 kuub zand afgegraven om ruimte te maken voor tunnelbak. Dan begint het schuiven van de 45 meter lange, bijna vijf miljoen kilo zware constructie. Iets meer dan een dag later ligt die vijftig meter verderop op zijn plaats. In dezelfde week wordt het spoor herbouwd en kunnen de treinen weer rijden.

Kijk zelf mee met de operatie in de video hieronder. Het artikel gaat verder na de video.


Spooronderdoorgang N631

De spooronderdoorgang in Rijen moet de verkeersstroom en veiligheid van weggebruikers op de N631 verbeteren. “Naar verwachting kan het verkeer vanaf de zomer van 2024 door de nieuwe tunnel rijden”, zegt de provincie Noord-Brabant, de opdrachtgever van de klus, in een online nieuwsbericht. “In de onderdoorgang is ook ruimte opgenomen voor de snelfietsroute Breda-Tilburg.”

Het schuiven gebeurde met hydraulische vijzels. Eerder deze maand gebruikte Heijmans een vergelijkbare techniek om twee betonnen dakdelen van miljoenen kilo’s te plaatsen bij het station Amsterdam Zuid. Daar wordt een nieuwe reizigerspassage gebouwd.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.