viaduct terbregseplein (1)
1.000 ton ingehesen

Laatste liggers voor ingeschoven viaduct over Terbregseplein

Samen vormen de liggers het laatste deel van het viaduct in de richting van Breda. Op de foto liggen ze al boven het spoor. Farnaz Amini (Dura Vermeer)

De laatste stukken beton van een nieuw viaduct over het Terbregseplein liggen op hun plaats. Afgelopen weekend werden er tien liggers van 100 ton per stuk ingehesen om het viaduct in de richting van Breda af te maken. Daarmee komt de voltooiing van het kunstwerk een stap dichterbij. 

Het grootste deel van het viaduct is eerder in vijftien maanden tijd ingeschoven door bouwcombinatie De Groene Boog. Tijdens de schuifoperatie, die in februari werd afgerond, reed het verkeer op de snelweg onder het viaduct gewoon door. De 30 meter lange liggers die afgelopen weekend werden geplaatst maken het laatste deel van het dek van het viaduct af.

Onder de stukken beton loopt de spoorlijn tussen Rotterdam en Gouda. Het treinverkeer werd afgelopen weekend gestremd voor de klus. Twee mobiele kranen hesen de liggers van een vrachtwagen, waarna ze werden geplaatst over de bovenleiding van het spoor. “Een enorme preciesieklus”, zegt Rijkswaterstaat op woensdagochtend in een online nieuwsbericht.

De hijsoperatie, gezien vanaf de bovenkant van het viaduct. Artikel gaat verder na de foto. © Farnaz Amini (Dura Vermeer)

Het viaduct is een onderdeel van de nieuwe A16 bij Rotterdam, een elf kilometer lange verbinding van de A13 en bestaande A16. Rijkswaterstaat verwacht dat de weg eind 2025 open kan. In de tussentijd wordt er aan verschillende delen gewerkt, waaronder het viaduct over het Terbregseplein. De bouwcombinatie bestaat uit Dura Vermeer, Besix, Van Oord, Croonwolter&dros en Mobilis.

Afwerken en doorschuiven

Met het leggen van de liggers is het werk aan het viaduct nog niet klaar. “We moeten de liggers nog verbinden met het geschoven deel van het viaduct”, laat Rijkswaterstaat weten. “Daarnaast wordt het viaduct nog afgewerkt met voegen, asfalt, belijning en vangrails.”

Tegelijkertijd wordt het dek voor de tweede richting van het viaduct ingeschoven over het verkeersknooppunt, ditmaal naar de A13 aan de kant van Delft en Den Haag. De operatie begon in februari en duurt naar verwachting tot na de zomer van 2024. In die periode komt het wegdek aan bij het spoor en worden er net zoals afgelopen weekend liggers geplaatst om de laatste opening te dichten.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Laatste liggers voor ingeschoven viaduct over Terbregseplein | Infrasite
viaduct terbregseplein (1)
1.000 ton ingehesen

Laatste liggers voor ingeschoven viaduct over Terbregseplein

Samen vormen de liggers het laatste deel van het viaduct in de richting van Breda. Op de foto liggen ze al boven het spoor. Farnaz Amini (Dura Vermeer)

De laatste stukken beton van een nieuw viaduct over het Terbregseplein liggen op hun plaats. Afgelopen weekend werden er tien liggers van 100 ton per stuk ingehesen om het viaduct in de richting van Breda af te maken. Daarmee komt de voltooiing van het kunstwerk een stap dichterbij. 

Het grootste deel van het viaduct is eerder in vijftien maanden tijd ingeschoven door bouwcombinatie De Groene Boog. Tijdens de schuifoperatie, die in februari werd afgerond, reed het verkeer op de snelweg onder het viaduct gewoon door. De 30 meter lange liggers die afgelopen weekend werden geplaatst maken het laatste deel van het dek van het viaduct af.

Onder de stukken beton loopt de spoorlijn tussen Rotterdam en Gouda. Het treinverkeer werd afgelopen weekend gestremd voor de klus. Twee mobiele kranen hesen de liggers van een vrachtwagen, waarna ze werden geplaatst over de bovenleiding van het spoor. “Een enorme preciesieklus”, zegt Rijkswaterstaat op woensdagochtend in een online nieuwsbericht.

De hijsoperatie, gezien vanaf de bovenkant van het viaduct. Artikel gaat verder na de foto. © Farnaz Amini (Dura Vermeer)

Het viaduct is een onderdeel van de nieuwe A16 bij Rotterdam, een elf kilometer lange verbinding van de A13 en bestaande A16. Rijkswaterstaat verwacht dat de weg eind 2025 open kan. In de tussentijd wordt er aan verschillende delen gewerkt, waaronder het viaduct over het Terbregseplein. De bouwcombinatie bestaat uit Dura Vermeer, Besix, Van Oord, Croonwolter&dros en Mobilis.

Afwerken en doorschuiven

Met het leggen van de liggers is het werk aan het viaduct nog niet klaar. “We moeten de liggers nog verbinden met het geschoven deel van het viaduct”, laat Rijkswaterstaat weten. “Daarnaast wordt het viaduct nog afgewerkt met voegen, asfalt, belijning en vangrails.”

Tegelijkertijd wordt het dek voor de tweede richting van het viaduct ingeschoven over het verkeersknooppunt, ditmaal naar de A13 aan de kant van Delft en Den Haag. De operatie begon in februari en duurt naar verwachting tot na de zomer van 2024. In die periode komt het wegdek aan bij het spoor en worden er net zoals afgelopen weekend liggers geplaatst om de laatste opening te dichten.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.