schuifoperatie zuidas brittenpassage
Dak voor passage

Schuifoperatie Zuidas gelukt: zeven miljoen kilo beton ligt op zijn plaats

De eerste meters werden op woensdag 9 augustus gemaakt. De gele machines op de foto zijn de hydraulische cilinders die het eerste dakdeel (links) naar voren duwen. ANP / Sem van der Wal

Twee dakdelen met een totaalgewicht van zeven miljoen kilo zijn succesvol ingeschoven op de Zuidas. Samen vormen ze een deel van het dak van de toekomstige Brittenpassage, een reizigerspassage in aanbouw bij het station Amsterdam Zuid. Een nieuwe video laat zien hoe de schuifoperatie verliep.   

De dakdelen van 3.000 en 4.000 ton werden eerder ter plekke gebouwd met een betonstort. Afgelopen week begon de schuifoperatie om de dakdelen te verplaatsen naar hun definitieve plek. De bestemming? Iets meer dan dertig meter verderop, waar de A10 Zuid parallel loopt aan een stationsperron.

Vanwege het gewicht besloten de aannemers om de klus met hydraulische cilinders uit te voeren. Daarmee werden de dakdelen met ongeveer tien meter per uur over schuifbanen naar voren geduwd, zoals in de nieuwe video hieronder te zien. “Het is gelukt”, laten Boskalis, Mobilis en Van Gelder deze week weten. De A10 Zuid, die vorige week werd afgesloten in de richting van Utrecht en Hengelo, is sinds maandag weer open.

Hieronder zie je een timelapse van de schuifoperatie. Het artikel gaat verder na de video.


Snelweg opengebroken en herbouwd

Op de plek waar de dakdelen nu liggen liep eerder het wegdek van de A10 Zuid. De snelweg werd voorafgaand aan de schuifoperatie door de aannemers opengebroken. Na de schuifoperatie is de bovenkant van de dakdelen geasfalteerd om als wegdek te dienen. Rijd je op dit moment ter hoogte van het station over de A10 Zuid, dan rijd je over de dakdelen heen. Samen zijn ze de nieuwe fundering van het wegdeel. Het oude wegdek komt niet meer terug.

Op de foto zie je de funderingspalen van een deel van de A10 Zuid. De opening achter de palen is de plek waar de snelweg vorige week werd opengebroken. Hier liggen de dakdelen nu. © ProMedia Group / Geert van der Klugt    

Brittenpassage

Over een paar jaar zullen zeven dakdelen het dak vormen van de Brittenpassage. De eerste drie liggen sinds augustus 2021 op hun plaats. Nu waren de vierde en vijfde aan de beurt. Het station Amsterdam Zuid wordt uitgebreid met de reizigerspassage om de verwachte groei van het aantal reizigers aan te kunnen. Op dit moment zijn dat er 80.000 per dag; in de toekomst meer dan 200.000, zegt een woordvoerder op woensdagavond tegenover Infrasite in de bouwkeet.

Aannemers Mobilis, Boskalis en Van Gelder voeren het werk samen uit als bouwcombinatie Nieuw-Zuid. Bouwbedrijf Heijmans was vorige week als onderaannemer aanwezig in Amsterdam om de schuifoperatie te regelen, waaronder de hydraulische vijzels.

Een medewerker naast een van de vijf hydraulische vijzels. Het uiteinde van de vijzel drukt tegen de zijkant van het dakdeel en duwt. © ProMedia Group / Geert van der Klugt

Zuidasdok

De A10 Zuid zal niet voor altijd over de dakdelen heengaan. De bouw van de Brittenpassage is een van de stappen in het project Zuidasdok, dat naast de uitbreiding van het station draait om de verbreding en ondergrondse aanleg van de A10 Zuid in beide richting. Het is nu nog toekomstmuziek, maar over ongeveer tien jaar komt het zuidelijke wegdeel in een tunnel te liggen die ergens na 2024 onder de Brittenpassage wordt gebouwd. Tenminste, dat is op dit moment de planning.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Schuifoperatie Zuidas gelukt: zeven miljoen kilo beton ligt op zijn plaats | Infrasite
schuifoperatie zuidas brittenpassage
Dak voor passage

Schuifoperatie Zuidas gelukt: zeven miljoen kilo beton ligt op zijn plaats

De eerste meters werden op woensdag 9 augustus gemaakt. De gele machines op de foto zijn de hydraulische cilinders die het eerste dakdeel (links) naar voren duwen. ANP / Sem van der Wal

Twee dakdelen met een totaalgewicht van zeven miljoen kilo zijn succesvol ingeschoven op de Zuidas. Samen vormen ze een deel van het dak van de toekomstige Brittenpassage, een reizigerspassage in aanbouw bij het station Amsterdam Zuid. Een nieuwe video laat zien hoe de schuifoperatie verliep.   

De dakdelen van 3.000 en 4.000 ton werden eerder ter plekke gebouwd met een betonstort. Afgelopen week begon de schuifoperatie om de dakdelen te verplaatsen naar hun definitieve plek. De bestemming? Iets meer dan dertig meter verderop, waar de A10 Zuid parallel loopt aan een stationsperron.

Vanwege het gewicht besloten de aannemers om de klus met hydraulische cilinders uit te voeren. Daarmee werden de dakdelen met ongeveer tien meter per uur over schuifbanen naar voren geduwd, zoals in de nieuwe video hieronder te zien. “Het is gelukt”, laten Boskalis, Mobilis en Van Gelder deze week weten. De A10 Zuid, die vorige week werd afgesloten in de richting van Utrecht en Hengelo, is sinds maandag weer open.

Hieronder zie je een timelapse van de schuifoperatie. Het artikel gaat verder na de video.


Snelweg opengebroken en herbouwd

Op de plek waar de dakdelen nu liggen liep eerder het wegdek van de A10 Zuid. De snelweg werd voorafgaand aan de schuifoperatie door de aannemers opengebroken. Na de schuifoperatie is de bovenkant van de dakdelen geasfalteerd om als wegdek te dienen. Rijd je op dit moment ter hoogte van het station over de A10 Zuid, dan rijd je over de dakdelen heen. Samen zijn ze de nieuwe fundering van het wegdeel. Het oude wegdek komt niet meer terug.

Op de foto zie je de funderingspalen van een deel van de A10 Zuid. De opening achter de palen is de plek waar de snelweg vorige week werd opengebroken. Hier liggen de dakdelen nu. © ProMedia Group / Geert van der Klugt    

Brittenpassage

Over een paar jaar zullen zeven dakdelen het dak vormen van de Brittenpassage. De eerste drie liggen sinds augustus 2021 op hun plaats. Nu waren de vierde en vijfde aan de beurt. Het station Amsterdam Zuid wordt uitgebreid met de reizigerspassage om de verwachte groei van het aantal reizigers aan te kunnen. Op dit moment zijn dat er 80.000 per dag; in de toekomst meer dan 200.000, zegt een woordvoerder op woensdagavond tegenover Infrasite in de bouwkeet.

Aannemers Mobilis, Boskalis en Van Gelder voeren het werk samen uit als bouwcombinatie Nieuw-Zuid. Bouwbedrijf Heijmans was vorige week als onderaannemer aanwezig in Amsterdam om de schuifoperatie te regelen, waaronder de hydraulische vijzels.

Een medewerker naast een van de vijf hydraulische vijzels. Het uiteinde van de vijzel drukt tegen de zijkant van het dakdeel en duwt. © ProMedia Group / Geert van der Klugt

Zuidasdok

De A10 Zuid zal niet voor altijd over de dakdelen heengaan. De bouw van de Brittenpassage is een van de stappen in het project Zuidasdok, dat naast de uitbreiding van het station draait om de verbreding en ondergrondse aanleg van de A10 Zuid in beide richting. Het is nu nog toekomstmuziek, maar over ongeveer tien jaar komt het zuidelijke wegdeel in een tunnel te liggen die ergens na 2024 onder de Brittenpassage wordt gebouwd. Tenminste, dat is op dit moment de planning.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.