heinenoordtunnel haringvlietbrug a29
In de weer op de A29

Afsluiting Haringvlietbrug voorbij, renovatie Heinenoordtunnel begint

Uit het archief: werkzaamheden in de Heinenoordtunnel in 2009. ANP / Robin Utrecht

Na bijna twee maanden aan werkzaamheden heropent de Haringvlietbrug op vrijdagavond voor wegverkeer. Ongeveer twintig kilometer verderop gaat de Heinenoordtunnel een paar uur later op de schop. Drie aannemers bouwen in de komende maand een middentunnelkanaal. Dat is een van de eerste stappen in de renovatie van de tunnel, een opdracht die in 2020 voor bijna 100 miljoen euro werd gegund Dura Vermeer, Swarco en Spie. 

Zowel de Haringvlietbrug als Heinenoordtunnel liggen in de A29. Hinder is volgens Rijkswaterstaat niet te voorkomen. Mobilis en Croonwolter&dros, de hoofdaannemers van de vervanging van de Haringvlietbrug, zijn erin geslaagd om op schema te blijven. De brug werd op 9 juni afgesloten voor wegverkeer en gaat op vrijdagavond 4 augustus weer open. In die periode werd de oude brugklep uitgehesen, de nieuwe brugklep ingehesen en kwam het bewegingswerk op zijn plaats.

Tegelijkertijd werden ten noorden van de brug voorbereidingen getroffen voor de afsluiting van de Heinenoordtunnel. Op zaterdag 5 augustus gaat de tunnel dicht richting Bergen op Zoom. Twee dagen later gooit Rijkswaterstaat beide richtingen bijna een maand lang op slot. Drie hoofdaannemers gaan in deze periode aan het werk: Dura Vermeer, Swarco en Spie. Zij zijn verantwoordelijk voor de renovatie van de tunnel. Naar verwachting duurt het project tot eind 2024, maar de komende maand staat vooral in het teken van de aanleg van een middentunnelkanaal.

Waarom?

Het middentunnelkanaal is een gang in het midden van de tunnelbuizen, zoals te zien op de onderstaande afbeelding. De gang krijgt meerdere functies. Ten eerste zullen weggebruikers de tunnel via de gang te voet kunnen verlaten bij een ongeval, brand of pech. Ten tweede biedt de gang ruimte voor de kabels en leidingen van de technische tunnelinstallaties. Denk aan systemen die brand signaleren, rook wegblazen en de tunnel afsluiten in noodgevallen.

Een deel van van de systemen wordt vervangen als onderdeel van de renovatie. Door het middentunnelkanaal nu aan te leggen, hebben de aannemers straks ruimte om te werken zonder dat de tunnel afgesloten hoeft te worden, zegt Rijkswaterstaat op de website over het project.

Het middentunnelkanaal wordt een verlengde van de scheiding van de tunnelbuizen. Die scheiding zie je in het midden van de onderstaande diagrammen. 

Methode

De aannemers bouwen het middentunnelkanaal met 84 betonnen elementen. Die worden tijdens de afsluiting in augustus als een bouwpakket achter elkaar geplaatst. “Het is een precieze klus. De elementen moeten perfect op elkaar aansluiten, en in de tunnel is geen ruimte om ze met een kraan van bovenaf te plaatsen. De bovenste delen van de wand, waar straks de kabels en leidingen voor de installaties komen, plaatsen we daarom met een speciale machine, een zogenaamde vacuümlift, bovenop het onderste deel.”

Beton, asfalt en meer

Later in het project en na de afsluiting van augustus worden ook delen van het beton en asfalt in de tunnel vervangen of gerepareerd. “Verder passen we passen de lichtroosters aan, conserveren we de zinkvoegen en geven we de dienstgebouwen een nieuwe gevel.” Voor deze werkzaamheden gaat de tunnel in de rest van het jaar en volgend jaar meerdere weekenden en dagen op slot. Volgens de huidige planning zijn de aannemers aan het einde van 2024 klaar.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Afsluiting Haringvlietbrug voorbij, renovatie Heinenoordtunnel begint | Infrasite
heinenoordtunnel haringvlietbrug a29
In de weer op de A29

Afsluiting Haringvlietbrug voorbij, renovatie Heinenoordtunnel begint

Uit het archief: werkzaamheden in de Heinenoordtunnel in 2009. ANP / Robin Utrecht

Na bijna twee maanden aan werkzaamheden heropent de Haringvlietbrug op vrijdagavond voor wegverkeer. Ongeveer twintig kilometer verderop gaat de Heinenoordtunnel een paar uur later op de schop. Drie aannemers bouwen in de komende maand een middentunnelkanaal. Dat is een van de eerste stappen in de renovatie van de tunnel, een opdracht die in 2020 voor bijna 100 miljoen euro werd gegund Dura Vermeer, Swarco en Spie. 

Zowel de Haringvlietbrug als Heinenoordtunnel liggen in de A29. Hinder is volgens Rijkswaterstaat niet te voorkomen. Mobilis en Croonwolter&dros, de hoofdaannemers van de vervanging van de Haringvlietbrug, zijn erin geslaagd om op schema te blijven. De brug werd op 9 juni afgesloten voor wegverkeer en gaat op vrijdagavond 4 augustus weer open. In die periode werd de oude brugklep uitgehesen, de nieuwe brugklep ingehesen en kwam het bewegingswerk op zijn plaats.

Tegelijkertijd werden ten noorden van de brug voorbereidingen getroffen voor de afsluiting van de Heinenoordtunnel. Op zaterdag 5 augustus gaat de tunnel dicht richting Bergen op Zoom. Twee dagen later gooit Rijkswaterstaat beide richtingen bijna een maand lang op slot. Drie hoofdaannemers gaan in deze periode aan het werk: Dura Vermeer, Swarco en Spie. Zij zijn verantwoordelijk voor de renovatie van de tunnel. Naar verwachting duurt het project tot eind 2024, maar de komende maand staat vooral in het teken van de aanleg van een middentunnelkanaal.

Waarom?

Het middentunnelkanaal is een gang in het midden van de tunnelbuizen, zoals te zien op de onderstaande afbeelding. De gang krijgt meerdere functies. Ten eerste zullen weggebruikers de tunnel via de gang te voet kunnen verlaten bij een ongeval, brand of pech. Ten tweede biedt de gang ruimte voor de kabels en leidingen van de technische tunnelinstallaties. Denk aan systemen die brand signaleren, rook wegblazen en de tunnel afsluiten in noodgevallen.

Een deel van van de systemen wordt vervangen als onderdeel van de renovatie. Door het middentunnelkanaal nu aan te leggen, hebben de aannemers straks ruimte om te werken zonder dat de tunnel afgesloten hoeft te worden, zegt Rijkswaterstaat op de website over het project.

Het middentunnelkanaal wordt een verlengde van de scheiding van de tunnelbuizen. Die scheiding zie je in het midden van de onderstaande diagrammen. 

Methode

De aannemers bouwen het middentunnelkanaal met 84 betonnen elementen. Die worden tijdens de afsluiting in augustus als een bouwpakket achter elkaar geplaatst. “Het is een precieze klus. De elementen moeten perfect op elkaar aansluiten, en in de tunnel is geen ruimte om ze met een kraan van bovenaf te plaatsen. De bovenste delen van de wand, waar straks de kabels en leidingen voor de installaties komen, plaatsen we daarom met een speciale machine, een zogenaamde vacuümlift, bovenop het onderste deel.”

Beton, asfalt en meer

Later in het project en na de afsluiting van augustus worden ook delen van het beton en asfalt in de tunnel vervangen of gerepareerd. “Verder passen we passen de lichtroosters aan, conserveren we de zinkvoegen en geven we de dienstgebouwen een nieuwe gevel.” Voor deze werkzaamheden gaat de tunnel in de rest van het jaar en volgend jaar meerdere weekenden en dagen op slot. Volgens de huidige planning zijn de aannemers aan het einde van 2024 klaar.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.