haringvlietbrug (1)
Einde in zicht

Haringvlietbrug gaat weer open na laatste asfaltwerkzaamheden

Het inhijsen van de nieuwe klep van de Haringvlietbrug op 3 juli. ANP / Jeffrey Groeneweg

Het einde is in zicht. De Haringvlietbrug gaat aanstaande vrijdag weer open voor wegverkeer. Het benodigde asfalt werd vorige week aangebracht. Dat laat Mobilis op maandag weten in een online nieuwsbericht.   

Na bijna twee maanden aan werkzaamheden vinden de laatste voorbereidingen plaats. Als het goed is kunnen weggebruikers op vrijdag 4 augustus vanaf 11 uur ’s avonds weer over de Haringvlietbrug.

Vorige week stond in het teken van asfalteren. Er ligt een nieuwe deklaag op het dak van de basculekelder en het vaste deel van de brug aan de kant van Numansdorp. Op de brugklep werd niet geasfalteerd, want hier was het wegdek al klaar. Dit werd eerder aangebracht op een werf in Krimpen aan den IJssel van Hollandia Infra, het bedrijf dat de brugklep samen met Machinefabriek Rusthoven bouwde.

“Na de opening op vrijdag volgen er onder het wegdek werkzaamheden aan het bewegingswerk en de technische installaties”, zegt Mobilis, het bouwbedrijf dat samen met Croonwolter&dros de hoofdaannemer is van het project. “In september vinden er testen plaats tijdens nachtafsluitingen en een weekendafsluiting, zodat de Haringvlietbrug dit najaar weer open kan voor de hoge scheepvaart.”

Werkzaamheden tot nu toe

Mobilis en Croonwolter&dros sleepten de opdracht voor de vervanging van de Haringvlietbrug vorig jaar binnen voor een aanneemsom van 37 miljoen euro. Alle beweegbare delen worden vernieuwd. Infrasite schreef meerdere updates over de werkzaamheden tijdens de afsluiting van de brug tussen juni en augustus. Hieronder lees je een samenvatting.

  • Op zaterdag 10 juni verwijderde het bouwteam het oude bedienhuis. Twee dagen later werden de liggers van het dak van de basculekelder uitgehesen. 16 juni stond in het teken van het uithijsen van de oude brugklep, een onderdeel van maar liefst 1.860.000 kilo. Een dag later werd de nieuwe tandbaan ingehesen.
  • Later in de maand werd de nieuwe brugklep van ongeveer 2.000.000 kilo klaargemaakt voor transport van de werf in Krimpen aan de IJssel naar de Haringvliet. Hijsbedrijf Mammoet reed de brugklep op zelfrijdende trailers (SPMT’s) van de werf naar een drijvend ponton aan de kade. Daarop werd de brugklep vastgemaakt en weggevaren.
  • Het inhijsen volgde op 3 juli. Aannemers Hebo en Bonn & Mees gebruikten drie drijvende bokken — de Matador 1, 2 en 3 — om de brugklep op zijn plaats te krijgen. Hebo en Bonn & Mees waren eerder ook al verantwoordelijk voor het uithijsen van de oude brugklep.
  • In dezelfde week als het inhijsen werd de basculekelder dichtgelegd met twaalf betonnen liggers van 30.000 kilo per stuk. In de basculekelder vind je het contragewicht van de Haringvlietbrug, oftewel de bascule, dat naar beneden beweegt wanneer de brugklep omhoog gaat. Op de nieuwe liggers werd beton gestort, wat het vlakke dak creëerde waarop afgelopen week asfalt is aangebracht.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Haringvlietbrug gaat weer open na laatste asfaltwerkzaamheden | Infrasite
haringvlietbrug (1)
Einde in zicht

Haringvlietbrug gaat weer open na laatste asfaltwerkzaamheden

Het inhijsen van de nieuwe klep van de Haringvlietbrug op 3 juli. ANP / Jeffrey Groeneweg

Het einde is in zicht. De Haringvlietbrug gaat aanstaande vrijdag weer open voor wegverkeer. Het benodigde asfalt werd vorige week aangebracht. Dat laat Mobilis op maandag weten in een online nieuwsbericht.   

Na bijna twee maanden aan werkzaamheden vinden de laatste voorbereidingen plaats. Als het goed is kunnen weggebruikers op vrijdag 4 augustus vanaf 11 uur ’s avonds weer over de Haringvlietbrug.

Vorige week stond in het teken van asfalteren. Er ligt een nieuwe deklaag op het dak van de basculekelder en het vaste deel van de brug aan de kant van Numansdorp. Op de brugklep werd niet geasfalteerd, want hier was het wegdek al klaar. Dit werd eerder aangebracht op een werf in Krimpen aan den IJssel van Hollandia Infra, het bedrijf dat de brugklep samen met Machinefabriek Rusthoven bouwde.

“Na de opening op vrijdag volgen er onder het wegdek werkzaamheden aan het bewegingswerk en de technische installaties”, zegt Mobilis, het bouwbedrijf dat samen met Croonwolter&dros de hoofdaannemer is van het project. “In september vinden er testen plaats tijdens nachtafsluitingen en een weekendafsluiting, zodat de Haringvlietbrug dit najaar weer open kan voor de hoge scheepvaart.”

Werkzaamheden tot nu toe

Mobilis en Croonwolter&dros sleepten de opdracht voor de vervanging van de Haringvlietbrug vorig jaar binnen voor een aanneemsom van 37 miljoen euro. Alle beweegbare delen worden vernieuwd. Infrasite schreef meerdere updates over de werkzaamheden tijdens de afsluiting van de brug tussen juni en augustus. Hieronder lees je een samenvatting.

  • Op zaterdag 10 juni verwijderde het bouwteam het oude bedienhuis. Twee dagen later werden de liggers van het dak van de basculekelder uitgehesen. 16 juni stond in het teken van het uithijsen van de oude brugklep, een onderdeel van maar liefst 1.860.000 kilo. Een dag later werd de nieuwe tandbaan ingehesen.
  • Later in de maand werd de nieuwe brugklep van ongeveer 2.000.000 kilo klaargemaakt voor transport van de werf in Krimpen aan de IJssel naar de Haringvliet. Hijsbedrijf Mammoet reed de brugklep op zelfrijdende trailers (SPMT’s) van de werf naar een drijvend ponton aan de kade. Daarop werd de brugklep vastgemaakt en weggevaren.
  • Het inhijsen volgde op 3 juli. Aannemers Hebo en Bonn & Mees gebruikten drie drijvende bokken — de Matador 1, 2 en 3 — om de brugklep op zijn plaats te krijgen. Hebo en Bonn & Mees waren eerder ook al verantwoordelijk voor het uithijsen van de oude brugklep.
  • In dezelfde week als het inhijsen werd de basculekelder dichtgelegd met twaalf betonnen liggers van 30.000 kilo per stuk. In de basculekelder vind je het contragewicht van de Haringvlietbrug, oftewel de bascule, dat naar beneden beweegt wanneer de brugklep omhoog gaat. Op de nieuwe liggers werd beton gestort, wat het vlakke dak creëerde waarop afgelopen week asfalt is aangebracht.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.