Renovatie Heinenoordtunnel naar bouwcombinatie Savera III

ingang Heinenoordtunnel Foto: Rijkswaterstaat

Een bouwcombinatie van Dura Vermeer, Dynniq en SPIE mag de civieltechnische constructie van de Heinenoordtunnel in de A29 renoveren en de technische installaties en systemen vervangen. Rijkswaterstaat koos Savera III, zoals de combinatie heet, als beste uit de drie partijen die hadden ingeschreven op de aanbesteding. De opdracht heeft een waarde van bijna 94 miljoen euro.

Behalve om renovatie gaat het ook om het ontwikkelen en toepassen van een systeem voor bediening, besturing en bewaking. Als dat systeem – dat voor de Heinenoordtunnel wordt ontwikkeld – goed werkt, is het de bedoeling dat het ook gebruikt gaat worden in andere Zuid-Hollandse tunnels op het moment dat daar renovatie- of vervangingswerkzaamheden gebeuren. Met meer standaardisatie verwacht Rijkswaterstaat storingen sneller te kunnen oplossen. Daardoor is er minder overlast voor weggebruikers en dalen de kosten voor onderhoud en beheer. Eerder deed Rijkswaterstaat iets vergelijkbaars voor bruggen bij de renovatie van de Wantijbrug vorig jaar.

Het komend half jaar gaan Rijkswaterstaat en Savera III de opdracht verder uitwerken en het contract afronden. De uitvoering start in 2023 en duurt tot en met 2024.

Zeven andere tunnels

De Heinenoordtunnel uit 1969, met dagelijks zo’n 110.000 passanten een belangrijke schakel in de route van West-Brabant naar Rotterdam, is hard aan een opknapbeurt toe. Dat geldt ook voor zeven andere tunnels in Zuid-Holland uit de jaren vijftig en zestig van de vorige eeuw. Die tunnels zullen eveneens gerenoveerd worden na 2024.

Bij de aanbesteding voor de renovatie van de Heinenoordtunnel selecteerde Rijkswaterstaat op basis van beste prijs-kwaliteitsverhouding (BPKV), waarbij naast prijs ook kwaliteitsaspecten meetellen in de beoordeling. Op die manier wil RWS de kennis van de markt optimaal benutten. Het winnende consortium Savera III wist zich vooral te onderscheiden op het beheersen van risico’s tijdens de renovatie en de ontwikkeling van het bedienings- en besturingssysteem. Daarnaast was de manier waarop de partijen de samenwerking met Rijkswaterstaat willen vormgeven een belangrijk selectiecriterium.

Foto: Rijkswaterstaat

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Renovatie Heinenoordtunnel naar bouwcombinatie Savera III | Infrasite

Renovatie Heinenoordtunnel naar bouwcombinatie Savera III

ingang Heinenoordtunnel Foto: Rijkswaterstaat

Een bouwcombinatie van Dura Vermeer, Dynniq en SPIE mag de civieltechnische constructie van de Heinenoordtunnel in de A29 renoveren en de technische installaties en systemen vervangen. Rijkswaterstaat koos Savera III, zoals de combinatie heet, als beste uit de drie partijen die hadden ingeschreven op de aanbesteding. De opdracht heeft een waarde van bijna 94 miljoen euro.

Behalve om renovatie gaat het ook om het ontwikkelen en toepassen van een systeem voor bediening, besturing en bewaking. Als dat systeem – dat voor de Heinenoordtunnel wordt ontwikkeld – goed werkt, is het de bedoeling dat het ook gebruikt gaat worden in andere Zuid-Hollandse tunnels op het moment dat daar renovatie- of vervangingswerkzaamheden gebeuren. Met meer standaardisatie verwacht Rijkswaterstaat storingen sneller te kunnen oplossen. Daardoor is er minder overlast voor weggebruikers en dalen de kosten voor onderhoud en beheer. Eerder deed Rijkswaterstaat iets vergelijkbaars voor bruggen bij de renovatie van de Wantijbrug vorig jaar.

Het komend half jaar gaan Rijkswaterstaat en Savera III de opdracht verder uitwerken en het contract afronden. De uitvoering start in 2023 en duurt tot en met 2024.

Zeven andere tunnels

De Heinenoordtunnel uit 1969, met dagelijks zo’n 110.000 passanten een belangrijke schakel in de route van West-Brabant naar Rotterdam, is hard aan een opknapbeurt toe. Dat geldt ook voor zeven andere tunnels in Zuid-Holland uit de jaren vijftig en zestig van de vorige eeuw. Die tunnels zullen eveneens gerenoveerd worden na 2024.

Bij de aanbesteding voor de renovatie van de Heinenoordtunnel selecteerde Rijkswaterstaat op basis van beste prijs-kwaliteitsverhouding (BPKV), waarbij naast prijs ook kwaliteitsaspecten meetellen in de beoordeling. Op die manier wil RWS de kennis van de markt optimaal benutten. Het winnende consortium Savera III wist zich vooral te onderscheiden op het beheersen van risico’s tijdens de renovatie en de ontwikkeling van het bedienings- en besturingssysteem. Daarnaast was de manier waarop de partijen de samenwerking met Rijkswaterstaat willen vormgeven een belangrijk selectiecriterium.

Foto: Rijkswaterstaat

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite