Nieuwe vluchtgang

Kanaal in het midden van de Heinenoordtunnel in de steigers

heinenoordtunnel
De Heinenoordtunnel in 2023. Tijdens de afsluiting in mei voerde de bouwcombinatie meerdere werkzaamheden uit. Naast de voorbereiding van het middentunnelkanaal werden de stootplaten bij de weg vervangen. Foto via Rijkswaterstaat

Aanneemcombinatie Savera III is klaar voor de bouw van een middentunnelkanaal in de Heinenoordtunnel, zegt Rijkswaterstaat in een online update. De aannemers plaatsen in augustus een nieuwe betonnen wand naast de middenwand van de tunnel, wat een vluchtgang creëert en ruimte voor kabels en leidingen. De voorbereidingen werden eerder deze maand getroffen tijdens een wegafsluiting.

Uiteindelijk zal de wand uit 84 betonnen elementen bestaan. Het eerste element kwam onlangs aan op het bouwterrein naast de tunnel, zegt Rijkswaterstaat in een online update. “In augustus worden de 84 betonnen elementen als een bouwpakket achter elkaar geplaatst. Tijdens de plaatsing gaat de Heinenoordtunnel vier weken dicht.”

De wand van betonnen blokken creëert een vluchtgang waarmee automobilisten de tunnel straks kunnen verlaten bij een ongeval, brand of pech. In het bovenste deel van het kanaal komen de kabels en leidingen naar de technische installaties en systemen van de tunnel.

De Heinenoordtunnel in de A29 stamt uit 1969. Volgens Rijkswaterstaat wordt het kunstwerk dagelijks door meer dan 100.000 voertuigen gebruikt. Om de tunnel veilig te houden werkt de beheerder aan een renovatie. Een van de opgaven is de bouw van het nieuwe middentunnelkanaal. Savera III, een aanneemcombinatie van Dura Vermeer, Swarco en Spie, voert het werk uit.

Precisiewerk

Tussen eind april en begin mei was de Heinenoordtunnel voor het eerst in beide richtingen dicht. Tijdens de afsluiting hebben de aannemers de bouw kunnen voorbereiden, zegt Rijkswaterstaat. De aankomende operatie werd eerst op het bouwterrein naast de tunnel geoefend. “Alles werkte zoals we op papier hadden uitgedacht. We zijn helemaal klaar om in augustus aan de slag te gaan.”

“Het in elkaar zetten en inbouwen van de elementen is een precieze klus. De elementen moeten perfect op elkaar aansluiten, en in de tunnel is geen ruimte om ze met een kraan van bovenaf te plaatsen. De bovenste delen van de wand, waar straks de kabels en leidingen voor de installaties komen, plaatsen we met een speciale machine, een zogenaamde vacuümlift, bovenop het onderste deel.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Kanaal in het midden van de Heinenoordtunnel in de steigers | Infrasite
Nieuwe vluchtgang

Kanaal in het midden van de Heinenoordtunnel in de steigers

heinenoordtunnel
De Heinenoordtunnel in 2023. Tijdens de afsluiting in mei voerde de bouwcombinatie meerdere werkzaamheden uit. Naast de voorbereiding van het middentunnelkanaal werden de stootplaten bij de weg vervangen. Foto via Rijkswaterstaat

Aanneemcombinatie Savera III is klaar voor de bouw van een middentunnelkanaal in de Heinenoordtunnel, zegt Rijkswaterstaat in een online update. De aannemers plaatsen in augustus een nieuwe betonnen wand naast de middenwand van de tunnel, wat een vluchtgang creëert en ruimte voor kabels en leidingen. De voorbereidingen werden eerder deze maand getroffen tijdens een wegafsluiting.

Uiteindelijk zal de wand uit 84 betonnen elementen bestaan. Het eerste element kwam onlangs aan op het bouwterrein naast de tunnel, zegt Rijkswaterstaat in een online update. “In augustus worden de 84 betonnen elementen als een bouwpakket achter elkaar geplaatst. Tijdens de plaatsing gaat de Heinenoordtunnel vier weken dicht.”

De wand van betonnen blokken creëert een vluchtgang waarmee automobilisten de tunnel straks kunnen verlaten bij een ongeval, brand of pech. In het bovenste deel van het kanaal komen de kabels en leidingen naar de technische installaties en systemen van de tunnel.

De Heinenoordtunnel in de A29 stamt uit 1969. Volgens Rijkswaterstaat wordt het kunstwerk dagelijks door meer dan 100.000 voertuigen gebruikt. Om de tunnel veilig te houden werkt de beheerder aan een renovatie. Een van de opgaven is de bouw van het nieuwe middentunnelkanaal. Savera III, een aanneemcombinatie van Dura Vermeer, Swarco en Spie, voert het werk uit.

Precisiewerk

Tussen eind april en begin mei was de Heinenoordtunnel voor het eerst in beide richtingen dicht. Tijdens de afsluiting hebben de aannemers de bouw kunnen voorbereiden, zegt Rijkswaterstaat. De aankomende operatie werd eerst op het bouwterrein naast de tunnel geoefend. “Alles werkte zoals we op papier hadden uitgedacht. We zijn helemaal klaar om in augustus aan de slag te gaan.”

“Het in elkaar zetten en inbouwen van de elementen is een precieze klus. De elementen moeten perfect op elkaar aansluiten, en in de tunnel is geen ruimte om ze met een kraan van bovenaf te plaatsen. De bovenste delen van de wand, waar straks de kabels en leidingen voor de installaties komen, plaatsen we met een speciale machine, een zogenaamde vacuümlift, bovenop het onderste deel.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.