vangrail empel
Kritiek op kabinet

Onbegrip en teleurstelling bij provincies over wegenbouwstop

Werkzaamheden bij het knooppunt Empel in Den Bosch in mei 2023. Het knooppunt ligt in de A2 tussen Deil en Vught, een van de wegdelen die zou worden vernieuwd, maar niet meer wordt aangepakt tot nader bericht. ANP / Rob Engelaar

De provincies Noord-Brabant, Overijssel en Zuid-Holland vinden het ‘onverteerbaar’, ‘onbegrijpelijk’ en ’teleurstellend’ dat minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat veertien wegenbouwprojecten stillegt. Tientallen miljoenen euro’s blijven op de plank liggen door de beslissing van het kabinet, zegt gedeputeerde Bert Boerman van de provincie Overijssel in een schriftelijke reactie tegenover Infrasite. Dat geld komt niet alleen uit de portemonnee van het Rijk, maar ook uit die van de provincies.      

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat maakte vorige week bekend dat veertien wegenbouwprojecten tot nader bericht worden stopgezet. Veel van de projecten draaien om de aanleg van nieuwe rijstroken. Sinds het wegvallen van de bouwvrijstelling in november 2022 kost het meer tijd en geld om de stikstofvergunningen voor dergelijke projecten op orde te krijgen. Tegelijkertijd is er capaciteitstekort voor onderhoudswerkzaamheden. Vandaar wil minister Harbers een deel van het geld dat eerder is uitgetrokken voor de aanleg van infrastructuur nu investeren in het onderhoud van infrastructuur, waar minder vaak stikstofvergunningen voor nodig zijn.

Overijssel reageert

De provincie Overijssel reageert kritisch op de bekendmaking. “Ik heb begrip voor de gevolgen van de stikstofproblematiek, maar het kan toch niet zo zijn dat eerder gemaakte afspraken zonder toekomstperspectief worden stopgezet”, zegt gedeputeerde Bert Boerman in een schriftelijke reactie tegenover Infrasite. “Over de aanpak van de N35 tussen Wijthmen en Nijverdal zijn bijvoorbeeld al twee jaar geleden afspraken gemaakt, waaronder een cofinanciering van 100 miljoen euro van de provincie Overijssel. Dat de minister de gedane toezeggingen nu terugdraait is voor ons onbegrijpelijk.”

Bijval van Brabant

Ook gedeputeerde Stijn Smeulders van de provincie Noord-Brabant zegt geschrokken te zijn. Een aantal van de gestopte projecten ligt in zijn provincie, waaronder de aanpak van de A58 tussen Breda en Tilburg en de A2 tussen Vught en Deil, een nationaal fileknelpunt. “Brabant wordt buitengewoon hard geraakt”, vertelt Smeulders tegenover het ANP. “Ik begrijp dat het Rijk rekening moet houden met meerdere opgaven en problemen, maar het is onverteerbaar als dat zonder onderbouwing ten koste gaat van een nationaal fileknelpunt. Het kan niet zo zijn dat we in 2030 in Brabant massaal stilstaan op uitstekend onderhouden infrastructuur.”

Zuid-Holland stemt in

In Zuid-Holland gaan projecten als de A4 Haaglanden-N14 en de A15 tussen Papendrecht en Gorinchem voorlopig niet door. “We zijn begripvol voor de keuze, maar teleurgesteld over het uitblijven van alternatieve oplossingen”, zegt gedeputeerde Frederik Zevenbergen tegenover het ANP. “We zien zelf ook dat de kosten voor weg- en waterbouw enorm zijn gestegen, en ook wij hebben problemen met stikstof. Tegelijkertijd missen we bij het Rijk nu een stap verder. Hoe voorkomen we hinder en hoe kunnen we alternatieve vervoersmiddelen in de lucht houden?”

Het ministerie heeft niet bevestigd wanneer de projecten weer worden hervat. “De inzet is om, als er weer genoeg stikstofruimte, geld en personeel is, zo snel mogelijk aan de slag te gaan.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Onbegrip en teleurstelling bij provincies over wegenbouwstop | Infrasite
vangrail empel
Kritiek op kabinet

Onbegrip en teleurstelling bij provincies over wegenbouwstop

Werkzaamheden bij het knooppunt Empel in Den Bosch in mei 2023. Het knooppunt ligt in de A2 tussen Deil en Vught, een van de wegdelen die zou worden vernieuwd, maar niet meer wordt aangepakt tot nader bericht. ANP / Rob Engelaar

De provincies Noord-Brabant, Overijssel en Zuid-Holland vinden het ‘onverteerbaar’, ‘onbegrijpelijk’ en ’teleurstellend’ dat minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat veertien wegenbouwprojecten stillegt. Tientallen miljoenen euro’s blijven op de plank liggen door de beslissing van het kabinet, zegt gedeputeerde Bert Boerman van de provincie Overijssel in een schriftelijke reactie tegenover Infrasite. Dat geld komt niet alleen uit de portemonnee van het Rijk, maar ook uit die van de provincies.      

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat maakte vorige week bekend dat veertien wegenbouwprojecten tot nader bericht worden stopgezet. Veel van de projecten draaien om de aanleg van nieuwe rijstroken. Sinds het wegvallen van de bouwvrijstelling in november 2022 kost het meer tijd en geld om de stikstofvergunningen voor dergelijke projecten op orde te krijgen. Tegelijkertijd is er capaciteitstekort voor onderhoudswerkzaamheden. Vandaar wil minister Harbers een deel van het geld dat eerder is uitgetrokken voor de aanleg van infrastructuur nu investeren in het onderhoud van infrastructuur, waar minder vaak stikstofvergunningen voor nodig zijn.

Overijssel reageert

De provincie Overijssel reageert kritisch op de bekendmaking. “Ik heb begrip voor de gevolgen van de stikstofproblematiek, maar het kan toch niet zo zijn dat eerder gemaakte afspraken zonder toekomstperspectief worden stopgezet”, zegt gedeputeerde Bert Boerman in een schriftelijke reactie tegenover Infrasite. “Over de aanpak van de N35 tussen Wijthmen en Nijverdal zijn bijvoorbeeld al twee jaar geleden afspraken gemaakt, waaronder een cofinanciering van 100 miljoen euro van de provincie Overijssel. Dat de minister de gedane toezeggingen nu terugdraait is voor ons onbegrijpelijk.”

Bijval van Brabant

Ook gedeputeerde Stijn Smeulders van de provincie Noord-Brabant zegt geschrokken te zijn. Een aantal van de gestopte projecten ligt in zijn provincie, waaronder de aanpak van de A58 tussen Breda en Tilburg en de A2 tussen Vught en Deil, een nationaal fileknelpunt. “Brabant wordt buitengewoon hard geraakt”, vertelt Smeulders tegenover het ANP. “Ik begrijp dat het Rijk rekening moet houden met meerdere opgaven en problemen, maar het is onverteerbaar als dat zonder onderbouwing ten koste gaat van een nationaal fileknelpunt. Het kan niet zo zijn dat we in 2030 in Brabant massaal stilstaan op uitstekend onderhouden infrastructuur.”

Zuid-Holland stemt in

In Zuid-Holland gaan projecten als de A4 Haaglanden-N14 en de A15 tussen Papendrecht en Gorinchem voorlopig niet door. “We zijn begripvol voor de keuze, maar teleurgesteld over het uitblijven van alternatieve oplossingen”, zegt gedeputeerde Frederik Zevenbergen tegenover het ANP. “We zien zelf ook dat de kosten voor weg- en waterbouw enorm zijn gestegen, en ook wij hebben problemen met stikstof. Tegelijkertijd missen we bij het Rijk nu een stap verder. Hoe voorkomen we hinder en hoe kunnen we alternatieve vervoersmiddelen in de lucht houden?”

Het ministerie heeft niet bevestigd wanneer de projecten weer worden hervat. “De inzet is om, als er weer genoeg stikstofruimte, geld en personeel is, zo snel mogelijk aan de slag te gaan.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.