merwedebrug langs A27 everdingen-hooipolder
Miljardenopgave

Projectmanager A27 Houten-Hooipolder stapt op

De Merwedebrug (A27) is onderdeel van contract Everdingen-Hooipolder. Studio Retouched / Rijkswaterstaat

Het vernieuwingsproject van de A27 tussen Houten en Hooipolder krijgt een nieuwe manager. Marc Lentjes, de huidige herder van de miljardenopgave, gaat per 1 mei aan de slag bij TenneT. Naar verwachting wordt de opvolg(st)er rond dezelfde tijd bekendgemaakt, meldt Lentjes in zijn laatste nieuwsbrief als projectmanager.

“Ik blijf het project met grote belangstelling volgen”, aldus Lentjes. Hij is niet de enige. Met de vernieuwing van de A27 tussen Houten en Hooipolder is meer dan 1 miljard euro gemoeid. Eerder deze week maakte Rijkswaterstaat de voorlopige gunning bekend van het traject tussen Houten en Everdingen. Het nieuws kreeg honderden reacties.

Noord en zuid

De volledige vernieuwing is onderverdeeld in twee opgaven: traject noord (Houten-Everdingen) en traject zuid (Everdingen-Hooipolder). De opdracht voor het zuidelijke traject werd eind vorig jaar gegund aan Ballast Nedam en Fluor. De opdracht voor het noordelijke traject ligt voorlopig bij een bouwcombinatie van Besix, Mobilis en partners Van Gelder, Mourik Infra en Besix Infra Nederland.

Werkzaamheden variëren van bruggenbouw tot wegverbredingen. “‘Het gaat om een lang stuk weg, met bruggen die dringend moeten worden vernieuwd en werkzaamheden die voor een lange tijd flinke hinder kunnen veroorzaken”, zegt Lentjes.

De aanpak van het zuidelijke traject begint met een langdurige ontwerpfase. Het doel is risicoreductie. Het projectteam onderzoekt de benodigde techniek en optimale bouwmethode. “We gaan de komende jaren intensief samenwerken”, vervolgt Lentjes. “De eerste basisafspraken zijn gemaakt. Pas nadat we alles zorgvuldig in de steigers hebben gezet gaan we buiten aan de slag.”

De aanpak van het noordelijke traject staat in de kinderschoenen, want de gunning is kersvers. Belanghebbenden kunnen in de komende weken bezwaar maken. Rijkswaterstaat hoopt de definitieve gunning in april 2023 aan te kondigen.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Projectmanager A27 Houten-Hooipolder stapt op | Infrasite
merwedebrug langs A27 everdingen-hooipolder
Miljardenopgave

Projectmanager A27 Houten-Hooipolder stapt op

De Merwedebrug (A27) is onderdeel van contract Everdingen-Hooipolder. Studio Retouched / Rijkswaterstaat

Het vernieuwingsproject van de A27 tussen Houten en Hooipolder krijgt een nieuwe manager. Marc Lentjes, de huidige herder van de miljardenopgave, gaat per 1 mei aan de slag bij TenneT. Naar verwachting wordt de opvolg(st)er rond dezelfde tijd bekendgemaakt, meldt Lentjes in zijn laatste nieuwsbrief als projectmanager.

“Ik blijf het project met grote belangstelling volgen”, aldus Lentjes. Hij is niet de enige. Met de vernieuwing van de A27 tussen Houten en Hooipolder is meer dan 1 miljard euro gemoeid. Eerder deze week maakte Rijkswaterstaat de voorlopige gunning bekend van het traject tussen Houten en Everdingen. Het nieuws kreeg honderden reacties.

Noord en zuid

De volledige vernieuwing is onderverdeeld in twee opgaven: traject noord (Houten-Everdingen) en traject zuid (Everdingen-Hooipolder). De opdracht voor het zuidelijke traject werd eind vorig jaar gegund aan Ballast Nedam en Fluor. De opdracht voor het noordelijke traject ligt voorlopig bij een bouwcombinatie van Besix, Mobilis en partners Van Gelder, Mourik Infra en Besix Infra Nederland.

Werkzaamheden variëren van bruggenbouw tot wegverbredingen. “‘Het gaat om een lang stuk weg, met bruggen die dringend moeten worden vernieuwd en werkzaamheden die voor een lange tijd flinke hinder kunnen veroorzaken”, zegt Lentjes.

De aanpak van het zuidelijke traject begint met een langdurige ontwerpfase. Het doel is risicoreductie. Het projectteam onderzoekt de benodigde techniek en optimale bouwmethode. “We gaan de komende jaren intensief samenwerken”, vervolgt Lentjes. “De eerste basisafspraken zijn gemaakt. Pas nadat we alles zorgvuldig in de steigers hebben gezet gaan we buiten aan de slag.”

De aanpak van het noordelijke traject staat in de kinderschoenen, want de gunning is kersvers. Belanghebbenden kunnen in de komende weken bezwaar maken. Rijkswaterstaat hoopt de definitieve gunning in april 2023 aan te kondigen.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.