heijmans reforail
Brand story

Heijmans wil duizenden kilometers aan geleiderail circulair renoveren

Heijmans paste de gerenoveerde geleiderails onder andere toe tijdens het grootonderhoud van de A79 tussen Heerlen en Maastricht in 2021. via Heijmans

Heijmans heeft een nieuwe circulaire techniek ontwikkeld voor het renoveren van geleiderails. Het bouwbedrijf verwacht in de komende jaren duizenden tonnen aan CO2-uitstoot te besparen zonder de veiligheid van bestaande geleiderails te verminderen. De techniek wordt op dit moment toegepast bij de verbreding van de A1 tussen Twello en Apeldoorn. Rijkswaterstaat is overtuigd van de effectiviteit. Als het aan bedrijfsleider Alfo van Schijndel ligt, dan zijn de provincies de volgende. Infrasite sprak met Van Schijndel over de techniek. [Brand story]

Bij elkaar opgeteld hebben Nederlandse hoofdwegen ongeveer 6.000 kilometer aan geleiderail. Een groot deel is in de komende jaren aan vernieuwing toe. Om een duurzame oplossing te vinden organiseerde Rijkswaterstaat in 2020 een marktconsultatie. Wegenbouwers werden uitgenodigd om een antwoord te vinden op de vraag hoe je de levensduur van geleiderails kan verlengen zonder materialen te verspillen en de veiligheid te verminderen. Daar sprong Heijmans op in.

Heijmans Wegspecialismen, een onderdeel van Heijmans Infra, maakte op verzoek van Rijkswaterstaat een plan voor een pilot op de A79 tussen Heerlen en Maastricht. Hier werd in 2021 grootonderhoud uitgevoerd. Als onderdeel van het project moesten er kilometers aan geleiderails worden vervangen. Een deel van de oude geleiderails zou aanvankelijk naar de schroothoop gaan, maar is uiteindelijk via de nieuwe techniek hergebruikt.

Heijmans verwijderde, renoveerde en herinstalleerde ongeveer tien kilometer aan geleiderail. Tijdens de renovatie werd de oude geleiderail ontzinkt, waardoor niet alleen het staal van de geleiderail, maar ook het zink kon worden hergebruikt. De nieuwe geleiderail gaat weer 20 tot 25 jaar mee en voldoet aan dezelfde veiligheidsnormen als de oude variant, zegt het bedrijf zelf. Een succesvolle pilot, concludeerde Rijkswaterstaat, die Heijmans nogmaals de ruimte gaf om de techniek toe te passen in de praktijk. Op dit moment worden de geleiderails bij de A1 tussen Twello en Apeldoorn met de nieuwe aanpak gerenoveerd.

Een van de stappen in het renovatieproces. Artikel gaat verder onder de foto. heijmans reforail

Reforail

Heijmans noemt de gerenoveerde geleiderail ‘Reforail’. Bedrijfsleider Van Schijndel werpt een licht op het productieproces. “Nadat de bestaande geleiderail is verwijderd demonteren we de onderdelen en bepalen we of ze geschikt zijn voor een renovatie. Daarna ontzinken we het staal, om dit vervolgens opnieuw te verzinken met de kwaliteit van een nieuwe geleiderail. Het resultaat is een nieuwe geleiderail die voldoet aan alle vereisten en richtlijnen voor een duurzame levensduur van 20 tot 25 jaar.”

Het idee achter Reforail is niet nieuw. “Rijkswaterstaat is in een ver verleden zelf bezig geweest met het renoveren van geleiderails. Ook wij hebben het eerder een tijdje gedaan”, zegt Van Schijndel. “Maar in 2011 zijn geleiderails onder nieuwe Europese regels komen te vallen.” Sindsdien moet er van alles gebeuren om gerenoveerde geleiderails wettelijk te kunnen leveren, legt de bedrijfsleider uit. Kiwa, een bedrijf in Rijswijk dat technieken test en certificeert, heeft het renovatieproces van Heijmans inmiddels onderzocht en positief beoordeeld.

Toekomst

De kans is groot dat er in de komende jaren steeds meer gerenoveerde geleiderails langs de weg staan. De productiecapaciteit van Heijmans is momenteel goed voor 50 kilometer per jaar. Dat bespaart naar eigen zeggen 5.000 ton CO2-uitstoot. Rijkswaterstaat heeft het gebruik van de geleiderail tot nu toe twee keer toegestaan voor wegenbouwopdrachten. Als het aan bedrijfsleider Van Schijndel ligt, dan nemen de provincies het voorbeeld binnenkort over. De ambitie is om Reforail overal in Nederland toe te passen.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Heijmans wil duizenden kilometers aan geleiderail circulair renoveren | Infrasite
heijmans reforail
Brand story

Heijmans wil duizenden kilometers aan geleiderail circulair renoveren

Heijmans paste de gerenoveerde geleiderails onder andere toe tijdens het grootonderhoud van de A79 tussen Heerlen en Maastricht in 2021. via Heijmans

Heijmans heeft een nieuwe circulaire techniek ontwikkeld voor het renoveren van geleiderails. Het bouwbedrijf verwacht in de komende jaren duizenden tonnen aan CO2-uitstoot te besparen zonder de veiligheid van bestaande geleiderails te verminderen. De techniek wordt op dit moment toegepast bij de verbreding van de A1 tussen Twello en Apeldoorn. Rijkswaterstaat is overtuigd van de effectiviteit. Als het aan bedrijfsleider Alfo van Schijndel ligt, dan zijn de provincies de volgende. Infrasite sprak met Van Schijndel over de techniek. [Brand story]

Bij elkaar opgeteld hebben Nederlandse hoofdwegen ongeveer 6.000 kilometer aan geleiderail. Een groot deel is in de komende jaren aan vernieuwing toe. Om een duurzame oplossing te vinden organiseerde Rijkswaterstaat in 2020 een marktconsultatie. Wegenbouwers werden uitgenodigd om een antwoord te vinden op de vraag hoe je de levensduur van geleiderails kan verlengen zonder materialen te verspillen en de veiligheid te verminderen. Daar sprong Heijmans op in.

Heijmans Wegspecialismen, een onderdeel van Heijmans Infra, maakte op verzoek van Rijkswaterstaat een plan voor een pilot op de A79 tussen Heerlen en Maastricht. Hier werd in 2021 grootonderhoud uitgevoerd. Als onderdeel van het project moesten er kilometers aan geleiderails worden vervangen. Een deel van de oude geleiderails zou aanvankelijk naar de schroothoop gaan, maar is uiteindelijk via de nieuwe techniek hergebruikt.

Heijmans verwijderde, renoveerde en herinstalleerde ongeveer tien kilometer aan geleiderail. Tijdens de renovatie werd de oude geleiderail ontzinkt, waardoor niet alleen het staal van de geleiderail, maar ook het zink kon worden hergebruikt. De nieuwe geleiderail gaat weer 20 tot 25 jaar mee en voldoet aan dezelfde veiligheidsnormen als de oude variant, zegt het bedrijf zelf. Een succesvolle pilot, concludeerde Rijkswaterstaat, die Heijmans nogmaals de ruimte gaf om de techniek toe te passen in de praktijk. Op dit moment worden de geleiderails bij de A1 tussen Twello en Apeldoorn met de nieuwe aanpak gerenoveerd.

Een van de stappen in het renovatieproces. Artikel gaat verder onder de foto. heijmans reforail

Reforail

Heijmans noemt de gerenoveerde geleiderail ‘Reforail’. Bedrijfsleider Van Schijndel werpt een licht op het productieproces. “Nadat de bestaande geleiderail is verwijderd demonteren we de onderdelen en bepalen we of ze geschikt zijn voor een renovatie. Daarna ontzinken we het staal, om dit vervolgens opnieuw te verzinken met de kwaliteit van een nieuwe geleiderail. Het resultaat is een nieuwe geleiderail die voldoet aan alle vereisten en richtlijnen voor een duurzame levensduur van 20 tot 25 jaar.”

Het idee achter Reforail is niet nieuw. “Rijkswaterstaat is in een ver verleden zelf bezig geweest met het renoveren van geleiderails. Ook wij hebben het eerder een tijdje gedaan”, zegt Van Schijndel. “Maar in 2011 zijn geleiderails onder nieuwe Europese regels komen te vallen.” Sindsdien moet er van alles gebeuren om gerenoveerde geleiderails wettelijk te kunnen leveren, legt de bedrijfsleider uit. Kiwa, een bedrijf in Rijswijk dat technieken test en certificeert, heeft het renovatieproces van Heijmans inmiddels onderzocht en positief beoordeeld.

Toekomst

De kans is groot dat er in de komende jaren steeds meer gerenoveerde geleiderails langs de weg staan. De productiecapaciteit van Heijmans is momenteel goed voor 50 kilometer per jaar. Dat bespaart naar eigen zeggen 5.000 ton CO2-uitstoot. Rijkswaterstaat heeft het gebruik van de geleiderail tot nu toe twee keer toegestaan voor wegenbouwopdrachten. Als het aan bedrijfsleider Van Schijndel ligt, dan nemen de provincies het voorbeeld binnenkort over. De ambitie is om Reforail overal in Nederland toe te passen.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.