recreaduct A16 Rotterdam
Recreaduct bij Rotterdam

Mobilis stort 2.000 kuub beton over A16

Betonstort voor het recreaduct over de A16 Rotterdam. Frank de Roo (via Mobilis)

Het recreaduct over de A16 Rotterdam krijgt vorm. Het dek werd eerder deze maand gestort. Mobilis bracht in ongeveer twintig uur 2.000 kuub beton aan. Het bedrijf bouwt een zestien meter breed kunstwerk voor dieren, fietsers en wandelaars in een van de drukste regio’s van Nederland.

De bouw van het recreaduct ging afgelopen najaar van start. Mobilis installeerde funderingspalen en plaatste zand om draagkracht te creeëren. De betonstort van het dek volgde eerder deze maand. De contouren van het kunstwerk zijn inmiddels in beeld.

Het recreaduct loopt over de A16 Rotterdam. De snelweg staat op dit moment in de steigers. Het project is gigantisch. De aanbesteding van bijna 500 miljoen euro werd in 2018 door Rijkswaterstaat gegund aan een bouwcombinatie van Mobilis, Croonwolter&dros, Besix, Dura Vermeer, Van Oord, John Laing en Rebel.

De weg van elf kilometer verbindt de A13 met de A16/A20 bij Rotterdam. Zo hoopt Rijkswaterstaat files te verminderen. Als onderdeel van het project realiseert Mobilis meerdere kunstwerken, waaronder een recreaduct. Naar verwachting kunnen dieren, fietsers en wandelaars de brug tussen het Schiebroeksepark en de Vlinderstrik vanaf 2024 gebruiken.

Recreaduct

Nu het beton ligt begint de volgende etappe: de aanleg van een fietspad, wandelpad en faunapassage. “Direct naast het fiets- en wandelpad komt een bloemrijke groenstrook”, zegt Mobilis in een update op de website van het bedrijf. “Daarnaast worden tegen het hek van het recreaduct heesters geplant die uiteindelijk rond de twee tot drie meter hoog worden.”

“Zo zorgen we voor een ecologische verbinding. Daarmee is er uitwisseling mogelijk tussen dierenpopulaties — egels, (vleer)muizen en marterachtigen — in verschillende gebieden. Ook zijn geschikte broedplaatsen beter bereikbaar.” De verlichting bij de A16 Rotterdam is ontworpen om zo weinig mogelijk op de omgeving te schijnen. Het idee is een natuurlijk gebied voor dieren die de faunapassage gebruiken.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Mobilis stort 2.000 kuub beton over A16 | Infrasite
recreaduct A16 Rotterdam
Recreaduct bij Rotterdam

Mobilis stort 2.000 kuub beton over A16

Betonstort voor het recreaduct over de A16 Rotterdam. Frank de Roo (via Mobilis)

Het recreaduct over de A16 Rotterdam krijgt vorm. Het dek werd eerder deze maand gestort. Mobilis bracht in ongeveer twintig uur 2.000 kuub beton aan. Het bedrijf bouwt een zestien meter breed kunstwerk voor dieren, fietsers en wandelaars in een van de drukste regio’s van Nederland.

De bouw van het recreaduct ging afgelopen najaar van start. Mobilis installeerde funderingspalen en plaatste zand om draagkracht te creeëren. De betonstort van het dek volgde eerder deze maand. De contouren van het kunstwerk zijn inmiddels in beeld.

Het recreaduct loopt over de A16 Rotterdam. De snelweg staat op dit moment in de steigers. Het project is gigantisch. De aanbesteding van bijna 500 miljoen euro werd in 2018 door Rijkswaterstaat gegund aan een bouwcombinatie van Mobilis, Croonwolter&dros, Besix, Dura Vermeer, Van Oord, John Laing en Rebel.

De weg van elf kilometer verbindt de A13 met de A16/A20 bij Rotterdam. Zo hoopt Rijkswaterstaat files te verminderen. Als onderdeel van het project realiseert Mobilis meerdere kunstwerken, waaronder een recreaduct. Naar verwachting kunnen dieren, fietsers en wandelaars de brug tussen het Schiebroeksepark en de Vlinderstrik vanaf 2024 gebruiken.

Recreaduct

Nu het beton ligt begint de volgende etappe: de aanleg van een fietspad, wandelpad en faunapassage. “Direct naast het fiets- en wandelpad komt een bloemrijke groenstrook”, zegt Mobilis in een update op de website van het bedrijf. “Daarnaast worden tegen het hek van het recreaduct heesters geplant die uiteindelijk rond de twee tot drie meter hoog worden.”

“Zo zorgen we voor een ecologische verbinding. Daarmee is er uitwisseling mogelijk tussen dierenpopulaties — egels, (vleer)muizen en marterachtigen — in verschillende gebieden. Ook zijn geschikte broedplaatsen beter bereikbaar.” De verlichting bij de A16 Rotterdam is ontworpen om zo weinig mogelijk op de omgeving te schijnen. Het idee is een natuurlijk gebied voor dieren die de faunapassage gebruiken.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.