Elektrische asfaltset

’s Werelds grootste snellaadplein voor zwaar materieel krijgt vorm

Dura Vermeer asfaltset asfalt laadplein
Asfalteringswerkzaamheden op het laadplein langs de A15 bij Geldermalsen in april. foto via Dura Vermeer

Dura Vermeer heeft eind vorige week geasfalteerd op het grootste snellaadplein voor zwaar materieel ter wereld. In passende stijl gebruikte het bouwbedrijf voor het eerst een volledige elektrische asfaltset, vertelt woordvoerder Karen Huiskamp tegenover Infrasite. 

Het snellaadplein, WattHub XL, wordt langs de A15 bij Geldermalsen aangelegd om graafmachines, kranen en ander materieel op te laden voor de dijkversterking tussen Tiel en Waardenburg. Waterschap Rivierenland gunde de dijkversterking in 2021 aan Dura Vermeer, Van Oord en Ploegam onder de voorwaarde dat de bouwers emissievrij proberen te werken. Het laadplein wordt tijdens en na het project beschikbaar gemaakt voor het materieel van andere bedrijven.

Dura Vermeer bracht de asfaltlagen eind vorige week aan. Het bedrijf werkte voor het eerst met een elektrische asfaltset, bestaand uit een statische wals, spreidmachine, spuitwagen, schaftwagen en twee tandemwalsen. De machines gebruiken verwisselbare batterijen en kunnen volgens de organisatie een volle werkdag mee. “Dit brengt volledig emissievrij werken binnen onze projecten een stuk dichterbij”, zegt directeur Adriaan de Jong.

Laadplein voor zwaar materieel

Dura Vermeer liet onlangs weten dat het zijn CO2-uitstoot tegen 2050 wil terugdringen naar nul. Dat laatste vergt investeringen in elektrificering. Het snellaadplein langs de A15 is er een van. Bijna 40 laadpalen maken het straks mogelijk om grote vrachtwagens, graafmachines, damwandstellingen, asfaltwalsen en ander materieel op te laden. Naar verwachting wordt het laadplein ergens in de komende weken in gebruik genomen.

“Een dergelijk snellaadplein bestond nog niet; dit is het eerste ter wereld”, zegt Barend Klijn, contractmanager bij WattHub. “We hebben daarom als bouwcombinatie de handen ineengeslagen en het zelf ontwikkeld, tussen de windmolens en de zonnepanelen in. Het mooie is dat het laadplein toegankelijk wordt voor iedereen.”

Opladen in een notendop

Veel elektrische bouwmachines gebruiken verwisselbare batterijen. Die kunnen afzonderlijk op het laadplein worden opgeladen. Vervolgens worden ze vervoerd naar de bouwplaats waar de machines staan. Het materieel zelf hoeft dus nergens heen. Machines met vaste batterijen zijn een ander verhaal. Voor dit materieel voorziet WattHub mobiele batterijen met een laadstopcontact.

Duurzaam bouwen is een van de onderwerpen tijdens de Dag van de Infra, een congres van Infrasite en SpoorPro op 23 mei in De Doelen, Rotterdam. Navigeer naar deze website voor meer informatie en inschrijvingen.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

’s Werelds grootste snellaadplein voor zwaar materieel krijgt vorm | Infrasite
Elektrische asfaltset

’s Werelds grootste snellaadplein voor zwaar materieel krijgt vorm

Dura Vermeer asfaltset asfalt laadplein
Asfalteringswerkzaamheden op het laadplein langs de A15 bij Geldermalsen in april. foto via Dura Vermeer

Dura Vermeer heeft eind vorige week geasfalteerd op het grootste snellaadplein voor zwaar materieel ter wereld. In passende stijl gebruikte het bouwbedrijf voor het eerst een volledige elektrische asfaltset, vertelt woordvoerder Karen Huiskamp tegenover Infrasite. 

Het snellaadplein, WattHub XL, wordt langs de A15 bij Geldermalsen aangelegd om graafmachines, kranen en ander materieel op te laden voor de dijkversterking tussen Tiel en Waardenburg. Waterschap Rivierenland gunde de dijkversterking in 2021 aan Dura Vermeer, Van Oord en Ploegam onder de voorwaarde dat de bouwers emissievrij proberen te werken. Het laadplein wordt tijdens en na het project beschikbaar gemaakt voor het materieel van andere bedrijven.

Dura Vermeer bracht de asfaltlagen eind vorige week aan. Het bedrijf werkte voor het eerst met een elektrische asfaltset, bestaand uit een statische wals, spreidmachine, spuitwagen, schaftwagen en twee tandemwalsen. De machines gebruiken verwisselbare batterijen en kunnen volgens de organisatie een volle werkdag mee. “Dit brengt volledig emissievrij werken binnen onze projecten een stuk dichterbij”, zegt directeur Adriaan de Jong.

Laadplein voor zwaar materieel

Dura Vermeer liet onlangs weten dat het zijn CO2-uitstoot tegen 2050 wil terugdringen naar nul. Dat laatste vergt investeringen in elektrificering. Het snellaadplein langs de A15 is er een van. Bijna 40 laadpalen maken het straks mogelijk om grote vrachtwagens, graafmachines, damwandstellingen, asfaltwalsen en ander materieel op te laden. Naar verwachting wordt het laadplein ergens in de komende weken in gebruik genomen.

“Een dergelijk snellaadplein bestond nog niet; dit is het eerste ter wereld”, zegt Barend Klijn, contractmanager bij WattHub. “We hebben daarom als bouwcombinatie de handen ineengeslagen en het zelf ontwikkeld, tussen de windmolens en de zonnepanelen in. Het mooie is dat het laadplein toegankelijk wordt voor iedereen.”

Opladen in een notendop

Veel elektrische bouwmachines gebruiken verwisselbare batterijen. Die kunnen afzonderlijk op het laadplein worden opgeladen. Vervolgens worden ze vervoerd naar de bouwplaats waar de machines staan. Het materieel zelf hoeft dus nergens heen. Machines met vaste batterijen zijn een ander verhaal. Voor dit materieel voorziet WattHub mobiele batterijen met een laadstopcontact.

Duurzaam bouwen is een van de onderwerpen tijdens de Dag van de Infra, een congres van Infrasite en SpoorPro op 23 mei in De Doelen, Rotterdam. Navigeer naar deze website voor meer informatie en inschrijvingen.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.