Liebherr LR1160.1 Zero Emission Bultena Verhuur
160 tons machine

Eerste elektrische rupshijskraan van Liebherr maakt debuut

De LR1160.1 Zero Emission in Roosendaal. foto via Bultena Verhuur

Liebherr levert voor het eerst een elektrische rupshijskraan in Nederland. Bultena Verhuur liet de 160 tons machine in delen op acht vrachtwagens van Oostenrijk naar Roosendaal rijden. Bouwbedrijf Van de Ven nam het bakbeest op zaterdag in gebruik. Een spannende stap voor Bultena, want voor de elektrische variant betaalde het bedrijf bijna twee keer zoveel als voor de dieselversie. Toch is uitstootvermindering investeringswaardig, vindt eigenaar Erik Jansen. “Ik geloof dat we schoner moeten. Die dieselmotor mis je echt niet.”

Het model werd door Liebherr geproduceerd. Nooit eerder leverde de fabrikant een elektrische rupshijskraan in Nederland. Wereldwijd is het de derde van zijn soort, zegt Jansen. Zijn bedrijf mag zichzelf de eerste eigenaar noemen. Eerder bouwde Bultena een roterende verreiker op diesel om naar elektrisch, maar een groene machine  uit de fabriek is een primeur.

Bouwstroom

Afgelopen zaterdag ging de zogeheten ‘LR1160.1 Zero Emission’ rechtstreeks uit Oostenrijk aan de slag in Roosendaal. Een duurzaamheidsslag voor bouwbedrijf Van de Ven, de eerste klant. De kraan heeft een capaciteit van 160 ton, een maximale hoogte van 136 meter en een radius van 84 meter. Opladen kan op bouwstroom. Net zoals bij een Tesla is het aantal ampères instelbaar, legt Jansen uit. Dat maakt het mogelijk om snel op te laden buiten gebruiksuren en batterijstroom te besparen tijdens gebruiksuren. Eenmaal opgeladen kan je minimaal acht uur door.

De machine werd ter plaatse ontvangen door technici van Liebherr. Dat mag vanwege de nieuwigheid geen verrassing heten. Het bedrijf heeft ervaring met elektrische rupshijskranen, maar in vergelijking met diesel is de techniek nieuw. Hetzelfde geldt voor de machinisten van Bultena. Werken met een elektromotor is even wennen.

Desondanks verloopt de bediening tot nu toe op rolletjes, zegt Jansen. Sterker nog: onder de machinisten zijn de eerste indrukken overweldigend positief. “In tegenstelling tot een dieselmotor start de elektromotor gelijk op”, aldus Jansen. “Echt instant power, en veel sneller dan diesel. De kraan hoeft niet op te toeren en kan bijna direct aan de slag.”

Groene vloot

De aankoop van de nieuwe machine is onderdeel van een bredere strategie bij Bultena. Naarmate de markt elektrificeert investeert het bedrijf meer in groen materieel. De tweede elektrische rupshijskraan van Bultena — ook een LR1160.1 Zero Emission — komt volgende week aan.

Vergroenen gaat niet zonder risico’s, benadrukt Jansen. Elektrisch materieel is op dit moment relatief duur. Bultena gebruikte de SSEB-regeling van de Rijksoverheid om een deel van de nieuwe machines te financieren, maar het meeste geld komt uit eigen zak. Er is geen garantie dat ook klanten bereid zijn om meer te betalen. Desalniettemin ziet Jansen een toekomst in schone energie. “Ik geloof in elektrisch. Grote spelers als BAM ook. Vergelijken daarmee zijn we heel klein, maar toch wil ik voorop lopen.”

De LR1160.1 Zero Emission is niet de eerste elektrische rupshijskraan van Nederland. In maart 2022 nam VolkerWessels een 160 tons elektrische PV-E EC160 van PVE Cranes in gebruik. In september 2022 volgde Heijmans met een 80 tons PV-E EC80.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Eerste elektrische rupshijskraan van Liebherr maakt debuut | Infrasite
Liebherr LR1160.1 Zero Emission Bultena Verhuur
160 tons machine

Eerste elektrische rupshijskraan van Liebherr maakt debuut

De LR1160.1 Zero Emission in Roosendaal. foto via Bultena Verhuur

Liebherr levert voor het eerst een elektrische rupshijskraan in Nederland. Bultena Verhuur liet de 160 tons machine in delen op acht vrachtwagens van Oostenrijk naar Roosendaal rijden. Bouwbedrijf Van de Ven nam het bakbeest op zaterdag in gebruik. Een spannende stap voor Bultena, want voor de elektrische variant betaalde het bedrijf bijna twee keer zoveel als voor de dieselversie. Toch is uitstootvermindering investeringswaardig, vindt eigenaar Erik Jansen. “Ik geloof dat we schoner moeten. Die dieselmotor mis je echt niet.”

Het model werd door Liebherr geproduceerd. Nooit eerder leverde de fabrikant een elektrische rupshijskraan in Nederland. Wereldwijd is het de derde van zijn soort, zegt Jansen. Zijn bedrijf mag zichzelf de eerste eigenaar noemen. Eerder bouwde Bultena een roterende verreiker op diesel om naar elektrisch, maar een groene machine  uit de fabriek is een primeur.

Bouwstroom

Afgelopen zaterdag ging de zogeheten ‘LR1160.1 Zero Emission’ rechtstreeks uit Oostenrijk aan de slag in Roosendaal. Een duurzaamheidsslag voor bouwbedrijf Van de Ven, de eerste klant. De kraan heeft een capaciteit van 160 ton, een maximale hoogte van 136 meter en een radius van 84 meter. Opladen kan op bouwstroom. Net zoals bij een Tesla is het aantal ampères instelbaar, legt Jansen uit. Dat maakt het mogelijk om snel op te laden buiten gebruiksuren en batterijstroom te besparen tijdens gebruiksuren. Eenmaal opgeladen kan je minimaal acht uur door.

De machine werd ter plaatse ontvangen door technici van Liebherr. Dat mag vanwege de nieuwigheid geen verrassing heten. Het bedrijf heeft ervaring met elektrische rupshijskranen, maar in vergelijking met diesel is de techniek nieuw. Hetzelfde geldt voor de machinisten van Bultena. Werken met een elektromotor is even wennen.

Desondanks verloopt de bediening tot nu toe op rolletjes, zegt Jansen. Sterker nog: onder de machinisten zijn de eerste indrukken overweldigend positief. “In tegenstelling tot een dieselmotor start de elektromotor gelijk op”, aldus Jansen. “Echt instant power, en veel sneller dan diesel. De kraan hoeft niet op te toeren en kan bijna direct aan de slag.”

Groene vloot

De aankoop van de nieuwe machine is onderdeel van een bredere strategie bij Bultena. Naarmate de markt elektrificeert investeert het bedrijf meer in groen materieel. De tweede elektrische rupshijskraan van Bultena — ook een LR1160.1 Zero Emission — komt volgende week aan.

Vergroenen gaat niet zonder risico’s, benadrukt Jansen. Elektrisch materieel is op dit moment relatief duur. Bultena gebruikte de SSEB-regeling van de Rijksoverheid om een deel van de nieuwe machines te financieren, maar het meeste geld komt uit eigen zak. Er is geen garantie dat ook klanten bereid zijn om meer te betalen. Desalniettemin ziet Jansen een toekomst in schone energie. “Ik geloof in elektrisch. Grote spelers als BAM ook. Vergelijken daarmee zijn we heel klein, maar toch wil ik voorop lopen.”

De LR1160.1 Zero Emission is niet de eerste elektrische rupshijskraan van Nederland. In maart 2022 nam VolkerWessels een 160 tons elektrische PV-E EC160 van PVE Cranes in gebruik. In september 2022 volgde Heijmans met een 80 tons PV-E EC80.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.