INFRA

Laadpleinen als medicijn tegen de stikstofvrees

Zero Emissionkraan op de bouwplaats van de A16 foto Rijkswaterstaat

Het is een ware wedloop geworden: wie heeft het beste, grootste en meest innovatieve laadplein voor vrachtauto’s en zwaar materieel. Want de komst van de vele trucks en machines op accu’s moet natuurlijk hand in hand gaan met oplaadvoorzieningen. Zeker in de infra, waar de stikstofdreiging op de branche op de hielen zit, is uitstootvrij werken een must. Twee voorbeelden.

Langs de A15 nabij de afslag Geldermalsen wordt binnenkort een snellaadplein voor zwaar materieel en vrachtwagens aangelegd. Watthub heet het stroomtankstation. De voorbereidingen gaan in februari van start. Eind april moet het laadplein operationeel zijn. Er komen 39 laadpalen te staan die exclusief bestemd zijn voor het laden van trucks en zwaar materieel. De laadpalen worden voorzien van duurzame stroom van Betuwewind. De realisatie vindt plaats in het kader van het streven naar een emissieloze uitvoering van het project Dijkversterking Tiel-Waardenburg.

Tien uur

Blijft het in de Betuwe nog bij te realiseren plannen, in de regio Rotterdam is het laden op locatie al aan de orde van de dag. Daar bouwt Rijkswaterstaat aan de 11 kilometer nieuwe A16 tussen het Terbregseplein en de A13. Het AD maakte een reportage en zag daar een elektrische graafmachine aan het werk die wel tien uur zonder bijladen kon werken. ‘Dit is de eerste machine die tot wel tien uur operationeel is,’ vertelt Sjoerd Gijezen, manager duurzaamheid bij het  bouwconsortium De Groene Boog tegen de krant. ‘Dat hebben we niet eerder gezien, dat ondanks de zware werkzaamheden zo’n graafmachine het zo lang kan volhouden. Hij draait op accu’s, die worden opgeladen op een speciaal laadplein.’

44 kilowatt

Op het laadplein de aansluitkasten, waar de machines vooral ’s nachts kunnen bijtanken. Per stuk met een 44 kilowatt wisselstroomaansluiting. Sjoerd Gijezen: ‘Zo kunnen we ze ’s nachts opladen voor de volgende ochtend. We hebben bij de netbeheerder een verzwaarde stroomaansluiting aangevraagd, want het zijn niet zomaar een paar autootjes die je van elektriciteit voorziet.

Rupsvoertuigen

Overigens is het nog niet zover dat alles wat graaft en beweegt dat op batterijkracht doen. Dat zouden ze bij opdrachtgever Rijkswaterstaat misschien wel willen, maar zover is de techniek nou eenmaal nog niet. Wel slim bedacht: als de berg niet naar Mohammed komt, gaat Mohammed naar de berg. Zware rupsvoertuigen hoeven niet kilometers door het land naar het laadplein te ploeteren. De container met de laadvoorziening wordt in dat geval naar de machine gebracht voor een nachtje laden.

Lees ook:

Snelladen op de bouwplaats

Elektrische minishovel H. van Wijk

Meer subsidie voor uitstootloze bouwmachines

Onderwerpen: ,

Auteur: Redactie

Laadpleinen als medicijn tegen de stikstofvrees | Infrasite