VERKOELING ZOEKEN!

Met goede maatregelen is doorwerken mogelijk

IJs (bron: Unsplash/Lama Roscu)

De hitte die momenteel heerst zorgt er voor dat de weg- en spoorinfrastructuur onder druk staat. Dat geldt voor het materieel maar zeker ook voor de medewerkers op de bouwplaats.

FNV Bouwen en Wonen (inclusief de infrasector) komt met een lijst met tips voor de werkers op de bouwplaatsen:

Wat kan de werknemer zelf doen?

  • Werk in de schaduw. Scherm je werkplek af voor de zon.
  • Houd vaker rustpauzes in een koele ruimte.
  • Draag koelvesten, koelpetten met nekflap en een zonnebril.
  • Vermijd zwaar, intensief werk als dat mogelijk is.
  • Drink veel water.
  • Vermijd de zon tussen 12.00 en 15.00 uur.
  • Smeer je om de 2 uur in met zonnebrandcrème (minimaal factor 20).
  • Krijg je tijdens het werk last van duizeligheid, hoofdpijn of wordt je misselijk? Zoek dan meteen de koelte op!

Wat kan je werkgever doen?

  • Een tropenrooster invoeren. Je werkdag begint dan om 05.30 uur.
  • Extra pauzes inlassen op een koele plaats.
  • Zorgen voor extra water en koele dranken.
  • Uitstel geven voor het zware werk.
  • Jou de tijd geven om vaker te douchen en je om te kleden.
  • Apparaten die veel warmte afgeven zoveel mogelijk uitzetten.
  • Extra ventilatoren plaatsen.

Prorail meldt dat de werkers aan het spoor die last hebben van de hitte terugkunnen vallen op afspraken met hun aannemer. Naleving van hitteprotocollen moeten zorgen voor dragelijke werkomstandigheden. Het gaat om zaken als extra pauzes en het laten afkoelen van materieel. De spoorstaven kunnen wel wat hebben, zeggen ze bij Prorail. Die kunnen temperaturen aan van -20 tot +60 graden Celsius.

Weginspecteurs

Met deze buitentemperaturen kan de temperatuur van het wegdek snel oplopen tot boven de 50 graden, zegt Rijkswaterstaat. Het hitteprotocol geldt bij temperaturen van 30 gaden of hoger. Rijkswaterstaat denkt aan de eigen mensen. Op dagen van extreme temperaturen worden weginspecteurs die een situatie beveiligen sneller afgelost. Weginspecteurs op de motor kunnen gebruik maken van een cooldownvest.

Groningen

Door de extreme temperaturen kunnen bruggen uitzetten en vast komen te zittten. In Groningen neemt de gemeente voorzorgsmaatregelen. De bruggen worden dinsdag (19 juli) vanaf 13 uur niet mee bediend. De gemeente gaat ervan uit dat de bruggen woensdagochtend wel weer normaal open en dicht kunnen. Vanaf woensdag 09.30 uur worden de bruggen weer normaal bediend. Voor zover bekend is Groningen de enige gemeente die de bruggen tijdelijk niet bedient.

Rotterdam

Om te voorkomen dat bruggen vast komen te zitten wordt een aantal bruggen in Rotterdam sinds maandagochtend preventief gekoeld met water. Het gaat om de Mathenesserbrug, de 1e Parkhavenbrug en de Rijnhavenbrug. Het koelen van de bruggen veroorzaakt geen hinder voor het verkeer, meldt Stadsbeheer Rotterdam.

LEES OOK:

HittePlein test oplossingen voor hitte en droogte in steden

Warm en droog weer geeft lage rivierafvoeren en waterkwaliteitsproblemen

Onderwerpen: , ,

Auteur: Bart Oosterveld

Met goede maatregelen is doorwerken mogelijk | Infrasite
VERKOELING ZOEKEN!

Met goede maatregelen is doorwerken mogelijk

IJs (bron: Unsplash/Lama Roscu)

De hitte die momenteel heerst zorgt er voor dat de weg- en spoorinfrastructuur onder druk staat. Dat geldt voor het materieel maar zeker ook voor de medewerkers op de bouwplaats.

FNV Bouwen en Wonen (inclusief de infrasector) komt met een lijst met tips voor de werkers op de bouwplaatsen:

Wat kan de werknemer zelf doen?

  • Werk in de schaduw. Scherm je werkplek af voor de zon.
  • Houd vaker rustpauzes in een koele ruimte.
  • Draag koelvesten, koelpetten met nekflap en een zonnebril.
  • Vermijd zwaar, intensief werk als dat mogelijk is.
  • Drink veel water.
  • Vermijd de zon tussen 12.00 en 15.00 uur.
  • Smeer je om de 2 uur in met zonnebrandcrème (minimaal factor 20).
  • Krijg je tijdens het werk last van duizeligheid, hoofdpijn of wordt je misselijk? Zoek dan meteen de koelte op!

Wat kan je werkgever doen?

  • Een tropenrooster invoeren. Je werkdag begint dan om 05.30 uur.
  • Extra pauzes inlassen op een koele plaats.
  • Zorgen voor extra water en koele dranken.
  • Uitstel geven voor het zware werk.
  • Jou de tijd geven om vaker te douchen en je om te kleden.
  • Apparaten die veel warmte afgeven zoveel mogelijk uitzetten.
  • Extra ventilatoren plaatsen.

Prorail meldt dat de werkers aan het spoor die last hebben van de hitte terugkunnen vallen op afspraken met hun aannemer. Naleving van hitteprotocollen moeten zorgen voor dragelijke werkomstandigheden. Het gaat om zaken als extra pauzes en het laten afkoelen van materieel. De spoorstaven kunnen wel wat hebben, zeggen ze bij Prorail. Die kunnen temperaturen aan van -20 tot +60 graden Celsius.

Weginspecteurs

Met deze buitentemperaturen kan de temperatuur van het wegdek snel oplopen tot boven de 50 graden, zegt Rijkswaterstaat. Het hitteprotocol geldt bij temperaturen van 30 gaden of hoger. Rijkswaterstaat denkt aan de eigen mensen. Op dagen van extreme temperaturen worden weginspecteurs die een situatie beveiligen sneller afgelost. Weginspecteurs op de motor kunnen gebruik maken van een cooldownvest.

Groningen

Door de extreme temperaturen kunnen bruggen uitzetten en vast komen te zittten. In Groningen neemt de gemeente voorzorgsmaatregelen. De bruggen worden dinsdag (19 juli) vanaf 13 uur niet mee bediend. De gemeente gaat ervan uit dat de bruggen woensdagochtend wel weer normaal open en dicht kunnen. Vanaf woensdag 09.30 uur worden de bruggen weer normaal bediend. Voor zover bekend is Groningen de enige gemeente die de bruggen tijdelijk niet bedient.

Rotterdam

Om te voorkomen dat bruggen vast komen te zitten wordt een aantal bruggen in Rotterdam sinds maandagochtend preventief gekoeld met water. Het gaat om de Mathenesserbrug, de 1e Parkhavenbrug en de Rijnhavenbrug. Het koelen van de bruggen veroorzaakt geen hinder voor het verkeer, meldt Stadsbeheer Rotterdam.

LEES OOK:

HittePlein test oplossingen voor hitte en droogte in steden

Warm en droog weer geeft lage rivierafvoeren en waterkwaliteitsproblemen

Onderwerpen: , ,

Auteur: Bart Oosterveld