A9 vanuit de lucht. Foto: Rijkswaterstaat

Heijmans krijgt deel wegverbreding A9 Badhoevedorp-Holendrecht

A9 vanuit de lucht. Foto: Rijkswaterstaat

Heijmans gaat een deel van het project A9 Badhoevedorp-Holendrecht voor zijn rekening nemen. De Spaanse bouwer FCC, die het project eind vorig jaar als onderdeel van het consortium VeenIX gegund kreeg van Rijkswaterstaat, besteedt een deel van het werk uit aan Heijmans. Het gaat om de asfaltering en het plaatsen van geluidsschermen. De opdracht heeft een waarde van 80 tot 90 miljoen euro.

Eerder deze week tekenden de twee partijen een samenwerkingsovereenkomst. FCC Construcción werkt geregeld samen met lokale bedrijven in het gebied waar de bouwer opdrachten heeft verworven. Het concern behoort tot de vijftien grootste bouwbedrijven in Europa.

Rijkswaterstaat verbreedt de komende jaren de snelwegen tussen Schiphol, Amsterdam en Almere (SAA) in vijf verschillende deelprojecten om de doorstroming en de bereikbaarheid te verbeteren. In het project A9 Badhoevedorp-Holendrecht – het vijfde en laatste traject – wordt de snelweg tussen deze twee knooppunten verbreed naar rijstroken per rijrichting en komt er een wisselbaan. Bij Amstelveen komt de A9 over een lengte van 1,6 kilometer verdiept te liggen met drie overkappingen. Bij Ouderkerk aan de Amstel worden geluidsschermen neergezet over een lengte van veertien kilometer en wordt er stil asfalt aangelegd.

559 miljoen euro

In september 2019 gunde Rijkswaterstaat het project definitief aan VeenIX, een consortium dat naast FCC bestaat uit Macquarie Capital, Siemens en Count & Cooper. Een paar maanden had Rijkswaterstaat het werk al voorlopig gegund aan datzelfde consortium. De gehele opdracht heeft een waarde van ruim 559 miljoen euro. Er waren destijds maar twee inschrijvingen overgebleven. Bij de gunning ontstond commotie in de markt over het feit dat er geen Nederlandse bouwer bij het project betrokken was.

A9 Gaasperdammerweg

Heijmans was al eerder betrokken bij een van de SAA-projecten. De bouwer maakte samen met Ballast Nedam, Fluor en 3i Infrastructure deel uit van het consortium IXAS, dat verantwoordelijk was voor de weguitbreiding van de A9 Gaasperdammerweg (de A9 Holendrecht-Diemen). Onderdeel van het project was de aanleg van de Gaasperdammertunnel, die sinds eind november nu helemaal geopend is voor het verkeer.

De voorbereidende werkzaamheden zijn dit jaar gestart. Naar verwachting moet het gehele project in de loop van 2026 klaar zijn.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen:

Auteur: Redactie Infrasite

Heijmans krijgt deel wegverbreding A9 Badhoevedorp-Holendrecht | Infrasite
A9 vanuit de lucht. Foto: Rijkswaterstaat

Heijmans krijgt deel wegverbreding A9 Badhoevedorp-Holendrecht

A9 vanuit de lucht. Foto: Rijkswaterstaat

Heijmans gaat een deel van het project A9 Badhoevedorp-Holendrecht voor zijn rekening nemen. De Spaanse bouwer FCC, die het project eind vorig jaar als onderdeel van het consortium VeenIX gegund kreeg van Rijkswaterstaat, besteedt een deel van het werk uit aan Heijmans. Het gaat om de asfaltering en het plaatsen van geluidsschermen. De opdracht heeft een waarde van 80 tot 90 miljoen euro.

Eerder deze week tekenden de twee partijen een samenwerkingsovereenkomst. FCC Construcción werkt geregeld samen met lokale bedrijven in het gebied waar de bouwer opdrachten heeft verworven. Het concern behoort tot de vijftien grootste bouwbedrijven in Europa.

Rijkswaterstaat verbreedt de komende jaren de snelwegen tussen Schiphol, Amsterdam en Almere (SAA) in vijf verschillende deelprojecten om de doorstroming en de bereikbaarheid te verbeteren. In het project A9 Badhoevedorp-Holendrecht – het vijfde en laatste traject – wordt de snelweg tussen deze twee knooppunten verbreed naar rijstroken per rijrichting en komt er een wisselbaan. Bij Amstelveen komt de A9 over een lengte van 1,6 kilometer verdiept te liggen met drie overkappingen. Bij Ouderkerk aan de Amstel worden geluidsschermen neergezet over een lengte van veertien kilometer en wordt er stil asfalt aangelegd.

559 miljoen euro

In september 2019 gunde Rijkswaterstaat het project definitief aan VeenIX, een consortium dat naast FCC bestaat uit Macquarie Capital, Siemens en Count & Cooper. Een paar maanden had Rijkswaterstaat het werk al voorlopig gegund aan datzelfde consortium. De gehele opdracht heeft een waarde van ruim 559 miljoen euro. Er waren destijds maar twee inschrijvingen overgebleven. Bij de gunning ontstond commotie in de markt over het feit dat er geen Nederlandse bouwer bij het project betrokken was.

A9 Gaasperdammerweg

Heijmans was al eerder betrokken bij een van de SAA-projecten. De bouwer maakte samen met Ballast Nedam, Fluor en 3i Infrastructure deel uit van het consortium IXAS, dat verantwoordelijk was voor de weguitbreiding van de A9 Gaasperdammerweg (de A9 Holendrecht-Diemen). Onderdeel van het project was de aanleg van de Gaasperdammertunnel, die sinds eind november nu helemaal geopend is voor het verkeer.

De voorbereidende werkzaamheden zijn dit jaar gestart. Naar verwachting moet het gehele project in de loop van 2026 klaar zijn.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Onderwerpen:

Auteur: Redactie Infrasite