Noordelijke Randweg Voorhout, foto gemeente Teylingen

Zuid-Holland draagt 7,3 miljoen euro bij aan Noordelijke Randweg Voorhout

De provincie Zuid-Holland betaalt 7,3 miljoen euro mee aan de aanleg van de Noordelijke Randweg Voorhout. De totale projectkosten bedragen ongeveer 30 miljoen euro. De weg wordt onderdeel van de Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV)-verbinding tussen Noordwijk en Schiphol, via Voorhout en Sassenheim.

In het totaalbedrag van 30 miljoen euro zitten niet alleen de kosten van de aanleg van de weg, maar ook die van een spooronderdoorgang, een nieuwe brug over de trekvaart en de aansluiting op de N44. Ook onderzoek, ontwerp en de aankoop van grond zijn meegeteld.

De Hoogwaardige Openbaar Vervoer (HOV)-verbinding Noordwijk-Schiphol wordt gerealiseerd door acht samenwerkende partijen. De provincie Zuid-Holland trekt het project bestuurlijk en werkt daarbij samen met de provincie Noord-Holland, de gemeente Noordwijk, Lisse, Teylingen, Haarlemmermeer, het gemeentelijke samenwerkingsverband Holland-Rijnland en de Vervoerregio Amsterdam.

Onlangs gunde de gemeente Teylingen de aanleg van de Noordelijke Randweg Voorhout aan aannemer Heijmans. Het contract omvat de aanleg van de randweg zelf en het naastgelegen fietspad, de bouw van een brug over de Haarlemmertrekvaart, een nieuwe aansluiting op de provinciale weg N444, een fietstunnel onder de N444 en de inrichting van de naast de randweg gelegen ecologische verbindingszone.

Deelcontracten

De aanleg van de Noordelijke Randweg gebeurt door middel van verschillende contracten. Medio vorig jaar is de voorbelasting aangelegd op het tracé van de weg en najaar 2019 is Heijmans gestart met de bouw van de onderdoorgang van het spoor, in opdracht van de gemeente Teylingen en ProRail. Dit waren de eerste twee contracten.

Het derde contract omvat de aanleg van de randweg zelf en het naastgelegen fietspad. De randweg gaat aansluiten op de N444 ten zuiden van de Noordwijkerhoekbrug in de vorm van een dubbelstrooksrotonde. De bouw van deze aansluiting, inclusief een fietstunnel onder de N444 door en een brug voor autoverkeer, fietsers en voetgangers voor de oversteek van de trekvaart, zijn ook onderdeel van dit werk. Tot slot is ook de aanleg van de ecologische zone, tussen de randweg en de trekvaart in dit contract opgenomen.

De gemeente heeft dit werk afgelopen periode aanbesteed en koos voor Heijmans, die na de spooronderdoorgang nu ook de randweg voor zijn rekening mag nemen. De werkzaamheden buiten starten naar verwachting in maart 2021 en zijn halverwege 2022 afgerond.

Auteur: Redactie Infrasite