Winnende asfaltinnovaties van BAM getest op A12 en A73

proefvak duurzaam asfalt BAM A12, foto: BAM

BAM Infra Nederland heeft zowel in het westen als het zuiden van het land proefvakken met duurzaam asfalt aangelegd. De aanleg komt voort uit de prijsvraag Duurzaam Asfalt die Rijkswaterstaat uitschreef. In de proefvakken liggen de winnende innovaties van de aannemer. Ze bevinden zich op de A12 richting Den Haag bij de aansluiting Nootdorp en op de A73 bij Roermond.

In de prijsvraag ging het om duurzame asfaltmengsels die op korte termijn gebruikt kunnen worden op de Nederlandse snelwegen en om een nog veel duurzamere variant die pas in de toekomst beschikbaar is. Op beide onderdelen werden de inschrijvingen van BAM gehonoreerd. Het tweelaags zoab op de A73 is gericht op de toekomst, dat op de A12 is al op korte termijn beschikbaar.

Procedé

Het asfalt in het proefvak op de A12 bestaat voor 80 procent uit hergebruikte grondstoffen uit oud asfalt. Bij de productie van dit asfaltmengsel kan BAM volstaan met lagere temperaturen dan standaard: 115 in plaats van 165 graden Celsius. BAM verwacht dat het nieuwe asfalt, ZOAB 16, net zo lang meegaat als conventionele soorten.

Bij Roermond beproeven BAM en Rijkswaterstaat twee innovaties op een proefvak van 2 kilometer. De hoge hergebruikpercentages van 80 en 95 procent zijn te danken aan het proces dat BAM toepast. BAM Infra ontleedt het oude asfalt in de oorspronkelijke componenten door alle stenen uit het asfalt te scheiden van de mastiek, het mengsel van zand, vulstof en bitumen tussen de stenen. De gescheiden bestanddelen worden opnieuw gebruikt in nieuw asfalt, met een kleine toevoeging van nieuwe bestanddelen. Dat procedé gaat niet ten koste van de kwaliteit. Wat het duurzame karakter versterkt is dat BAM Infra het asfalt op een lagere temperatuur produceert: 105 in plaats van de 165 graden Celsius bij conventioneel asfalt. Dat verlaagt het energieverbruik en de CO2-uitstoot.

Naast de asfaltmengsels worden vezels getest die aan het asfalt voor de deklaag van de tweelaags zoab zijn toegevoegd. Deze kunnen de levensduur van het asfalt verlengen en ertoe bijdragen dat er minder wegonderhoud nodig is. Met de proef wil Rijkswaterstaat kijken hoe effectief de toegepaste productie- en hergebruikmethodes zijn.

Klimaatneutrale rijksprojecten

De prijsvraag van Rijkswaterstaat past binnen de strategie voor klimaatneutrale en circulaire rijksinfrastructuurprojecten van Rijkswaterstaat, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en ProRail. Deze strategie richt zich op terreinen waar de meeste winst te behalen valt. De prijsvraag is onderdeel van het zogeheten transitiepad duurzame wegverhardingen. De opdracht is in 2018 in de markt gezet. Bij een positieve uitkomst mag BAM Infra de asfaltmengsels ook op andere plekken toepassen voor Rijkswaterstaat en voor andere opdrachtgevers.

Dankzij het Europese samenwerkingsverband CEDR (Conférence Européenne des Directeurs des Routes) van wegbeheerders, waarin ook Nederland is vertegenwoordigd, zullen de uitkomsten van de proef bij Roermond ook gedeeld worden met de andere deelnemende landen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Winnende asfaltinnovaties van BAM getest op A12 en A73 | Infrasite

Winnende asfaltinnovaties van BAM getest op A12 en A73

proefvak duurzaam asfalt BAM A12, foto: BAM

BAM Infra Nederland heeft zowel in het westen als het zuiden van het land proefvakken met duurzaam asfalt aangelegd. De aanleg komt voort uit de prijsvraag Duurzaam Asfalt die Rijkswaterstaat uitschreef. In de proefvakken liggen de winnende innovaties van de aannemer. Ze bevinden zich op de A12 richting Den Haag bij de aansluiting Nootdorp en op de A73 bij Roermond.

In de prijsvraag ging het om duurzame asfaltmengsels die op korte termijn gebruikt kunnen worden op de Nederlandse snelwegen en om een nog veel duurzamere variant die pas in de toekomst beschikbaar is. Op beide onderdelen werden de inschrijvingen van BAM gehonoreerd. Het tweelaags zoab op de A73 is gericht op de toekomst, dat op de A12 is al op korte termijn beschikbaar.

Procedé

Het asfalt in het proefvak op de A12 bestaat voor 80 procent uit hergebruikte grondstoffen uit oud asfalt. Bij de productie van dit asfaltmengsel kan BAM volstaan met lagere temperaturen dan standaard: 115 in plaats van 165 graden Celsius. BAM verwacht dat het nieuwe asfalt, ZOAB 16, net zo lang meegaat als conventionele soorten.

Bij Roermond beproeven BAM en Rijkswaterstaat twee innovaties op een proefvak van 2 kilometer. De hoge hergebruikpercentages van 80 en 95 procent zijn te danken aan het proces dat BAM toepast. BAM Infra ontleedt het oude asfalt in de oorspronkelijke componenten door alle stenen uit het asfalt te scheiden van de mastiek, het mengsel van zand, vulstof en bitumen tussen de stenen. De gescheiden bestanddelen worden opnieuw gebruikt in nieuw asfalt, met een kleine toevoeging van nieuwe bestanddelen. Dat procedé gaat niet ten koste van de kwaliteit. Wat het duurzame karakter versterkt is dat BAM Infra het asfalt op een lagere temperatuur produceert: 105 in plaats van de 165 graden Celsius bij conventioneel asfalt. Dat verlaagt het energieverbruik en de CO2-uitstoot.

Naast de asfaltmengsels worden vezels getest die aan het asfalt voor de deklaag van de tweelaags zoab zijn toegevoegd. Deze kunnen de levensduur van het asfalt verlengen en ertoe bijdragen dat er minder wegonderhoud nodig is. Met de proef wil Rijkswaterstaat kijken hoe effectief de toegepaste productie- en hergebruikmethodes zijn.

Klimaatneutrale rijksprojecten

De prijsvraag van Rijkswaterstaat past binnen de strategie voor klimaatneutrale en circulaire rijksinfrastructuurprojecten van Rijkswaterstaat, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en ProRail. Deze strategie richt zich op terreinen waar de meeste winst te behalen valt. De prijsvraag is onderdeel van het zogeheten transitiepad duurzame wegverhardingen. De opdracht is in 2018 in de markt gezet. Bij een positieve uitkomst mag BAM Infra de asfaltmengsels ook op andere plekken toepassen voor Rijkswaterstaat en voor andere opdrachtgevers.

Dankzij het Europese samenwerkingsverband CEDR (Conférence Européenne des Directeurs des Routes) van wegbeheerders, waarin ook Nederland is vertegenwoordigd, zullen de uitkomsten van de proef bij Roermond ook gedeeld worden met de andere deelnemende landen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite