versterking Rijnkade Arnhem
Klus van €25 miljoen

Eerste damwanden en ankers voor dijkversterking Rijnkade Arnhem

De Nelson Mandelabrug over de Nederrijn. Onder de brug zie je de Rijnkade en het bouwterrein van de aannemers. Ballast Nedam

De kop is eraf voor Ballast Nedam, Hakkers en Van der Ven. Afgelopen weekend plaatsten de aannemers de eerste damwanden en ankers voor de versterking van de Rijnkade in Arnhem.

Het plaatselijke waterschap gunde de klus in februari aan de bouwcombinatie voor een aanneemsom van 25 miljoen euro. In ruil werken de bedrijven tot en met 2025 aan de vernieuwing van 350 meter aan damwanden en de versterking van een bijna anderhalf kilometer lange dijk.

De eerste wegafsluiting voor de werkzaamheden is inmiddels achter de rug, maakt Ballast Nedam op dinsdag op zijn website bekend. “Afgelopen weekend hebben we dag en nacht doorgewerkt om de nieuwe damwand in te trillen en verankering in te boren bij het Roermondsplein.”

“In het laatste weekend van oktober zullen we ankers afspannen en de deksloven en leuning aanbrengen. Daarna gaan de werkzaamheden door, maar zijn grote afsluitingen niet meer nodig. Als alles volgens plan verloopt, is de Arnhemse Rijnkade in 2025 weer helemaal klaar voor de toekomst.”

Werken naast de binnenstad

Het meeste materieel is volgens Ballast Nedam volledig elektrisch. Dat geldt ook voor de knijperauto die bouwmaterialen naar de kade brengt. Uitstootvermindering stond hoog op het lijstje van de opdrachtgever, het waterschap Rijn en IJssel, die de klus in februari aan de bouwcombinatie gunde.

De werkzaamheden vinden plaats op nog geen 100 meter van het centrum van Arnhem. Mede daarom wordt het betonwerk prefab aangevoerd over het water, zei Ballast Nedam eerder in een nieuwsbericht over het project. “Dat scheelt een hoop transportbewegingen door de Arnhemse binnenstad.”

Een deel van het geld voor het project wordt gefinancierd door het Hoogwaterbeschermingsprogramma (HWBP). De werkzaamheden moeten er dan ook voornamelijk voor zorgen dat de kade en dijk voldoen aan de landelijke eisen voor waterveiligheid. Daarbovenop maken de bouwers meer ruimte voor ontmoetingsplekken, horeca en wandelaars.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Eerste damwanden en ankers voor dijkversterking Rijnkade Arnhem | Infrasite
versterking Rijnkade Arnhem
Klus van €25 miljoen

Eerste damwanden en ankers voor dijkversterking Rijnkade Arnhem

De Nelson Mandelabrug over de Nederrijn. Onder de brug zie je de Rijnkade en het bouwterrein van de aannemers. Ballast Nedam

De kop is eraf voor Ballast Nedam, Hakkers en Van der Ven. Afgelopen weekend plaatsten de aannemers de eerste damwanden en ankers voor de versterking van de Rijnkade in Arnhem.

Het plaatselijke waterschap gunde de klus in februari aan de bouwcombinatie voor een aanneemsom van 25 miljoen euro. In ruil werken de bedrijven tot en met 2025 aan de vernieuwing van 350 meter aan damwanden en de versterking van een bijna anderhalf kilometer lange dijk.

De eerste wegafsluiting voor de werkzaamheden is inmiddels achter de rug, maakt Ballast Nedam op dinsdag op zijn website bekend. “Afgelopen weekend hebben we dag en nacht doorgewerkt om de nieuwe damwand in te trillen en verankering in te boren bij het Roermondsplein.”

“In het laatste weekend van oktober zullen we ankers afspannen en de deksloven en leuning aanbrengen. Daarna gaan de werkzaamheden door, maar zijn grote afsluitingen niet meer nodig. Als alles volgens plan verloopt, is de Arnhemse Rijnkade in 2025 weer helemaal klaar voor de toekomst.”

Werken naast de binnenstad

Het meeste materieel is volgens Ballast Nedam volledig elektrisch. Dat geldt ook voor de knijperauto die bouwmaterialen naar de kade brengt. Uitstootvermindering stond hoog op het lijstje van de opdrachtgever, het waterschap Rijn en IJssel, die de klus in februari aan de bouwcombinatie gunde.

De werkzaamheden vinden plaats op nog geen 100 meter van het centrum van Arnhem. Mede daarom wordt het betonwerk prefab aangevoerd over het water, zei Ballast Nedam eerder in een nieuwsbericht over het project. “Dat scheelt een hoop transportbewegingen door de Arnhemse binnenstad.”

Een deel van het geld voor het project wordt gefinancierd door het Hoogwaterbeschermingsprogramma (HWBP). De werkzaamheden moeten er dan ook voornamelijk voor zorgen dat de kade en dijk voldoen aan de landelijke eisen voor waterveiligheid. Daarbovenop maken de bouwers meer ruimte voor ontmoetingsplekken, horeca en wandelaars.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.