keersluis Kornwerderzand sluisdeur BAM Levvel
Stalen kolossus

Sluisdeur van 1.000 ton aan de haak: ‘Dit is waarom je techniek studeert’

De roldeur. Een beeld zegt meer dan duizend woorden. via BAM Infra

Reden voor feest bij bouwcombinatie Levvel. Het team plaatste van de week een stalen roldeur van één miljoen kilogram in de keersluis Kornwerderzand. De vraag was of de weersomstandigheden het zouden toestaan, maar de operatie liep op rolletjes. “Dit is waarom je techniek wilt studeren”, reageert projectmanager Pieter Kersten op de website van BAM. 

Het Bunnikse bouwbedrijf is samen met Van Oord, Rebel en Invesis onderdeel van bouwcombinatie Levvel. In opdracht van Rijkswaterstaat bouwt de combinatie twee nieuwe keersluizen om de Afsluitdijk te versterken. Zo blijft Nederland beschermd tegen hoogwater op de Waddenzee. Met het project zijn honderden miljoenen euro’s gemoeid.

De keersluis in Den Oever werd eind 2022 opgeleverd. Het kunstwerk in Kornwerderzand is onderweg. Op de koude ochtend van 8 maart zette Levvel een belangrijke stap. De bouwcombinatie plaatste een gigantische roldeur met een breedte van 58 meter, een hoogte van 14 meter en een gewicht van 1.000 ton.

De stalen kolossus werd door HSM Steel Structures in Schiedam geproduceerd. Inmiddels staat de deur keurig op de railbaan. De volledige hijsoperatie — van het aanhaken tot aan het plaatsen van de roldeur — duurde zo’n vier uur. Het team gebruikte een speciale drijvende huiskraan van 70 meter hoog en 32 meter breed, zoals hieronder afgebeeld.

Artikel vervolgt na de afbeelding

De kraan torent boven het complex uit.

Techniek is kunst

Projectmanager Kersten is trots als een pauw. “Het geeft echt een goed gevoel om te zien hoe alles waar we jaren hard aan hebben gewerkt in één dag samenkomt. Baggeren, grondmechanica, duikwerk, staal, beton, heavy-lifting, werktuigbouwkunde en meer; bij deze operatie kwam het allemaal aan bod.”

“De komende maanden monteren we de roldeur af”, vult BAM aan. “Ook vervangen we de tijdelijke lieren voor definitieve lieren. De tijdelijke lieren waren nodig om de deur in de kast te trekken. Naar verwachting is de keersluis Kornwerderzand in begin 2024 klaar.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Sluisdeur van 1.000 ton aan de haak: ‘Dit is waarom je techniek studeert’ | Infrasite
keersluis Kornwerderzand sluisdeur BAM Levvel
Stalen kolossus

Sluisdeur van 1.000 ton aan de haak: ‘Dit is waarom je techniek studeert’

De roldeur. Een beeld zegt meer dan duizend woorden. via BAM Infra

Reden voor feest bij bouwcombinatie Levvel. Het team plaatste van de week een stalen roldeur van één miljoen kilogram in de keersluis Kornwerderzand. De vraag was of de weersomstandigheden het zouden toestaan, maar de operatie liep op rolletjes. “Dit is waarom je techniek wilt studeren”, reageert projectmanager Pieter Kersten op de website van BAM. 

Het Bunnikse bouwbedrijf is samen met Van Oord, Rebel en Invesis onderdeel van bouwcombinatie Levvel. In opdracht van Rijkswaterstaat bouwt de combinatie twee nieuwe keersluizen om de Afsluitdijk te versterken. Zo blijft Nederland beschermd tegen hoogwater op de Waddenzee. Met het project zijn honderden miljoenen euro’s gemoeid.

De keersluis in Den Oever werd eind 2022 opgeleverd. Het kunstwerk in Kornwerderzand is onderweg. Op de koude ochtend van 8 maart zette Levvel een belangrijke stap. De bouwcombinatie plaatste een gigantische roldeur met een breedte van 58 meter, een hoogte van 14 meter en een gewicht van 1.000 ton.

De stalen kolossus werd door HSM Steel Structures in Schiedam geproduceerd. Inmiddels staat de deur keurig op de railbaan. De volledige hijsoperatie — van het aanhaken tot aan het plaatsen van de roldeur — duurde zo’n vier uur. Het team gebruikte een speciale drijvende huiskraan van 70 meter hoog en 32 meter breed, zoals hieronder afgebeeld.

Artikel vervolgt na de afbeelding

De kraan torent boven het complex uit.

Techniek is kunst

Projectmanager Kersten is trots als een pauw. “Het geeft echt een goed gevoel om te zien hoe alles waar we jaren hard aan hebben gewerkt in één dag samenkomt. Baggeren, grondmechanica, duikwerk, staal, beton, heavy-lifting, werktuigbouwkunde en meer; bij deze operatie kwam het allemaal aan bod.”

“De komende maanden monteren we de roldeur af”, vult BAM aan. “Ook vervangen we de tijdelijke lieren voor definitieve lieren. De tijdelijke lieren waren nodig om de deur in de kast te trekken. Naar verwachting is de keersluis Kornwerderzand in begin 2024 klaar.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.