Sluis Heel. Foto: Rijkswaterstaat

Onderhoud Sluis Heel is achter de rug

Na ruim een half jaar heeft de combinatie Mourik-Dynniq het onderhoud aan Sluis Heel afgerond. Vanaf afgelopen mei zijn de nivelleersystemen van het bijna vijftig jaar oude complex in de Maasroute hersteld.

Het is in korte tijd de tweede onderhoudsklus op deze route die wordt afgerond. Recent leverde Heijmans de opgeknapte Sluis Sambeek op. Ook bij dit object uit 1926 werden de nivelleersystemen onder handen genomen. En de combinatie Mourik-Dynnig speelde in die klus eveneens een rol door de hydrauliekslangen van de sluis te vervangen.

Bij Sluis Heel nam de combinatie dus de nivelleersystemen onder handen. De schuiven zijn uit de putten gehesen en in een werkplaats onder handen genomen. Voordat de schuiven terug ingehesen werden, hebben er tests plaatsgevonden. De sluis heeft ook aan aantal kapotte bolders en daarvan worden er dit jaar nog drie gerepareerd.

Zeven stuw- en sluiscomplexen

Heel is één van de zeven sluis- en stuwcomplexen die tussen 1915 en 1942 werden gerealiseerd om de Maas bevaarbaar te maken. Door het waterpeil te reguleren kan er ook in tijden van droogte lang worden doorgevaren. De zeven objecten bevinden zich tussen Borgharen en Lith en vormen samen de Maasroute. In oktober 2021 werden onderhoudswerkzaamheden aan de Maassluis in Belfeld afgerond en na Sluis Sambeek is ook Sluis Heel dus weer klaar voor de toekomst. In 2022 wordt gestart met het repareren van de nivelleersystemen van Sluis Linne.

Lees ook: CE-onderzoek Maeslantkering en Hartelkering gegund aan IMPAKT

Onderwerpen:

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van Infrasite. Daarnaast is hij hoofdredacteur Personenvervoer & Verkeer bij online vakbladuitgeverij ProMedia.

Onderhoud Sluis Heel is achter de rug | Infrasite
Sluis Heel. Foto: Rijkswaterstaat

Onderhoud Sluis Heel is achter de rug

Na ruim een half jaar heeft de combinatie Mourik-Dynniq het onderhoud aan Sluis Heel afgerond. Vanaf afgelopen mei zijn de nivelleersystemen van het bijna vijftig jaar oude complex in de Maasroute hersteld.

Het is in korte tijd de tweede onderhoudsklus op deze route die wordt afgerond. Recent leverde Heijmans de opgeknapte Sluis Sambeek op. Ook bij dit object uit 1926 werden de nivelleersystemen onder handen genomen. En de combinatie Mourik-Dynnig speelde in die klus eveneens een rol door de hydrauliekslangen van de sluis te vervangen.

Bij Sluis Heel nam de combinatie dus de nivelleersystemen onder handen. De schuiven zijn uit de putten gehesen en in een werkplaats onder handen genomen. Voordat de schuiven terug ingehesen werden, hebben er tests plaatsgevonden. De sluis heeft ook aan aantal kapotte bolders en daarvan worden er dit jaar nog drie gerepareerd.

Zeven stuw- en sluiscomplexen

Heel is één van de zeven sluis- en stuwcomplexen die tussen 1915 en 1942 werden gerealiseerd om de Maas bevaarbaar te maken. Door het waterpeil te reguleren kan er ook in tijden van droogte lang worden doorgevaren. De zeven objecten bevinden zich tussen Borgharen en Lith en vormen samen de Maasroute. In oktober 2021 werden onderhoudswerkzaamheden aan de Maassluis in Belfeld afgerond en na Sluis Sambeek is ook Sluis Heel dus weer klaar voor de toekomst. In 2022 wordt gestart met het repareren van de nivelleersystemen van Sluis Linne.

Lees ook: CE-onderzoek Maeslantkering en Hartelkering gegund aan IMPAKT

Onderwerpen:

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van Infrasite. Daarnaast is hij hoofdredacteur Personenvervoer & Verkeer bij online vakbladuitgeverij ProMedia.