Sluis Sambeek. Foto: Heijmans

Opgeknapte Sluis Sambeek kan weer jaren mee

Het onderhoud aan Sluis Sambeek, onderdeel van de Maasroute, is door Heijmans afgerond. Het bedrijf werkte in opdracht van Rijkswaterstaat sinds begin 2021 aan het vervangen van de nivelleersystemen van de sluis uit 1926.

Voor het vervangen van deze schuiven in de sluisdeuren zijn de deuren op de kant gehesen en daar onder handen genomen. Na het vervangen van de schuiven zijn de sluisdeuren weer op hun plaats gehesen en intussen is de werking ervan ook uitgebreid getest. Terwijl de schuiven werden vervangen, heeft de combinatie Mourik-Dynniq de hydrauliekslangen vervangen. Door de werkzaamheden te combineren, waren er geen extra stremmingen voor de scheepvaart. Wel heeft het hoogwater van afgelopen zomer het werk gehinderd, maar desondanks is alles volgens de planning afgerond.

Zeven sluis- en stuwcomplexen

Sluis Sambeek is sinds 1926 in gebruik. Het is één van de zeven sluis- en stuwcomplexen die tussen 1915 en 1942 werden gerealiseerd om de Maas bevaarbaar te maken. Door het waterpeil te reguleren kan er ook in tijden van droogte lang worden doorgevaren. De zeven objecten bevinden zich tussen Borgharen en Lith en vormen samen de Maasroute. In oktober 2021 werden onderhoudswerkzaamheden aan de Maassluis in Belfeld afgerond en momenteel vinden er nog de laatste onderhoudswerkzaamheden plaats aan de kanaalsluis van Heel. In 2022 wordt gestart met het repareren van de nivelleersystemen van Sluis Linne.

Lees ook:

Onderwerpen: ,

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van Infrasite. Daarnaast is hij hoofdredacteur Personenvervoer & Verkeer bij online vakbladuitgeverij ProMedia.

Opgeknapte Sluis Sambeek kan weer jaren mee | Infrasite
Sluis Sambeek. Foto: Heijmans

Opgeknapte Sluis Sambeek kan weer jaren mee

Het onderhoud aan Sluis Sambeek, onderdeel van de Maasroute, is door Heijmans afgerond. Het bedrijf werkte in opdracht van Rijkswaterstaat sinds begin 2021 aan het vervangen van de nivelleersystemen van de sluis uit 1926.

Voor het vervangen van deze schuiven in de sluisdeuren zijn de deuren op de kant gehesen en daar onder handen genomen. Na het vervangen van de schuiven zijn de sluisdeuren weer op hun plaats gehesen en intussen is de werking ervan ook uitgebreid getest. Terwijl de schuiven werden vervangen, heeft de combinatie Mourik-Dynniq de hydrauliekslangen vervangen. Door de werkzaamheden te combineren, waren er geen extra stremmingen voor de scheepvaart. Wel heeft het hoogwater van afgelopen zomer het werk gehinderd, maar desondanks is alles volgens de planning afgerond.

Zeven sluis- en stuwcomplexen

Sluis Sambeek is sinds 1926 in gebruik. Het is één van de zeven sluis- en stuwcomplexen die tussen 1915 en 1942 werden gerealiseerd om de Maas bevaarbaar te maken. Door het waterpeil te reguleren kan er ook in tijden van droogte lang worden doorgevaren. De zeven objecten bevinden zich tussen Borgharen en Lith en vormen samen de Maasroute. In oktober 2021 werden onderhoudswerkzaamheden aan de Maassluis in Belfeld afgerond en momenteel vinden er nog de laatste onderhoudswerkzaamheden plaats aan de kanaalsluis van Heel. In 2022 wordt gestart met het repareren van de nivelleersystemen van Sluis Linne.

Lees ook:

Onderwerpen: ,

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van Infrasite. Daarnaast is hij hoofdredacteur Personenvervoer & Verkeer bij online vakbladuitgeverij ProMedia.