Maeslantkering. Foto: iStock / Janssen Kruse Productions

CE-onderzoek Maeslantkering en Hartelkering gegund aan IMPAKT

Pilz, Royal HaskoningDHV en Witteveen+Bos gaan onderzoeken hoe de Maeslantkering en Hartelkering aan de eisen voor CE-markering kunnen voldoen. Zij doen dat in opdracht van Rijkswaterstaat als consortium IMPAKT. De gunning is woensdag 8 december definitief geworden.

Royal HaskoningDHV, Witteveen+Bos en Pilz trekken als IMPAKT geregeld samen op bij aanbestedingen en het uitvoeren van opdrachten. Het nieuwste werk dat zij hebben binnengehaald, is dus onderzoeken hoe de Maeslantkering en de Hartelkering kunnen voldoen aan de eisen voor CE-markering met het doel dat deze in 2030 kan worden behaald. Bas van Wee is namens Witteveen+Bos projectleider, terwijl Arjan van Bommel van Pilz richting Rijkswaterstaat als projectdirecteur optreedt.

De hoogwaterkeringen vormen samen met de dijkverbreding Rozenburg de Europoortkering. “Het zijn twee gerenommeerde objecten. De Maeslantkering is misschien wel de bekendste hoogwaterkering van Nederland”, zo geeft Arjan van Bommel aan wat de uitstraling van deze opdracht naar de buitenwereld toe is.

Overzicht van maatregelen om aan CE-eisen te voldoen

“Om tot CE-markering te komen, moet een object voldoen aan de essentiële eisen voor veiligheid en gezondheid uit de machinerichtlijn. Dat vraagt om een overzicht van maatregelen die nodig zijn om aan deze eisen te voldoen. Dat overzicht gaan wij in opdracht van Rijkswaterstaat dus maken voor deze hoogwaterkeringen”, aldus Van Bommel. “We gaan onder meer een machineveiligheidsplan voor beide keringen maken en die houden we uiteraard ook actueel. Dat zal uiteindelijk resulteren in risicobeoordelingen met de bijbehorende rapportages.”

In het eerste kwartaal van 2022 gaan de werkzaamheden van start. In het laatste kwartaal van 2025 wordt de opdracht afgerond.

Lees ook:

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van Infrasite. Daarnaast is hij hoofdredacteur Personenvervoer & Verkeer bij online vakbladuitgeverij ProMedia.

CE-onderzoek Maeslantkering en Hartelkering gegund aan IMPAKT | Infrasite
Maeslantkering. Foto: iStock / Janssen Kruse Productions

CE-onderzoek Maeslantkering en Hartelkering gegund aan IMPAKT

Pilz, Royal HaskoningDHV en Witteveen+Bos gaan onderzoeken hoe de Maeslantkering en Hartelkering aan de eisen voor CE-markering kunnen voldoen. Zij doen dat in opdracht van Rijkswaterstaat als consortium IMPAKT. De gunning is woensdag 8 december definitief geworden.

Royal HaskoningDHV, Witteveen+Bos en Pilz trekken als IMPAKT geregeld samen op bij aanbestedingen en het uitvoeren van opdrachten. Het nieuwste werk dat zij hebben binnengehaald, is dus onderzoeken hoe de Maeslantkering en de Hartelkering kunnen voldoen aan de eisen voor CE-markering met het doel dat deze in 2030 kan worden behaald. Bas van Wee is namens Witteveen+Bos projectleider, terwijl Arjan van Bommel van Pilz richting Rijkswaterstaat als projectdirecteur optreedt.

De hoogwaterkeringen vormen samen met de dijkverbreding Rozenburg de Europoortkering. “Het zijn twee gerenommeerde objecten. De Maeslantkering is misschien wel de bekendste hoogwaterkering van Nederland”, zo geeft Arjan van Bommel aan wat de uitstraling van deze opdracht naar de buitenwereld toe is.

Overzicht van maatregelen om aan CE-eisen te voldoen

“Om tot CE-markering te komen, moet een object voldoen aan de essentiële eisen voor veiligheid en gezondheid uit de machinerichtlijn. Dat vraagt om een overzicht van maatregelen die nodig zijn om aan deze eisen te voldoen. Dat overzicht gaan wij in opdracht van Rijkswaterstaat dus maken voor deze hoogwaterkeringen”, aldus Van Bommel. “We gaan onder meer een machineveiligheidsplan voor beide keringen maken en die houden we uiteraard ook actueel. Dat zal uiteindelijk resulteren in risicobeoordelingen met de bijbehorende rapportages.”

In het eerste kwartaal van 2022 gaan de werkzaamheden van start. In het laatste kwartaal van 2025 wordt de opdracht afgerond.

Lees ook:

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van Infrasite. Daarnaast is hij hoofdredacteur Personenvervoer & Verkeer bij online vakbladuitgeverij ProMedia.