Betonprijs 2007 erkenning voor HSL-Zuid

De toekenning van de speciale projectprijs van de Betonprijs 2007 aan het project HSL-Zuid is een erkenning voor de goede samenwerking tussen opdrachtgever en opdrachtnemer bij de bouw van de eerste hogesnelheidslijn in Nederland. Dit zei Jaap Geluk, hoofdingenieur-directeur van Rijkswaterstaat HSL-Zuid bij de uitreiking van de Betonprijs, vandaag in Rotterdam tijdens de Betondag 2007.

In het juryrapport wordt opgemerkt dat door de bijzondere randvoorwaarden met betrekking tot milieu, veiligheid, rijcomfort, duurzaamheid en het dichtbevolkte gebied dat doorsneden wordt, het noodzakelijk was om 170 kunstwerken te bouwen. Ook wordt vermeld dat het een bijzondere prestatie is dat de lijninfrastructuur goed in het landschap is ingepast en tegelijkertijd getuigt van onze culturele identiteit.

Bij de aanleg van de HSL-Zuid is in totaal ruim 2,1 miljoen kubieke meter beton gebruikt. Deze hoeveelheid is gelijk aan een laag van 1 meter beton op 250 voetbalvelden. “Maar”, zo zei Jaap Geluk, “met beton alleen ben je er niet. Het gaat vooral om samenwerking tussen alle schakels in de keten. Dat levert het uiteindelijke resultaat op in de vorm van 100 km nieuw betonnen spoor, 170 kunstwerken zoals tunnels en viaducten en vernieuwing en verbreding van delen van de A4 en A16.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: HSL-Zuid

Betonprijs 2007 erkenning voor HSL-Zuid | Infrasite

Betonprijs 2007 erkenning voor HSL-Zuid

De toekenning van de speciale projectprijs van de Betonprijs 2007 aan het project HSL-Zuid is een erkenning voor de goede samenwerking tussen opdrachtgever en opdrachtnemer bij de bouw van de eerste hogesnelheidslijn in Nederland. Dit zei Jaap Geluk, hoofdingenieur-directeur van Rijkswaterstaat HSL-Zuid bij de uitreiking van de Betonprijs, vandaag in Rotterdam tijdens de Betondag 2007.

In het juryrapport wordt opgemerkt dat door de bijzondere randvoorwaarden met betrekking tot milieu, veiligheid, rijcomfort, duurzaamheid en het dichtbevolkte gebied dat doorsneden wordt, het noodzakelijk was om 170 kunstwerken te bouwen. Ook wordt vermeld dat het een bijzondere prestatie is dat de lijninfrastructuur goed in het landschap is ingepast en tegelijkertijd getuigt van onze culturele identiteit.

Bij de aanleg van de HSL-Zuid is in totaal ruim 2,1 miljoen kubieke meter beton gebruikt. Deze hoeveelheid is gelijk aan een laag van 1 meter beton op 250 voetbalvelden. “Maar”, zo zei Jaap Geluk, “met beton alleen ben je er niet. Het gaat vooral om samenwerking tussen alle schakels in de keten. Dat levert het uiteindelijke resultaat op in de vorm van 100 km nieuw betonnen spoor, 170 kunstwerken zoals tunnels en viaducten en vernieuwing en verbreding van delen van de A4 en A16.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: HSL-Zuid