DEUTSCHE BAHN

Bouwwerkzaamheden zorgen voor record treinvertraging in Duitsland

Eerste ICE op het nieuwbouwtraject Wendlingen–Ulm in Duitsland Foto DB/Jannik Walter

De Duitse spoorwegmaatschappij Deutsche Bahn (DB) heeft in november de slechtste punctualiteitscijfers in acht jaar neergezet met zijn langeafstandstreinen. Vorige maand arriveerde ongeveer de helft van de ICE’s laat op zijn bestemming. De belangrijkste oorzaak voor de vertragingen waren bouwwerkzaamheden, schrijft de Duitse krant Bild am Sonntag.

Volgens de Duitse transportminister Volker Wissing is het slechte cijfer te wijten aan tientallen jaren van verwaarlozing van de infrastructuur. Daarom zijn er de laatste tijd veel meer werkzaamheden dan een paar jaar terug, omdat er veel achterstallig onderhoud moet worden gedaan, zegt de minister.

Renovatie

In de bouwwerkzaamheden ligt volgens hem ook de oplossing. ‘Er is geen ontkomen aan de algemene renovatie van het spoor als we weer meer stipte treinen willen hebben.’ Volgend jaar wordt de spoorlijn tussen Mannheim en Frankfurt, een van de belangrijkste verkeersaders van het Duitse spoorwegnet, volledig gerenoveerd. ‘Dit zal een positieve invloed hebben op de betrouwbaarheid en stiptheid in heel Duitsland’, aldus de minister.

6 minuten

Een trein wordt als op tijd beschouwd als deze minder dan zes minuten te laat is. Geannuleerde treinen tellen niet mee in de statistieken, evenals gemiste aansluitingen. De gemeten vertragingen gelden ook voor de normale intercity’s van Deutsche Bahn.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen: , ,

Auteur: Bart Oosterveld

Bouwwerkzaamheden zorgen voor record treinvertraging in Duitsland | Infrasite
DEUTSCHE BAHN

Bouwwerkzaamheden zorgen voor record treinvertraging in Duitsland

Eerste ICE op het nieuwbouwtraject Wendlingen–Ulm in Duitsland Foto DB/Jannik Walter

De Duitse spoorwegmaatschappij Deutsche Bahn (DB) heeft in november de slechtste punctualiteitscijfers in acht jaar neergezet met zijn langeafstandstreinen. Vorige maand arriveerde ongeveer de helft van de ICE’s laat op zijn bestemming. De belangrijkste oorzaak voor de vertragingen waren bouwwerkzaamheden, schrijft de Duitse krant Bild am Sonntag.

Volgens de Duitse transportminister Volker Wissing is het slechte cijfer te wijten aan tientallen jaren van verwaarlozing van de infrastructuur. Daarom zijn er de laatste tijd veel meer werkzaamheden dan een paar jaar terug, omdat er veel achterstallig onderhoud moet worden gedaan, zegt de minister.

Renovatie

In de bouwwerkzaamheden ligt volgens hem ook de oplossing. ‘Er is geen ontkomen aan de algemene renovatie van het spoor als we weer meer stipte treinen willen hebben.’ Volgend jaar wordt de spoorlijn tussen Mannheim en Frankfurt, een van de belangrijkste verkeersaders van het Duitse spoorwegnet, volledig gerenoveerd. ‘Dit zal een positieve invloed hebben op de betrouwbaarheid en stiptheid in heel Duitsland’, aldus de minister.

6 minuten

Een trein wordt als op tijd beschouwd als deze minder dan zes minuten te laat is. Geannuleerde treinen tellen niet mee in de statistieken, evenals gemiste aansluitingen. De gemeten vertragingen gelden ook voor de normale intercity’s van Deutsche Bahn.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Onderwerpen: , ,

Auteur: Bart Oosterveld