BAM A12 asfalteren arnhem
Extra droge kleren

BAM asfalteert in de stortregen om vertraging A12 Arnhem te voorkomen

De paraplu ging open ANP / Sem van der Wal

De zware buien van de afgelopen week hebben de werkzaamheden aan de A12 bij Arnhem ‘nauwelijks vertraagd’, laat Rijkswaterstaat op dinsdag weten. Het wegdeel gaat vannacht weer open. BAM Infra kwam de regen te boven met vluchtroutes voor asfaltvervoer, speciaal materieel en aangepaste roosters. 

De aannemer werkt sinds vorige week aan een wegdeel van acht kilometer tussen de knooppunten Grijsoord en Waterberg. Medewerkers vervingen asfalt over een oppervlakte van ongeveer vijftien voetbalvelden. Viaducten en delen van de vangrails kregen onderhoud.

Een groepje wegwerkers werd vorige week op locatie door De Gelderlander gevraagd hoe het is om in de stromende regen naast een grote asfalteringsmachine te lopen. “Ik denk dat je je daar wel iets bij kunt voorstellen”, klonk het antwoord.

Vanwege het slechte weer was het even de vraag of het op tijd ging lukken om het onderhoud af te ronden. Inmiddels hebben we een antwoord. Het wegdeel heropent vannacht om 04:00 voor verkeer, precies zoals eerder aangekondigd.

Warmhoudbakken en veegzuigwagens

Kou, nattigheid en asfalt gaan zelden goed samen. Een beetje miezerregen kan geen kwaad voor de kwaliteit, maar een zware hoosbui wél, zei projectleider Christian Holterman vorige week tegenover De Gelderlander. Vandaar trof de aannemer een aantal maatregelen.

Extra ‘veegzuigwagens’ werden ingezet om het regenwater van de weg te krijgen. Vrachtwagens brachten het asfalt in speciale warmhoudbakken van centrales in Deventer en Amsterdam naar het werkterrein. Chauffeurs gebruikten dezelfde spoedroutes als hulpdiensten om door te kunnen rijden en te voorkomen dat het asfalt afkoelde.

Nachtwerk en reservekleding

Holterman schatte eerder dat er gemiddeld 100 mensen per dag op locatie aan het werk zijn geweest. Een deel van hen ging ’s nachts door. Medewerkers namen reservekleding mee om doorweekte jassen en broeken te kunnen vervangen.

Soms werd het werk gepauzeerd om de regen te vermijden. De roosters waren aanpasbaar om iets eerder of later op de dag van start te gaan. “Als je een shift begint met zo’n regenbui, heb je daar de hele dag last van. Dat wil je gewoon echt niet”, aldus Holterman.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

BAM asfalteert in de stortregen om vertraging A12 Arnhem te voorkomen | Infrasite
BAM A12 asfalteren arnhem
Extra droge kleren

BAM asfalteert in de stortregen om vertraging A12 Arnhem te voorkomen

De paraplu ging open ANP / Sem van der Wal

De zware buien van de afgelopen week hebben de werkzaamheden aan de A12 bij Arnhem ‘nauwelijks vertraagd’, laat Rijkswaterstaat op dinsdag weten. Het wegdeel gaat vannacht weer open. BAM Infra kwam de regen te boven met vluchtroutes voor asfaltvervoer, speciaal materieel en aangepaste roosters. 

De aannemer werkt sinds vorige week aan een wegdeel van acht kilometer tussen de knooppunten Grijsoord en Waterberg. Medewerkers vervingen asfalt over een oppervlakte van ongeveer vijftien voetbalvelden. Viaducten en delen van de vangrails kregen onderhoud.

Een groepje wegwerkers werd vorige week op locatie door De Gelderlander gevraagd hoe het is om in de stromende regen naast een grote asfalteringsmachine te lopen. “Ik denk dat je je daar wel iets bij kunt voorstellen”, klonk het antwoord.

Vanwege het slechte weer was het even de vraag of het op tijd ging lukken om het onderhoud af te ronden. Inmiddels hebben we een antwoord. Het wegdeel heropent vannacht om 04:00 voor verkeer, precies zoals eerder aangekondigd.

Warmhoudbakken en veegzuigwagens

Kou, nattigheid en asfalt gaan zelden goed samen. Een beetje miezerregen kan geen kwaad voor de kwaliteit, maar een zware hoosbui wél, zei projectleider Christian Holterman vorige week tegenover De Gelderlander. Vandaar trof de aannemer een aantal maatregelen.

Extra ‘veegzuigwagens’ werden ingezet om het regenwater van de weg te krijgen. Vrachtwagens brachten het asfalt in speciale warmhoudbakken van centrales in Deventer en Amsterdam naar het werkterrein. Chauffeurs gebruikten dezelfde spoedroutes als hulpdiensten om door te kunnen rijden en te voorkomen dat het asfalt afkoelde.

Nachtwerk en reservekleding

Holterman schatte eerder dat er gemiddeld 100 mensen per dag op locatie aan het werk zijn geweest. Een deel van hen ging ’s nachts door. Medewerkers namen reservekleding mee om doorweekte jassen en broeken te kunnen vervangen.

Soms werd het werk gepauzeerd om de regen te vermijden. De roosters waren aanpasbaar om iets eerder of later op de dag van start te gaan. “Als je een shift begint met zo’n regenbui, heb je daar de hele dag last van. Dat wil je gewoon echt niet”, aldus Holterman.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.