spoorpro john voppen prorail stikstof
Railinfra

ProRail wil uitzondering op stikstofregels, kwart spoorprojecten onder druk

ProRail-directeur John Voppen gaf voorafgaand aan de persconferentie een rondleiding bij station Ede-Wageningen. Jeroen Baldwin / ProMedia Group

ProRail wil een vrijstelling van de strenge bouwregels met betrekking tot stikstof en langdurende procedures. De spoorbeheerder vraagt om een uitzonderingspositie. De wens, die dwars tegen het beleid van het kabinet ingaat, werd vandaag door ProRail-directeur John Voppen bekendgemaakt op een persconferentie over de jaarcijfers in Ede. Onze collega’s van SpoorPro.nl waren ter plaatse.   

Volgens ProRail staat een kwart van de spoorbouwprojecten onder druk door de strenge regelgeving. De spoorbeheerder waarschuwt dat niet alle projecten kunnen worden uitgevoerd als gevolg. ProRail schat in dat de vertragingen ergens tussen 2025 en 2029 ontstaan.

Ook spoorprojecten die juist moeten bijdragen aan verduurzaming komen in de knel, zegt de beheerder. “Het is noodzakelijk dat er beleid komt om duurzame projecten op korte termijn tot uitvoering te laten komen”, stelt directeur John Voppen, die daarom pleit voor ruimere normen tijdens de uitvoering van spoorwerkzaamheden.

Kritiek op beleid

Uit zijn uitspraken blijkt dat de topman met een schuin oog naar het kabinetsbeleid kijkt. Dat geldt niet alleen voor de regels rondom stikstof, maar ook voor ecologische vraagstukken, zoals hoe om te gaan met bedreigde diersoorten op locaties waar ProRail werkt.

“Regelgeving is prima en noodzakelijk, maar het moet niet zorgen voor tegenwerking. Waar ik om vraag is dat we meer kijken naar de bedoeling van wet- en regelgeving. Hoe die tot stand komt en wat de gevolgen zijn. Daarover vinden al gesprekken plaats, zodat wij hierover mee kunnen praten.”

Niet alleen spoor

Brancheorganisatie Bouwend Nederland heeft in een online update op de verwachtingen van ProRail gereageerd. “Als de geschatte vertragingen kloppen zullen infrabedrijven mogelijk moeten afschalen. Dit kan onnodig ten koste gaan van de personele capaciteit die we ook de komende jaren keihard nodig hebben.”

Onze collega’s van SpoorPro.nl, een vakblad voor de spoorsector, deden vandaag verslag van de persconferentie in Ede. Dit artikel is een greep uit hun verhaal. De volledige versie is voor abonnees beschikbaar op de website van SpoorPro.nl.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Bron: SpoorPro.nl

Journalist en redacteur voor Infrasite.

ProRail wil uitzondering op stikstofregels, kwart spoorprojecten onder druk | Infrasite
spoorpro john voppen prorail stikstof
Railinfra

ProRail wil uitzondering op stikstofregels, kwart spoorprojecten onder druk

ProRail-directeur John Voppen gaf voorafgaand aan de persconferentie een rondleiding bij station Ede-Wageningen. Jeroen Baldwin / ProMedia Group

ProRail wil een vrijstelling van de strenge bouwregels met betrekking tot stikstof en langdurende procedures. De spoorbeheerder vraagt om een uitzonderingspositie. De wens, die dwars tegen het beleid van het kabinet ingaat, werd vandaag door ProRail-directeur John Voppen bekendgemaakt op een persconferentie over de jaarcijfers in Ede. Onze collega’s van SpoorPro.nl waren ter plaatse.   

Volgens ProRail staat een kwart van de spoorbouwprojecten onder druk door de strenge regelgeving. De spoorbeheerder waarschuwt dat niet alle projecten kunnen worden uitgevoerd als gevolg. ProRail schat in dat de vertragingen ergens tussen 2025 en 2029 ontstaan.

Ook spoorprojecten die juist moeten bijdragen aan verduurzaming komen in de knel, zegt de beheerder. “Het is noodzakelijk dat er beleid komt om duurzame projecten op korte termijn tot uitvoering te laten komen”, stelt directeur John Voppen, die daarom pleit voor ruimere normen tijdens de uitvoering van spoorwerkzaamheden.

Kritiek op beleid

Uit zijn uitspraken blijkt dat de topman met een schuin oog naar het kabinetsbeleid kijkt. Dat geldt niet alleen voor de regels rondom stikstof, maar ook voor ecologische vraagstukken, zoals hoe om te gaan met bedreigde diersoorten op locaties waar ProRail werkt.

“Regelgeving is prima en noodzakelijk, maar het moet niet zorgen voor tegenwerking. Waar ik om vraag is dat we meer kijken naar de bedoeling van wet- en regelgeving. Hoe die tot stand komt en wat de gevolgen zijn. Daarover vinden al gesprekken plaats, zodat wij hierover mee kunnen praten.”

Niet alleen spoor

Brancheorganisatie Bouwend Nederland heeft in een online update op de verwachtingen van ProRail gereageerd. “Als de geschatte vertragingen kloppen zullen infrabedrijven mogelijk moeten afschalen. Dit kan onnodig ten koste gaan van de personele capaciteit die we ook de komende jaren keihard nodig hebben.”

Onze collega’s van SpoorPro.nl, een vakblad voor de spoorsector, deden vandaag verslag van de persconferentie in Ede. Dit artikel is een greep uit hun verhaal. De volledige versie is voor abonnees beschikbaar op de website van SpoorPro.nl.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Bron: SpoorPro.nl

Journalist en redacteur voor Infrasite.